Ik heb hier nooit mijn mening gedeeld realiseer ik me, maar ik snap al die negativiteit die nog steeds rondom dit project hangt niet zo.
Ik vind Max & Moritz echt een super leuke toevoeging, altijd al gevonden, en na 10 bezoeken nog steeds. Het is tegenwoordig de attractie die wij het vaakst doen in de Efteling. Dat komt uiteraard door de combinatie van hoge capaciteit (en dus lage wachttijd) met een leuke rit. Het is werkelijk waar geniaal dat het tweede rondje sneller gaat dan het eerste rondje, dat geen enkel park dat eerder bedacht heeft. Door de minimale banking op sommige stukken voelt de baan tevens een stuk heftiger dan dat deze daadwerkelijk is. Ook zorgt het eerste rustige rondje ervoor dat het de perfecte instap baan is.
Voor ons neefje van 4 was het zijn eerste achtbaan ooit, en hij vond het geweldig. Juist bij deze doelgroep is het goed dat ze gekozen hebben voor een attractie met een ontzettend hoge capaciteit, het is de doelgroep die namelijk de grootste moeite heeft met wachten.
Ja het is cartoonesk, en daarvoor volgens sommigen niet Eftelings, maar in mijn ogen is het in elk opzicht beter dan de Bob. Allemaal leuk en aardig, maar dat spartaanse station en de rit ervaring waren naar mijn mening aardig Efteling onwaardig. Om over de capaciteit nog maar niet te spreken. Net als de Python eigenlijk. Het had zo in ieder park kunnen staan. En ja de Pandadroom Loods is lelijk, maar dat heeft meer te maken met de Pandadroom dan met Max & Moritz. Minpunten naar mijn mening is dat de interactie tussen de twee treinen minimaal is, en dat er geen goede plek is om de achtbaan te bekijken voor mensen die niet aan boord stappen. Ook is de boemknaller (of hoe heet dat ding) niet slim geplaatst in een rij als deze die zó snel vooruit gaat.
Het station zit leuk in elkaar, de muziek is leuk, er zitten leuke effecten tijdens de rit en het is vooral gewoon 100% fun. Wat mij betreft de leukste powered coaster die bestaat. Het heeft ook best wel mijn ogen geopend van wat je an sich met een powered coaster kunt. Een bedrijf als Disney of Universal zou er eigenlijk zo'n coole dingen mee kunnen doen i.c.m. indoor secties. De trein stilzetten, versnellen wanneer je wilt, een stukje achteruit, alles is mogelijk. En meteen een gigantische capaciteit wegdraaien.