Ook ik was vanavond in het park om mijn eerste ritje Max of Moritz te doen. Het werd uiteindelijk de groene Moritz baan. Maar laat ik bij het begin beginnen π
De preview was goed gestroomlijnd met betrekking tot de route. Het park in via de verblijfsgasten poort, via het theater over de Aquanura vlonder en dan een rechte streep door het zand (waar matten op waren gelegd) naar Max en Moritz en daar zo de rij in.
Zoals inmiddels veelvuldig aangehaald verdient de rij geen schoonheidsprijs. Het is een simpele houten meandering in de buitenlucht, niet heel erg weather proof zoals vandaag al meteen bleek met de regen. Van de zomer zou ik er trouwens ook niet graag staan, zeker niet met de Corona-schotten die de temperatuur ongetwijfeld nog een beetje extra omhoog zullen jagen. Jammer dat hier niet is gekozen voor een toch door het gebied zoals dat bijvoorbeeld ook bij de Baron het geval is. Ik vind de Mei-boom wel gezellig met z'n lampjes en ook ik mis, net als John daardoor eigenlijk een echte Biergarten (en dat voor iemand die niet drinkt). Ook het raam waarvoor zich wat tafereeltjes afspelen is best leuk. Daarnaast heeft de Efteling wel heel slim ook extra paden buiten de wachtrij om aangelegd voor personeel zodat ook bij een volle rij bijvoorbeeld de prullenbakken kunnen worden geleegd.
Het scheetkussen orgel werkte vanavond wel en werd door kinderen al goed gebruikt, van mij had dat niet zo nodig gehoeven maar ach. De koebellen vind ik wel fantastisch want "I gotta have more cowbell!".
Dan het station zelf, dat ziet er van binnen echt wel heel tof uit vind ik. Volledig aangekleed van vloer tot plafond met een grote koekoeksklok in het midden met daaraan allerlei tandwielen, springveren en weet ik het al niet meer. Voor de rit begint winden Max en Moritz deze op waardoor onze trein in beweging komt.
De rit zelf is prima voor het type coaster dat het is. Leuk ook dat er niet simpelweg 2 rondes op "volle kracht" gereden word maar dat er na de eerste ronde een versnelling is. Jammer wel dat je (vanuit Moritz z'n baan dan toch in ieder geval) de andere trein maar een keer per ronde Γ©cht goed ziet. Maar het effect is wel tof. Sowieso ziet het landschap er heel mooi uit maar kijk inderdaad niet naar Fabula, hopelijk gaat het nieuwe groen hier de komende jaren een oplossing voor vormen.
Na twee rondes zat het er helaas al weer op, uitstappen en naar huis want ook tegen ons waren medewerkers onverbiddelijk, geen tweede ronde om ook de andere baan te kunnen doen. Ergens is dat toch een beetje jammer want het station leent zich perfect om even over te steken naar de andere trein om ook die rit mee te pakken. Dan hoeft zelfs iedereen maar één keer te wachten voor beide banen, maargoed de blauwe baan van Max doen we een andere keer dan wel. De Herr Lampel animatronic heb ik dan ook nog niet in actie gezien.
De route om het park uit te gaan was gewoon langs Frau Boltes Keuken, over de laan tussen de bomen door en dan via Het Huis Van De Vijf Zintuigen naar buiten. Voor ons probeerde nog een groepje via de Aquanura vlonders terug te lopen voor toch dat tweede ritje maar dat hield de beveiliger goed in de gaten en ook zij werden gesommeerd het park te verlaten.
Overigens geen foto's helaas want dat mocht niet, iets wat ik een beetje gek vind aangezien de Efteling met de making off video's zelf ook al het nodige gespoilert heeft. In dat kader nog een gekkigheidje trouwens. In het park mag je tegenwoordig met een chestmount onrides filmen, maar bij Max en Moritz draait een spiel dat expliciet vermeld dat naast losse voorwerpen als telefoons ook GoPro's niet toegestaan zijn..