ThaMartin Nice! 😁 Oké, nieuwe vraag: Hoe heette het allereerste tekenfilmpje waarin Mickey Mouse te zien was?
Marco Laat ik maar eens een vraag stellen wat een beetje met mijn werk te maken heeft. Als je een glas karnemelk drinkt, dan komen er na een tijd kanaaltjes in de witte aanslag op het glas. Hoe komt dit?
Hjalmar Marco nu weet ik niet wat je werk is, maar dit heeft volgens mij te maken met de vet percentage van karnemelk te maken. Geen idee hoe men dit effect zou noemen.
Marco Karnemelk is aangezuurde melk waar het vet in de melk als boter eruit gehaald wordt, dus het ligt niet aan het vetpercentage.
Johan Nou dan probeer ik t toch maar als niemand het doet. door het verwijderen van het vet blijft er een zure melk over, door de hoge zuurgraad of t weinig vet krijg je vlok vorming dit is zwaarder dan de melk en blijft dus plakken aan het glas.
Marco 5 dagen verder, zullen we maar het Google embargo van deze vraag af halen? Tip: Het antwoord is te vinden op de site van Radio 2
John Ok, daar komt ie: Als je van melk karnemelk maakt wordt er zuursel aan toegevoegd. Dat beschadigd de eiwitten in de melk. Die klonteren samen en blijven plakken aan de rand van het glas. Soms zijn die klonten dusdanig zwaar dat ze terug naar beneden zakken. Dat veroorzaakt de kanaaltjes 🙂