Liampie Ik miste de witte chocola nog 😅
Maar goed, voor mijn gevoel worden bepaalde situaties heel erg aangegrepen om de wil van een selecte groep erdoorheen te drukken. Uiteraard is racisme niet goed, dat zeg ik ook helemaal niet, maar om dat aan te grijpen om een Zwarte Piet of Monsieur Cannibale te veranderen, of om blijkbaar de spleetoogjes van de Aziaten uit Carnival Festival weg te halen, dat vind ik een stap te ver gaan. Sterker nog, in het geval van Carnival Festival vind ik het zelfs een soort van respectloos, want blijkbaar moet alles "verwesterd" worden. Iedereen in hetzelfde hokje, want alles daarbuiten is fout en racistisch. Laten we wat mij betreft in plaats van doen alsof die verschillen niet bestaan, juist de verschillen vieren. Ja, we zijn met zoveel landen en zoveel volkeren op de wereld en ja, al die volkeren zijn verschillend. Laten we die verschillen juist omarmen en zeker in attracties waar het daarom draait, juist benadrukken. Er is namelijk niks mis mee dat we allemaal een beetje anders zijn.
Dat heeft ook niets met alleen donker of blank te maken. Als wij Russen uitbeelden in attracties of films, krijgen ze een zwaar accent en een bonthoedje op. Eskimo's dragen een bontkraag, Spanjaarden staan met stieren te vechten, Engelsen drinken een kopje thee, Aziaten hebben spleetoogjes, Afrikanen hebben een botje (of in dit geval een lepel) door de neus en wij staan als kaaskoppen in It's a Small World met een Zeeuws hoedje op bij een molen tussen de tulpjes, of ergens anders worden we inderdaad zoals ik hierboven las misschien afgebeeld als plunderende piraten uit de VOC-tijd. Is dat generaliserend? Natuurlijk! Maar lekker belangrijk. Wij zijn allemaal anders en allemaal uniek, dus laten we daar vooral allemaal niet te spastisch over doen.