Een weekje verder en weer wat werk verzet achter de schermen. Momenteel ligt de focus voornamelijk op het afronden van de effecten in de darkride. Afgelopen week zijn alle deuren geïnstalleerd en is een begin gemaakt met de belichting. Ik heb deze uit de oude versie verwijderd aangezien ik niet helemaal tevreden was met de effecten zoals deze erin zaten. Nadeel is dat ik de scripting na zo'n lange tijd weer opnieuw moet uitzoeken, maar dat neem ik op de koop toe.
Voor ik de foto's van de binnenkant toon wil ik eerst laten zien wat ik in de plattegrond heb aangepast. Bij het ontwerpen van de binnenkant heb ik een aantal uitgangspunten en kritieken van het origineel genomen die voor mij belangrijk zijn:
- De darkride mist fysieke elementen: Hiermee bedoel ik dat ik in de darkride meer verwacht te zien. Effectief hebben we in de huidige versie twee boten, een muur en een schip. Ik kan daar best mee leven, maar ik vind het persoonlijk wat karig. Een darkride moet in mijn ogen meer zijn dan enkel een paar korte scenes.
- Ontevredenheid over de spanningsboog: Ik vind het persoonlijk jammer dat de elementen en tijd tussen het wegvaren en de open zee zo kort is. Ik ben van mening dat er onvoldoende tijd zit om vanaf het wegvaren in de juiste sfeer te komen voor het verhaal. Ook vind ik de climax van de spanningsboog tegenvallen en mist deze een echt WAUW moment om te eindigen.
- De rit binnen is eentoning in zijn snelheid: De huidige rit kent geen versnellingen en vertragingen. Alle spanning wordt opgebouwd door wat om je heen gebeurd en de rit doet niet met zijn vaar of achtbaan mogelijkheden.
- Hij is tekort.
Mijn invulling van deze kritieken levert het volgende plaatje op:

Ik heb hier een aantal zaken aangepakt:
Om te beginnen heb ik de eerste scene aanzienlijk groter gemaakt. Ik ben fan van de schepen waar je tussendoor vaart en de kleine bewegende elementen zoals de emmer en de bewegende goederen. Die zijn dus ook gebleven. Ik heb er echter ook voor gekozen om het een echt havenstadje te maken. Dit past beter in de lijn met andere attracties in de Efteling die ook rijk zijn in de aankleding. Ook geeft het meer tijd om aan spanningsopbouw te doen en geeft het me ruimte om het gezang van de vrouw van Willem van der Decken nog een keer terug te laten komen.

Vanaf deze scene komen de eerste twee scenes overeen met onze bekende Vliegende Hollander. Ik ben persoonlijk niet ontevreden over die scenes, hooguit over de uitvoering en de plaatsing. Het enige grote verschil zit hem in de elementen die toegevoegd gaan worden in de mist scene voor je de schim van het spookschip tegenkomt.

Vanaf dat moment stop de vliegende hollander met het gebruiken van de echte scenes en worden nieuwe scenes zichtbaar. Een van de ideeën die ik altijd had is om een draaikolkeffect toe te voegen waarin je met je boot verdwijnt. Deze volgt meteen nadat je de schim van het spookschip in de stom tegen bent gekomen. Het toevoegen van deze scene is bedoeld om een soort constante hoge spanning vast te houden. Dit gebeurd door middel van geluids, lichts en bewegingseffecten. Ook geeft dit ruimte voor een kort binnen achtbaandeel.

Vanuit de draaikolk en een aantal bochten kom je uit bij de bekende aanvaring waar de Vliegende hollander je opslokt. De beelden die je nu ziet zijn nog zonder de definitieve effecten omdat in tegenstelling tot in de Efteling je geen brandend spookschip betreed maar juist een die uitdooft.

Vervolgens kom je in de stille binnenkant van het spookschip uit. Dit is ook de korte rustpauze voordat de echte finale begint. Het uitdoven van het spookschip en de relatieve stilte van de binnenkant geven een rustige afbouw van de spanning om vervolgens middels enkele effecten compleet naar boven door te slaan wanneer het hele schip om je heen in brand vliegt en het water aan alle kanten komt binnenstromen. Dit is ook het moment dat je de val maakt en de lift opgaat.

De rest van de rit is natuurlijk vooral aan de buitenkant. Hier ga ik de volgende keer nog wat meer over vertellen.
Ik ben benieuwd naar jullie mening, laat hem dus vooral horen!