De discussie die ik niet wilde starten is toch gekomen. Dan ga ik ook zelf even reageren op wat opmerkelijke comments. Het kan me overigens weinig schelen wat iedereen wel of niet doet - als zijn sommige gebruiken wel jammerlijk - want iedereen staat anders in het leven en kijkt anders naar ons gebruik van de aarde.
Tonnie die worden gerecycled met statiegeld
Recyclen is vooralsnog downcyclen, en daarnaast is recyclen vaak ook een beetje en wassen neus omdat én recyclen moeilijker is dan gewoon nieuw produceren is én duurder waardoor bedrijven gerecyled plastic niet altijd willen gebruiken. Moet natuurlijk niet jouw probleem zijn als consument, maar dat maakt het recycle-argument niet heel sterk.
Michael Voor mij is bronwater veel lekkerder dan het kraanwater.
Is dit ook niet een beetje een placebo-effect? Ik weet niet welk merk je drinkt, maar sommige merken vullen hun flesjes gewoon vanuit dezelfde grondlaag waar bijvoorbeeld provincie Utrecht hun kraanwater weghaalt.
Dit argument doet mij een beetje denken aan het argument "dieren eten inderdaad heel veel soja, maar voor vleesvervangers is ook soja nodig (note, veel minder soja, die overigens meestal uit de EU komt en waarvoor dus geen regenwoud wordt gekapt), dus ik minder mijn vleesconsumptie niet." Wanneer goed gebruikt - ik werk niet bij SodaStream dus ik ken hun praktijken niet - zijn cannisters afvaltechnisch gezien superieur aan flessen. Is het 100% ideaal? Waarschijnlijk niet, maar het is wel beter.
The_Bullgod En waar de plasticflessen omgesmolten worden, moet zo'n gascilinder voor hergebruik getest worden of deze gasdicht is, niet ingedeukt is etc. Je wilt toch niet hebben dat zo'n CO2 cilinder ploft.
Vind ik een goed punt, het moet wel veilig zijn. Ik heb geen idee hoe dit soort dingen werken, maar kun je dit soort cilinders niet stevig genoeg maken om een aantal refills te garanderen? Een achtbaan hoeft immers ook niet na elk rondje gecontroleerd te worden op haarscheurtjes - maar is ook geen vergelijkbare constructie natuurlijk. Ik heb overigens genoeg anekdotes van mensen gelezen die hun cilinders lokaal laten refillen, dus het is zeker mogelijk.