Leuk topic! Er is natuurlijk wel een groot verschil tussen iemand's favoriete darkride en ''de beste''. 🙂 Ik heb nooit parken buiten Europa bezocht, maar dat weerhoudt mij er niet van een lijstje te maken. Waarschijnlijk gaat men mijn keuzes hier toch al heel apart vinden.
3. Bermuda Triangle (Movie Park Germany)
Misschien toch wel Movie Park's flagship ride, gezien de herkenbaarheid, toffe elementen en leeftijd. Hoewel er de laatste jaren veel effecten defect waren, bleef de immersie enorm en had ik altijd iets van angst en spanning toen ik in één van de bootjes stapte. Het thema is perfect, de animatronics en sets heerlijk creepy en de vuurspuwende vulkaan altijd nog imposant. Bonuspunten voor de splashes. Welnu, deze ride ondergaat momenteel een renovatie en hoewel ik niet meer zo bang ben voor een mislukking als eerst, door de toch wel goede communicatie en duidelijke plannen van het park (enkel doodzonde dat men niks van te voren heeft aangekondigd, ik had graag een afscheidsritje willen maken), blijf ik het zonde vinden dat het toffe Bermuda thema verloren gaat.
2. Geister Rikscha (Phantasialand)
Ja, echt. Geister Rikscha. De oudste nog bestaande (niet reizende) darkride van Duitsland. Hoewel vooral het afgelopen jaar nogal afgetakeld, blijf ik de sfeer hier helemaal geweldig vinden. Het idee dat je je werkelijk onder de grond bevindt, de enorm donkere sets met een aantal van de meest creepy figuren die ik ooit heb gezien en de prachtige muziek dragen hieraan bij. Dat deze attractie op het misschien objectief gezien betere Haunted Mansion van Disney is gebaseerd, vind ik maar een flauwe reden om deze klassieker af te kraken. Dat vliegende schip met al die vreemde wezens erin is toch prachtig? Al jaren vrees ik dat deze darkride het veld zal moeten ruimen, zal het eind dit jaar dan eindelijk zo ver zijn?
1. Fata Morgana (Efteling)
Ik hoor de klachten over tunnelvisie nu al, maar dit blijft voor mij de mooiste darkride ooit gemaakt en absoluut mijn favoriet. Het mysterieuze thema, de diversiteit in sets, de MEESTERLIJKE soundtrack, de interactie tussen de bezoeker en de figuren, het gevaar dat om elke hoek loert, de perfecte afstemming van de show op het transportsysteem, gewoon het gevoel dat je er ''echt bent''... Dát is Fata Morgana, het pronkstuk van de Efteling. Natuurlijk is niet álles perfect, zo kan ik wel een aantal defecten opnoemen, maar het grotere plaatje is hier echt helemaal compleet.
Een paar honorable mentions zijn: Indiana River (Bobbejaanland), Piraten in Batavia (Europa-Park), Droomvlucht (Efteling) en Pirates of the Caribbean (Disneyland Paris).