Eftelflags
Excuus voor de late reactie trouwens.
Bedankt in ieder geval voor je uitgebreide antwoord en je inzage in wat er allemaal meer bij komt kijken. Ik moet bekennen dat mijn reactie vooral met de (al dan niet onbewuste) aanname is geschreven dat algemene conceptvorming en uitleg van de werking van LSM systemen gewoon verteld kan worden zoals je die ook bij een college/les op school of universiteit zou kunnen treffen. Maar misschien ben ik hierin iets te naïef geweest en zijn bedrijven zoals een Intasys een stuk voorzichtiger met zomaar prijsgeven van informatie, ook al zou dit als algemeen beschouwd kunnen worden. Daar kan ik dan wel een mening over hebben, maar kan me wel zo voorstellen dat je niet in een positie bent om daar de discussie over aan te gaan en vooral blij moet zijn met hetgeen dat je geboden wordt.
Eftelflags Door ons te richten op de algemene basis weten wij gewoon het algemene publiek te boeien en zo ook hogere beoordelingen te halen
Hierin zit misschien ook wel de kern van mijn punt: Wat is nou de algemene basis en tot hoever gaat die?
In mijn visie gaat de algemene basis dusver dat iemand met weinig achtergrond kennis de video kan kijken, en een moment heeft van: "Oow, dus dat zit erachter, dat kan ik begrijpen/volgen". En in mijn visie kan je dat het best bereiken met een ver versimpeld systeem dat visueel is, makkelijk uitlegbaar, maar in de kern hetzelfde blijft. Dit geeft niet alleen het 'aha' moment voor de kijker dat ze gevoel krijgen het te snappen, maar het bied ook de juiste houdvast als ze dieper het onderwerp gaan onderzoeken, omdat je juist heel makkelijk op deze versimpeling kan uitbouwen.
Hoe je dit vervolgens uitlegt kan op verschillende manieren. In mijn post liet ik naar mijn inziens de ideale manier zien, kleine demonstratie opstelling, karretje op rails met een enkele magneet eraan. En een losse hoefijzer magneet die je met je hand doet bewegen om zo het karretje te laten bewegen. Uiteraard kan ik me voorstellen dat hier complicaties bij zitten (opstelling maak je niet zomaar, je wil dat het er beetje professioneel uitziet ipv een soort gammele knex creatie), dus zou de keuze voor animatie ook werken.
Maar zelfs dan zou je het nog verder kunnen versimpelen en de kern van het simpele voorbeeld er nog uit kunnen halen door bijv. deze uitleg te kiezen: "Wat doen nou die statoren? die creëren als het ware een magnetische catchcar waar de magneten onder de trein op in kunnen haken. En door al deze verschillende statoren slim aan en uit te zetten, kan je ervoor zorgen dat deze magnetische catchcar vooruit beweegt en versnelt, en zo de trein d.m.v. magneten met zich mee trekt".
Maar mijn voornaamste doel van mijn post was vooral om de discussie op te laaien met de kritische noot op: "Wat is de algemene basis, tot hoever gaat die en is hetgeen wat wij uitleggen daarvoor voldoende"? Wat naar mijn mening niet helemaal scherp en on point was. Neemt overigens niet weg dat er heel veel wel goed is in de video. vond met name het zien van de koeling oplossingen erg interessant om te zien (Wat me enerzijds dan wel verbaasd omdat ik juist verwacht dat intrasys dergelijke oplossingen minder duidelijk in beeld wil hebben)