Ik besloot na jaren de actieve subreddit over Parkitect te hebben gevolgd om - met een nieuwe computer net in huis - toch het spel zelf maar eens aan te schaffen. Wie niets van Parkitect weet: stel je een modernere variant van Rollercoaster Tycoon met frissere graphics en meer mogelijkheden voor, gecrowdfunded via Kickstarter en met een designteam dat actief via Reddit met gebruikers communiceert over de mogelijkheden. Het spel kostte voor mij (inclusief het uitbreidingspakket) $39 via Steam en er zijn af en toe deals te vinden.
Er zijn genoeg overeenkomsten met Rollercoaster Tycoon om je als speler meteen thuis te voelen, maar er is genoeg dat verschilt om toch vooral een moderne ode te zien en niet zomaar een 2018-variant van de ons welbekende klassieker. Achtbanen bouwen is een stuk diverser en beter dan in RCT, al duurt 't even om er echt handigheid in te krijgen, maar dan kun je veel meer soorten bochten en inversies bouwen en vind je in de opties al snel een aantal populaire achtbaantypes die er 17 jaar geleden eigenlijk gewoon nog niet waren. Gerstlauer Eurofighters, B&M Wing Coasters, meer soorten inversies voor je houten achtbaan, een toffere watercoaster en ook simpelweg meer mogelijkheden met bestaande types. Zelf de hoeveelheid banking bepalen, de grootte van je inversies aanpassen en bochten met hoogteverschil in je wilde muis-baantje. Samengevat: achtbaan en andere attracties met een baantype zijn realistischer te bouwen dan in RCT.
We zien ook meer bekende flatrides: de Mondial Topscan en Zierer Starshape maken hun opwachting, net als boosters, zweefmolens en verschillende soorten droptorens. Natuurlijk zijn de klassieke draaimolen en ook Draaien 1 een optie, maar het flatride-aanbod is te gek in Parkitect.
De game biedt tientallen scenario's met verschillende opdrachten en ondanks dat veel scenario's binnen twee jaar afgerond moeten zijn is dat geen gehaast probleem, want een toffe feature in Parkitect doet de tijd letterlijk stil staan: je kunt bouwen terwijl de tijd en je bezoekers op pauze staan. Even een stukje thema uitbreiden of een paar verleggen? Geen probleem, je zet de tijd even stop, doet je ding, en business as usual gaat verder zodra je klaar bent. En duurt 't allemaal net wat te lang terwijl je weinig hoeft te managen? Je kunt de tijd ook versnellen.
Over 't managen gesproken: er zit in de Parkitect opdrachten meer financieel werk verstopt en je bezoekers willen niet zien hoe je je center verdient en je winkels bevoorraadt. Dat betekent dat je met personeelskantines, speciale paden, ondergrondse tunnels en slimme thema's dingen als je depots en ook toiletten kunt en moet verstoppen. Doe je dat niet, dan gaat het percentage "experience" van je bezoekers omlaag en zijn ze minder tevreden. Lukraak winkeltjes neerplempen is er vooral in de latere en lastigere scenario's dus niet bij en dat bevalt me wel!
Hé, maar zal ik even wat screenshots doen van waarom ik 't leuk vind om in Parkitect er lekker op los te bouwen? Om zeker te zijn dat ik de achtbaan ook in toekomstige parken kan bouwen kies ik een achtbaantype dat vaak in 't begin al beschikbaar is (wildemuisbaan) en gebruik ik themadelen die je nooit hoeft te researchen (dat kun je in menu aanvinken als je aan 't bouwen bent). Oh, en een standaard sandbox is er niet, maar je kunt scenario's laden met grote open vlaktes en genoeg geld. Noot van de redactie: ik heb graphics teruggeschroefd omdat dat lekker snel werkt, het kan allemaal nog vrolijker en met nog meer details.
Zo, het stationnetje en de lifthill staan. We gaan in een vierkant proberen te bouwen om een handige blueprint te hebben voor later.
Na tien minuutjes pielen staat deze track er. Het is meer een bobsledcoaster dan een wildemuisbaan geworden, maar dat helpt met het thematiseren natuurlijk.
Het thema wordt een Mediterraan landhuis met grote tuin, denk ik. De opslagtoren staat en de vorm van het landhuis ook.
Even inzoomen en naar nachtmodus om te checken of mijn verlichting goed hangt en beetje realistisch de wanden verlicht. Ik ben best tevree!
De tuin staat ook. Dit is om 't relatief goedkoop te houden als blueprint, maar je ziet de klimop tegen de muren en over de ramen, want details plaats je los en kun je laten overlappen om leukere details te maken. De game is veel minder strikt dan RCT als 't om plaatsen van objecten gaat. Handig! Ook handig: je kunt van veel objecten de grootte aanpassen om ze passend te maken. Zoals de rotsen die je hier ziet, die je van piepklein tot bergen kunt slepen en zo of als details of als landschap in kunt zetten.
Zo, alles selecteren voor je blueprint en opslaan en straks in een tof scenario gebruiken. Twee toffe dingen over blusprints: stel je bouwt een tof station maar de achtbaan zelf slingert zich in je scenario door dingen je niet wil of kan meenemen naar volgend scenario, dan kun je of object na object met de hand alles selecteren of met dit blok de hoek die je wil opslaan selecteren en de rest ongemoeid laten. Net wat makkelijker dan "nearby scenery" in RCT en dan weer alles moet wegklikken wat je niet wil. Tevens kun je via Steam duizenden blueprints van anderen downloaden, waaronder toffe replica's van bestaande banen en attracties. Ik heb 'n hoop toffe dingen gevonden en bekeken via die optie - en je kunt daar ook mods vinden die zijn goedgekeurd, waardoor je nog gedetailleerder kunt bouwen.
Je vindt ook een boel toffe scenario's in de game. Zoals bovenstaande "verlaten science fiction filmset" en onderstaande "tropische eilanden". Je zult trouwens een hoop scenario's ontdekken die je misschien wel herkent qua idee uit Rollercoaster Tycoon, want ze gaan de knipogen zeker niet uit de weg hoor.
Wie van jullie speelt nog meer Parkitect? Wie wil 't spelen maar heeft vragen? Roep ze hier. Deel je bouwwerken en ideetjes en gedachtes hier. Een Parkitect-verzameltopic!