Vandaag voor het eerst Max & Moritz gedaan. Hier mijn mening...
Er zijn drie dingen gewoon goed. Niet verrassend. Niet oogstrelend. Niet immersief. Gewoon goed (genoeg). Een 8 zou ik ze geven:
Leuk gebouw. Gewoon Duits met een beetje fantasierijke kleuren erbij. Niet chique, niet sprookjesachtig, niet majestueus. Niet kloppend. Niet authentiek. Wel gewoon schattig en leuk.
Leuke baan. Hoewel bijvoorbeeld andere familiecoasters als Calamity Mine in Walibi Belgium een completere en vollere beleving zijn qua omgeving, lay-out, lengte en effecten (opspuitend water is daar intenser en dichterbij).
Leuk plein. Het plein was altijd al geslaagd als Duits plein, vroeger met de Bob. Nu nog een beetje extra danzij Backerei Krumel.
Al die dingen zijn gewoon solide een 8. Maar er zijn ook drie puntjes gewoon dik onvoldoende: een 4.
De lelijke wachtrij. En dan niet eens de interactieve elementen en de fop-humor, maar het hout... het hout is overal en doet pijn aan de ogen. En dan heb je ook nog de lay-out die je een tour geeft langs het lelijkste wat de Efteling te bieden heeft: daken, Fabula-loods en nu het bos weg is zelfs een naakte Spookslot.
Ik krijg de laatste jaren tierelantijnen moeheid in een dagje Efteling: ze waren al in Baron, Symbolica, een aantal zaken van Willemen en nu in de overtreffende trap in max en moritz en Nest. Zo begint de Efteling steeds meer op een parodie van een pretpark te lijken. Alleen al al die eieren in de wachtrij en bij het terras van Frau Boltes Kuche...
(En dan zie ik gelukkig hoe goed het wél kan in De Zes Zwanen en dan krijg ik alle hoop terug voor de toekomst.)
Fabula-loods is zichtbaarder dan ooit. Je ontkomt er niet aan. Zoiets zou zelfs lelijk zijn in Eindhoven, Turnhout, Charleroi en Den Helder. Laat staan in de Efteling.
Drie keer een 8 en drie keer een 4. Daarom krijgt M&M zoals het nu is, van mij een 6.
Iets coronagetelateerds: ze hebben buiten de oorspronkelijke wachtrij om, nu een heel stuk grond gebruikt als extra wachtrij. Ik verwacht dat dit tijdelijk is vanwege corona. Maar wie weet wat er met deze grond gebeurt na Corona?
Opvallend vond ik de horren bovenop de spatschermen, als extra dakjes. Het hielp lekker tegen de regen, maar ik verwacht dat ze straks samen met de spatschermen verdwijnen.