Eindelijk is het pretpark seizoen van 2020 dan toch op gang aan het komen. Helaas wel met de nodige maatregelen natuurlijk. Eerder namen we al een kijkje in de Efteling hoe dat er daar uit ziet (dat verslag lees je hier). Vandaag namen we, op uitnodiging van Toverland, een kijkje hoe ze het daar aan pakken.
Tegen elven rijden we het parkeerterrein op en meteen is duidelijk dat het vandaag niet druk gaat worden. Er staan zo'n 4 rijen auto's, dat is normaal gesproken al niet zoveel natuurlijk. Maar als je dan ook nog eens bedenkt dat tussen de auto's steeds een flinke ruimte zit om bij het uitstappen de anderhalve meter te kunnen garanderen dan is het nog veel minder. In de verte gebaard een medewerker dat ik naar hem toe mag rijden en ik parkeer onze auto op de door hem aangewezen plek. Op naar de ingang van het park, we hebben er zin in!
Ik denk dat er gedurende de dag niet veel meer dan 100 auto's gestaan hebben uiteindelijk
Op weg naar de ingang word je alvast een beetje getraind in het houden van anderhalve meter afstand. Op het pad zijn strepen geel/zwarte tape aangebracht die dit steeds aangeven. Toverland heeft de ingang van het park eigenlijk een beetje naar voren verschoven. Waar je normaal bij de kassa's je ticket koopt (of voorbij de kassa's loopt met je abonnement of e-ticket) om deze te laten controleren bij de poort zit deze controle nu meteen al bij de kassa's. Op die manier kunnen de medewerkers alle handelingen verrichten vanachter het glas van de kassa hokjes. De poort waar normaal de tickets gecontroleerd worden staat nu dan ook gewoon open. Wij slaan de kassa's echter even over en gaan onze tickets ophalen bij de gasten service.
Het is eigenlijk net als de Belgische snelweg "houd 2 tekens afstand" 😁
Bij onze tickets kregen we trouwens ook een plattegrond van het park met achterop nog wat uitleg m.b.t. de maatregelen.
Voor we het park betreden brengen we eerst nog even een bezoekje aan het toilet, ik blijf het bijzonder vinden dat dat iets is wat interessant is om te vermelden in een trip report 😅 Hier merken we meteen dat Toverland een iets andere insteek gebruikt dan de Efteling waar we afgelopen donderdag waren. Waar daar medewerkers dirigeren wie wanneer naar binnen mag vraagt Toverland aan de bezoekers zelf om de beschreven instructies goed op te volgen. Zo moet je voor je naar binnen gaat je handen ontsmetten, moet je binnen de aangegeven routes volgen, uiteraard ook afstand houden en zijn een deel van de toiletten afgesloten om ook hier te voldoen aan de anderhalve meter regel.
En dan gaan we nu écht het park in!
Eenmaal in het park gaan we meteen richting Fenix om de dag eens goed te beginnen. Dat ritje is natuurlijk heerlijk zoals we dat van deze fantastische achtbaan gewend zijn, maar voor we dat ritje maken moeten we wel nog even door de wachtrij heen 😉 Bij de ingang van de wachtrij komen we eerst een desinfectie punt tegen. Deze desinfectiepunten kom je tegen bij elke in- en uitgang van de attracties, bij alle horeca locaties (ook kleine kraampjes) en zelfs bij bijvoorbeeld grijpautomaten of van die dingen om een muntje te pletten. In de wachtrij komen we dan weer de inmiddels bekende geel/zwarte tapejes tegen om aan te geven hoeveel afstand je moet houden. Ook hier wordt dus iets meer eigen verantwoordelijkheid verwacht van de bezoeker om in de gaten te houden dat je de juiste afstand bewaard. Als er bijvoorbeeld een grotere groep voor je staat kunnen die niet allemaal precies op dat streepje staan en zul je zelf dus wat meer afstand moeten houden dan ook precies op dat eerstvolgende streepje te gaan staan. Aangekomen bij de splitsing mag je wel zelf kiezen of je aan de linker of rechterkant wil zitten, maar ik kan me zomaar voorstellen dat hier op drukkere dagen (eigenlijk net als normaal) hier wel een grouper aanwezig zal zijn om dit te dirigeren. Aangekomen in het station word je verteld op welke rij je zometeen plaats mag gaan nemen. Doordat de afstand tussen de rijen in een wingcoaster zo groot is kan elke rij gewoon gevuld worden en gaat wat dat betreft geen capaciteit verloren. Je mag trouwens niet direct aan het poortje wachten maar bij het tapeje dat hier een stukje vandaan zit om zo ook genoeg ruimte te kunnen aan de mensen die aan het uitstappen zijn en medewerkers die bezig zijn met de controle. Overigens is het hier de bedoeling dat je zelf je beugel sluit en het riempje vast maakt. Daarna duwt een medewerker met een speciale haak eerst je beugel aan en trekt hiermee daarna ook nog een keer aan de beugel om te controleren of deze goed vast zit. Jijzelf moet daarna nog even een keer aan het riempje trekken om te laten zien dat deze goed vast zit. Daarna zijn we klaar om te vertrekken, joepie!
Op donkere plekken wordt geen geel/zwarte tape gebruikt maar witte die oplicht onder blacklight.
Dit is wel een onhandig hoekje bovenaan de trap in het station. Op de trap sta je namelijk schuin tegenover de mensen voor jou in de rij, hier zou wellicht nog een scherm op het hekje geplaatst kunnen worden.
Dan is de rit helaas alweer voorbij en is het tijd op uit te stappen. Iedereen stapt hier tegelijk uit en hoewel er bij elke rij ook een stukje tape op de grond zit om de afstand aan te geven zodat men het station netjes met de juiste afstand verlaat merk je dat op dat moment niet iedereen daar even goed aan denkt. In het specifieke geval van Fenix helpt de trap in het midden van het station en het samen komen van de uitgangsstromen onder het station natuurlijk ook niet echt mee zullen we maar zeggen. Ook stonden bij de uitgang van Fenix de schermen van de actiefoto aan en je merkt toch dat daar dan soms wel een kleine opstopping ontstaat met mensen die graag even hun foto willen bekijken.
Aangezien het nog net geen 12 uur is is Merlins Quest nog niet geopend we besluiten daarom door te lopen naar de Magische Vallei voor een ritje Dwervelwind. Ook hier vinden we aan het begin van de rij dus een desinfectiepunt en in de rij zelf de bekende tape op de grond. Na kort wachten krijgen we ons plekje in de trein toegewezen. De helft van de poortjes zijn hier gesloten zodat groepjes niet te dicht bij elkaar wachten. Dat wordt ook op de vloer aangegeven met een kruis en een sticker die vraagt om de afstand te bewaren. Per groep mag je vervolgens plaatsnemen in een coach (maximaal 4 per groep), dit voelt een beetje gek gezien het dicht houden van de helft van de hekjes. Maar de ruimte tussen de zitplaatsen van de twee coaches is ook hier een grotere afstand dan de meeste achtbaantreintjes dus dat moet zo passen lijkt mij.
Ook in Toverland vinden we een aantal eenrichtingspaden
Bij alle horeca vind je extra menukaarten buiten de wachtrijen zodat 1 persoon voor zijn hele groep kan gaan bestellen, top!
Tijd voor een ritje Boosterbike. Hier komen we ook meteen de eerste wachtrij tegen die daadwerkelijk wat extra aanpassingen gekregen heeft om te zorgen dat er voldoende ruimte is om de wachtenden kwijt te kunnen (niet dat het vandaag nodig is). Fenix en Dwervelwind hebben natuurlijk een vrij uitgestrekte enkele rij terwijl Boosterbike juist een stukje meandering heeft. Dit hebben ze opgelost door de wachtrij te laten beginnen een eindje verderop langs de lanceerstrook en dan ook in de meandering de nodige aanpassingen te doen met wat extra balken zodat rijen niet bij elkaar in de buurt komen. Ook hier wacht je weer met het station in lopen tot een medewerker je verteld op welke rij je plaatsnemen mag. Hier worden trouwens rijen leeg gehouden zodat er een lege coach tussen elke coach met bezoekers zit. Aangezien de operator die bij het grote bedieningspaneel staat nogal dicht bij bezoekers moet komen heeft hij/zij ook een plastic kap voor het gezicht. Beugels trek je wederom zelf aan en worden met de haak gecontroleerd, dit was natuurlijk ook zo bij Dwervelwind en zien we eigenlijk op elke achtbaan zo terug.
Tijd om een bezoekje te brengen aan de Maximus Blitzbahn. Ik kan wel weer zeggen dat er tapejes op de vloer zaten maar die boodschap is inmiddels wel overgekomen denk ik. Wat ook op valt is dat de operator zijn plek is voorzien van een plexiglas plaat zodat hij de attractie vanaf zijn plek veilig kan bedienen. Onderweg hier naartoe zagen we trouwens ook dat men bezig was met het schoonmaken van tafels en stoelen op het terras. Goede zaak dat dit bijgehouden wordt natuurlijk. We zagen ook diverse keren een medewerker voorbijkomen die door het hele park steeds de kleppen van prullenbakken schoonmaakte en ook de zitjes en beugels van attracties werden met regelmaat ontsmet.
Hier bij de Blitzbahn is zo'n zelfde hoekje als we bij Fenix zagen hier zit echter het stukje tape verder naar achteren zodat dit geen probleem vormt. Nadeel is dan weer wel dat als de personen die voor je staan niet netjes bij de deuropening wachten je om het hoekje moet gaan kijken of je verder kan lopen of niet.
We besluiten om in de hal van het Wunderwald te gaan lunchen. Hier loopt de rij voor het bestellen wel wat dicht langs de route terug en het pad waarlangs je je bestelling moet gaan ophalen, maar qua ruimte is hier ook niet heel veel meer mogelijk. Ook hier geldt weer dat mensen ook zelf enigszins moeten nadenken. Na het eten is het tijd voor een ritje Toos Express in de andere hal en van daaruit gaan we ook een ritje Troy maken. Bij beide werkt dit hetzelfde als bij de eerdere achtbanen die we bereden. Je volgt de rij en wacht aan het station netjes tot je een plekje toegewezen krijgt. Ook hier blijft steeds een rij leeg om de ruimte te garanderen.
De Mirakel-Route is opgedeeld qua looprichting zodat mensen je niet tegemoet kunnen komen lopen.
De beugel-controle-haak in actie
Bij de stippen mag je plaats nemen.
Overal waar je iets moet aanraken kun je je handen ontsmetten
Aangezien het zo rustig is in het park bestaat de rest van de dag uit lekker door het park slenteren en wat rerides op onze favoriete attracties. Daarnaast doen we, als de zon weer even door breekt, ook nog een ritje Djengu River. Hier kregen we een bootje voor onszelf. Omdat de boten elkaar onderweg niet tegen komen en er op de lifthill aan het einde ook weer voldoende ruimte tussen de bootjes zit hoeven hier geen bootjes leeg gelaten te worden.
Wat een plaatje blijft het he? Het gebied begint nu erg mooi groen te worden!
En dan wil je natuurlijk ook die nieuwe ijsdonut nog even uitproberen, lekker hoor zo in het zonnetje op het terras!
Ook dit was eenrichtingsweg trouwens
Daar heb je Fenix weer
Het was al een heerlijk gebied maar nu met het steeds groter wordende groen wordt het nóg beter
Oke nu stop ik met foto's van Fenix 😉
Dus een dagje Toverland met Corona maatregelen wat vinden we daar nu van? Eigenlijk was het in het park net even wat te rustig om dat echt goed te kunnen "testen". Vaak hadden we paden of zelfs hele gebieden letterlijk voor onszelf wat natuurlijk geen goed beeld geeft van hoe het er daaraantoe gaat als het wat drukker is. Maargoed wat wil je op een doordeweekse maandag buiten schoolvakanties om. Wat we natuurlijk wel gewoon goed hebben kunnen zien zijn de procedures bij attracties, horeca, etc zijn ingericht en dit lijkt prima in orde te zijn. Het is wat minder in your face dan bijvoorbeeld hoe men het in de Efteling heeft aangepakt en verwacht dus iets meer van de bezoekers zelf. Aan het begin van de dag voelde dat een beetje gek, maar dat was het in de Efteling natuurlijk ook toen we net binnen waren, maar naarmate je eraan went gaat het ook hier als vanzelf. Je moet tenslotte in de supermarkt ook gewoon nadenken. Wat mij betreft kunnen we concluderen dat je prima een heerlijk dagje Toverland kunt hebben ondanks de diverse maatregelen.
Het viel mij overigens wel op dat er vrij veel Duitse bezoekers in het park aanwezig waren terwijl naar mijn weten het nog steeds de bedoeling is om alleen voor noodzakelijke dingen de grens over te steken? Opvallend is ook dat het vaak de Duitse bezoekers zijn die het wat minder nauw nemen met het afstand houden als ze je passeren op paden etc. Nu is het natuurlijk niet aan Toverland om grenspolitie te spelen en hebben we medewerkers ook een groepje aan zien spreken dat met te veel personen aan een tafeltje ging zitten (heel goed!) maar vond het wel even het vermelden waard.
Rest mij nog Toverland te bedanken voor de gastvrijheid en jullie voor het lezen. Hopelijk geeft dit verslag een goed beeld van hoe een dagje Toverland er op dit moment uit ziet.