Eftelflags Terecht aangegeven wat betreft rolwrijving en dit is echt puur fabrikant afhankelijk. Wat betreft luchtwrijving zelf wil ik nog even wat aanvullen:
Dat luchtweerstand afhangt van de vorm (zoals Jurnan aangeeft in de video) heeft 2 factoren:
-Frontaal oppervlak: hoeveelheid oppervlakte neemt de gondel in vanuit onderaanzicht bekeken
-vorm zelf: Hoe makkelijk kan de lucht om het object heen stromen. (voorbeeld: Een piramide met de punt naar beneden heeft minder luchtweerstand dan een vlakke plaat)
Als je de natuurkundige formule van luchtwrijving opzoekt zijn deze 2 factoren ook opgesplitst.
Zo kan je dus bij Intamin een erg groot verschil zien tussen gewone sitdowns en hun suspendeds (Zoals High Fall). Puur omdat de benen daarbij naar beneden hangen ipv op een zitvlak naar voren heb je minder frontaal oppervlak. en met de kanteling creeer je weliswaar weer een beetje extra frontaal oppervlak, maar de vorm is ideaal voor de lucht om er langsaf te stromen ipv dat het slaat op de vlakke onderkant van de stoel, wat ervoor zorgt dat een suspended stuk sneller valt en langer zijn hoge acceleratie vasthoudt dan sitdowns.
Dit zie je erg goed bij de droptower van Grona Lund, waarbij de middelste kar met suspended stoelen altijd stuk sneller valt dan die aan de zijkant met sitdowns.