Ik blijf het ook een heel goed concept vinden en het is op een hoog niveau uitgewerkt in Emmen. Naast eerder genoemde voorbeelden is Animal Kingdom natuurlijk ook een voorbeeld dat de combinatie best wel kan werken.
Volgens mij zijn er vooral veel fouten gemaakt in de risico's en het neerzetten van het product.
Het was nodig structureel bij de beste dierentuinen van Nederland te scoren om rendabel te zijn en hoewel Emmen in het verleden heeft bewezen dat te kunnen, komt er meteen enorm veel druk op de ketel te staan. Er was geen tijd om even te wennen, te finetunen en dan lekker door te groeien.
Dan werd het ook nog eens neergezet als een belevenispark, niet als dierentuin, niet als attractiepark. Hartstikke vaag en je merkte ook bij de eerste reacties dat de verwachtingen mijlenver van de realiteit af lagen. Vervolgens lag de nadruk in de campagne rondom Tweestryd te veel op de attractie, naar mijn mening, waarmee er nog steeds geen duidelijkheid voor de consument kwam wat het product nu eigenlijk is. Het is denk ik niet voor niets dat veel mensen het toch net niet een dierentuin en net niet een attractiepark vinden in plaats van ernaar te kijken als een geïntegreerd geheel.
Ik denk dat de ligging in Emmen op zich geen probleem hoeft te zijn, in de hoogtijdagen kwamen er 1,7 miljoen mensen over de vloer en nog altijd is Drenthe een aardig populaire toeristische bestemming, dus er is genoeg potentieel bezoek aanwezig. Als er een probleem met de ligging is, komt dat eerder voort uit de vergelijking met de oude dierentuin. Ik heb toch te vaak gelezen dat de oude tuin gemist wordt, een herinnering die steeds meer geromantiseerd wordt en daardoor zal het alleen maar lastiger worden om de Drenten echt te laten binden met het park. En juist die mensen zijn toch een belangrijk uithangbord, een basis waarop je bouwt.
Zelf vind ik de ontwikkeling met meer dieren op zich niet verkeerd en de doorsteek tussen Nortica en Serenga is echt een topzet. Het snijden in entertainment en het vervangen van de parkmuziek door sfeergeluiden vind ik dan weer wat jammer, dat zijn juist de zaken die ervoor zorgen dat het echt een beleving wordt en niet gewoon een dierentuin met chique aankleding.