Ik vind het toch mooi dat mensen nu RJJ gaan burnen omdat hij als ''hoofdontwerper'' aangewezen wordt. Net zoals met dat altijd met karel willemen doet. Feit is dat iedereen in het ontwerpteam dingen ontwerpt. Ook sander de bruijn heeft aan deze ''mislukte achtbaan'' zoals sommige het willen noemen meegewerkt. Hij had echter niet de leiding over het project. Dat was in dit geval RJJ. Dat wordt continu afgewisseld.
Men gaat hier te vaak nog van de oude werkstijl af. Dat 1 ontwerper (ton van de ven/ anton pieck) het allemaal voor het zeggen had kwa stijl. Maar dat is allang niet meer. Het gehele team werkt samen aan een project. Iedereen geeft zijn eigen input. Zowel karel willemen, Robert jaap jansen & Sander de bruijn hebben hier dingen voor ontworpen. En weet jij wie wat heeft bedacht? nee dat weet je niet.
Er wordt heel leuk gedacht dat het scheetkussenorgel van RJJ afkomt. Maar wat als sander de bruijn die heeft bedacht? In de making off filmpjes legt RJJ het misschien wel leuk uit, maar dat komt omdat hij in dit project de project leider was. Simple as that.
Ik vind dat we hier te kort door de bocht gaan wat dit betreft en dat er iets meer nuance in mag.
Het verschil in de kwaliteit is overigens ook te merken aan de tijd die ervoor is. M&M is in relatief korte tijd ontworpen, dus zijn er meer dingen op aan te merken.
Baron1898 heeft volgens mij behoorlijk lang de tijd gehad om voor te onwerpen en keuzes te maken. (na aquanura is er een aantal jaren niets bijzonders gebouwd) Symbolica heeft wel een enorm lange ontwikkeltijd gehad, maar in die ontwikkeltijd is het complete attractietype gewijzigd, dat is ergens na 2012 gebeurt, en voor een darkride lijkt mij persoonlijk 4 jaar ontwerptijd toch best kort. Dus vandaar ook dat daar een aantal dingen op aan te merken zijn.
Als men de bob nog 2 jaar had kunnen laten door draaien dan had M&M een langere ontwikkeltijd gehad, en was het potje er waarschijnlijk ook wat groter voor gemaakt. En wat niet is, kan altijd nog komen. Ik maak me er niet zo druk om hoor. Het is kwalitatief sowieso een vooruitgang ten opzichte van de bob, pegasus of de python. Een groot deel van de attracties in het park zijn heel simpel en saai tot niet gethemed. Dus ik snap de ophef niet zo. Ik vind de gondoletta, pagode, python, polka marina allemaal maar heel simpel uitgevoerd. Zelfs de pirana durf ik vrij simpel te noemen. Zou je die ride tegenwoordig bouwen zouden er meer tunneltjes, rotsen en thematische elementen in zitten. Dat is het verschil met jaren 80 attracties en 2020 attracties.
Tegenwoordig kom je er niet meer met een likje verf, een boompje, een ornametje en een standbeeldje. En met die insteek:
Ja, de wachtrij is op dat vlak een beetje saai. Maar ik zie genoeg elementen die leuk zijn voor de kinderen. + uitzicht over de achtbaan. Volgens mij is dat een dikke prima voor de doelgroep. En vergeet niet dat de wachtrij speciaal voor corona extra slaloms heeft gekregen die er oorspronkelijk niet inzaten he. Het is nu meer veestal dan dat de bedoeling was.