Eftelflags Ik ben inmiddels weer terug uit Spanje. Toch een beetje de plek waar ik ooit hoop nog wat specials te kunnen maken
Toch mooi dat het jullie 3 jaar later gelukt is! Grappig om deze reactie terug te lezen.
Jullie zijn sowieso laatste tijd lekker bezig. Kwaliteit van de videos ligt erg hoog en je ziet overduidelijk de vele tijd en energie die eringestoken wordt om een professionele productie op te leveren. Ook de balans tussen enerzijds de wetenschap kant en anderzijds het laten zien van achter de schermen wordt over het algemeen erg goed gevonden (Zeker in videos van bijv. de magneetremmen van Helix of de splash van Pulsar vind ik deze balans enorm goed).
Waarom kick ik dan dit topic zo omhoog? Omdat naar mijn mening in de laatste video over Furius Baco en Red force naar mijn mening toch een (kleine) kans is laten liggen om de werking van LSM beter te formuleren. En ik vond het via deze manier toch op een betere plaats dan bijv. in de comment section van youtube (Waar terecht niks anders dan lovende woorden staan).
De hydraulische launch van Furius Baco wordt fantastisch uitgelegd door Jurnan. Duidelijke nadruk op de essentie van het systeem waardoor de kijker zonder alle details wel helder weet hoe het systeem globaal gezien werkt.
Bij het stuk over LSM bij Red Force vond ik dit ontbreken. Neem me niet verkeerd, er zit nogsteeds een hoop toffe informatie tussen, waaronder het zien van de koeling in de statoren, de veer in de baan, en de uitleg hoe de electra geregeld wordt. Maar m.b.t. de essentie achter de voorwaartse aandrijving vind ik persoonlijk dat de uitleg te vaag/abstract blijft. De uitleg komt imo neer op "de magie van magnetisme". Er zit wel een nette animatie bij (op 14:04) die alle elementen heeft met de 2 golven die het magnetisch veld van de trein en de statoren symboliseren, maar ik heb de indruk dat er te weinig lading aan gegeven is dat de kijker geen idee heeft wat alles precies voorsteld. Je ziet het ook een klein beetje terug in 14:07 waarbij de intekening van de spoelen in de statoren niet representatief is (lees: richting van magnetisch veld van spoelen moet horizontaal zijn, haaks op de rijrichting, terwijl de animatie een richting van suggereert parallel aan de rijrichting).
Zeker als je het bijv. vergelijkt met de Helix video, waarin ik de uitleg stuk helderder vind door de demonstratie met de Prof. Em. Ann-Marie Pendrill waardoor je duidelijk beeld hebt dat: materiaalgeleider in bewegend magnetisch veld roept weerstand op: dus remt af. Eddy currents worden kort benoemd zonder daar al te diep op in te gaan, waardoor de kijker er door de uitleg en demonstratie er een beter beeld bij heeft. Dat effect mis ik eigenlijk bij de uitleg over LSM.
Een leuk gedachte experiment dat ik zelf wel eens doe is mezelf indenken hoe ik het begrijpbaar zou uitleggen (Zelf ook klein beetje ervaring met lesgeven vanuit bijlessen en student assistentschappen). En ik zou zelf voor de volgende aanpak gekozen hebben:
- Kleine opstelling van een wagentje vast op een rails, en daarop vast een permanente magneet waarop de noordpool naar links wijst, en zuidpool naar rechts.
- Demonstratie hoe ik externe magneten kan gebruiken om het wagentje te laten bewegen. Enerzijds door aantrekking door een magneet met ook noordpool links, zuidpool rechts ervoor houden zodat het wagentje vooruit beweegt, en de magneet bewegen om te laten zien dat het wagentje blijft bewegen. En anderzijds afstoten door de magneet andersom met noordpool rechts en zuidpool achter de trein te houden en zo door afstotende kracht treintje vooruit te duwen.
Het bovenstaande laat al in essentie zien waar LSM op neer komt: Permanente magneten van de trein gaan het bewegend magnetisch veld synchroon volgen. Dat bewegend magnetisch veld creëer je dan niet door paar magneten fysiek te bewegen, maar daar gebruik je juist die statoren voor. Met die spoelen creëer je dus zo'n magnetisch veld, en door die spoelen op een slimme manier aan- en uit te zetten dmv een wisselstroom, krijg je het voor elkaar dat dat magnetisch veld vooruit loopt en de trein met zich mee trekt (synchroon aan de beweging van het magnetisch veld).
Een bonus toevoeging (aka minder essentieel) hierin zou kunnen zijn door te vermelden dat de voorwaartse kracht sterker te maken, je meer magneten nodig hebt. De magneten zelf sterker maken is geen optie want dan heb je wel een hele grote magneet nodig dat dan allerlei electra in de omgeving verstoord, dus dan maar meer magneten. Die kan je niet allemaal dezelfde richting opleggen want creëer je alsnog 1 super magneet. Maar je kan ze wel afwisselend om en om leggen. Hierbij kan je eerste voorbeeld weer aanhalen. De magneet die aan de achterkant te trein wegduwt kan juist de andere magneet die andersom ligt weer aantrekken, en zo een hele reeks van magneten achter elkaar leggen die de ene wegduwt en de andere aantrekt. Hierdoor heb je wel het effect van meerdere magneten, zonder dat je daarbij een gigantisch groot magnetisch veld creëert (en dit effect creëer je logischerwijs in het bewegend magnetisch veld met de statoren). Dit kande link vormen met de animatie (van 14:04) waarbij de golfbeweging dit magnetisch veld symboliseert waarbij de pieken en dalen juist deze magneten voorstellen met wisselende richting. Maar ik denk dat het voorbeeld hierboven met een enkele magneet de essentie van de werking van LSM beter symboliseert.
Snap dat het raar (en misschien ongemakkelijk) is om deze feedback te ontvangen nu de video al gepubliceerd is. Ik snap dat er enorm veel werk, tijd en energie gestoken wordt in de video, en dat is ook zeker te zien. Toch wilde ik dit wel even vermelden in detail. Niet zozeer om te zeggen dat de video aangepast moet worden, maar dat je in de toekomst altijd kan nagaan: leggen we de werking hiervan in essentie voldoende helder uit, en dat begint naar mijn inziens altijd met een reflectie op hetgeen wat je al gemaakt hebt en wat daarin goed werk en wat eventueel verbeterd kan worden.
Maar desalnietemin, keep up the great work. Videos zijn zoals altijd enorm tof om te zien en verdienen alle credits!