En daarom denk ik dat we als mensheid doorslaan op sommige vlakken.
Te snel word er ergens een label aan gehangen dat er niet hoort, maar als mensen maar hard genoeg roepen en dreigen met escalaties in de ruimste zin van het woord dan gaat de andere partij wel overstag.
Neem nou als voorbeeld het snoepgoed van Buys genaamd " zoenen"
In een recent verleden heette dat nog negerzoenen, maar opeens was dat tegen het zere been van een paar mensen.
Wat is er mis met een zoen van een neger?
En ja ik gebruik bewust het woord neger, dat was nou schijnbaar het hele probleem.
Van oorsprong is het woord neger een term die je gebruikt bij een donker persoon, ten tijde van de slavernij is het woord gebruikt als aanduiding van een slaaf, na afschaffing van de slavernij is de term gewoon weer gebruikt als uitspraak voor iemand van donkere afkomst.
Oftewel dat hele stukje slavernij is er nog wel aan verbonden, maar word over het algemeen niet meer als zodanig gebruikt.
Maar dan is er een groepje mensen die term nog steeds aanstootgevend vinden, en dat mag natuurlijk ieder zijn mening, en toen ging de maker van het snoepgoed overstag voor een kleine groep mensen terwijl de grote meerderheid verder geen kwaad zag in de term.
En nu komt het kromme, in de rapmuziek word de term "Niggah" regelmatig tot vaak gebruikt....die term is een vertaling van het woord neger.(gaan we het helemaal duidelijk maken dan is de term neger een vertaling van het Spaanse woord negro wat zwart betekent)
Dus in de rapmuziek mag de term wel gebruikt worden, maar als je het als blanke schijnbaar uitspreekt is het hek van de dam.
Er word overduidelijk met twee maten gemeten door diverse groeperingen en dan heb ik zoiets van, waar maken we ons nou zo druk over?
Over een donkergekleurde pop met een koksmuts op en een lepel door zijn neus??
Kijk dat racisme not done is, daar hoeven we niet over te discussiëren maar dan moet je het over de volledige breedte pakken, en dat word nu niet gedaan, alleen als het mensen uitkomt heb ik het gevoel.
@Tim
Mag ik je even kennis laten maken met een gewaardeerd lid van de Mursi stam in Afrika, daar hebben dit soort versierselen hoog aanzien, ok het is geen bot door de neus, maar toch is het vraagstuk interessant als je een gelijkende karakter maakt op de plek van de huidige Monsieur Cannibale of mensen dan nog steeds zo over de kook raken ervan...