Sommige mensen op PPC zullen weten dat ik ooit in een grijs ver verleden de Vliegende Hollander gebouwd heb ik Rollercoaster Tycoon 3. Vanuit die recreatie is een soort liefde ontstaan die al meer dan 10 jaar aanwezig is en met vele ontwikkelingen geleid heeft tot het ontwerpen van een eigen concept aan de hand van conceptschetsen van de attractie. Dit ging over van RCT3 naar Nolimits 2 en tot de dag van vandaag heb ik nooit steeds geen versie uitgebracht die me echt tevreden stelt. In 2016 heb ik een versie uitgebracht in Nolimits 2 die toen de eerste grote NL roundup gewonnen heeft en sindsdien ben ik er eigenlijk aan blijven sleutelen.
Met de Covid19 tijd heb ik was meer tijd gekregen om de attractie de aandacht te geven die ik wil en ik ben voor mijn gevoel nu op 90% van wat ik wil hebben. Om die reden dacht ik: misschien leuk om jullie wat meer hiervan te laten zien. Ik zal proberen de introductie in meerdere delen te verdelen en jullie mee te nemen in het ontwerpproces achter de attractie en de gekozen opzet.
Om te beginnen wil ik een klein overzicht laten zien van de ontwikkeling in die meer dan 10 jaar. Van links naar rechts van boven naar beneden ;-)
Vanuit deze beelden ben ik in Nolimits 2 aan de slag gegaan. Vier jaar geleden had het spel echter nog een aantal technische uitdagingen en een tijdslimiet waardoor ik niet alles wat ik wilde optimaal kon uitvoeren. Echter, de attractie kwam af en ik ben er tot de dag van vandaag erg trots op.
Fast forward en ik heb inmiddels de belangrijkste punten van mijn eigen kritiek aan kunnen pakken. Denk hierbij aan het toevoegen van projecties, een verticale liftschacht en een steviger ontwerp. In dit eerste stukje wil ik jullie mee nemen in de vernieuwing van de buitenkant van de attractie en ook meteen deze buitenkant laten zien.
Dit is de oude buitenzijde. Zoals je ziet is het effectief een poort die uitkomt op een rechte straat langs het water. Deze opzet kent een aantal problemen die ik wilde aanpakken
- Vanwege de routing mist een gelaagdheid in het ontwerp. Je komt door de poort en hebt het gevoel dat het gebied uit een straat bestaat. De verbreding is door de verhouding onvoldoende om aan te voelen als een plein.
- Vanwege de opzet en afstand tussen de drie gebouwen aan het water voelt het vooraanzicht 'plat' aan. Dit komt door de geringe onderlinge verspringing tussen de gebouwen en de gelijke afstand tussen de gebouwen.
- De weg naar het gebied toe gaat langs een zijkant, je heb niet het gevoel dat je via een voorkant binnenkomt.
- De ingang ligt niet in een logische lijn vanaf de looproutes, je oog wordt er niet heen getrokken.
- De buiten wachtrij is te klein en voegt amper capaciteit toe.
Deze problemen zijn in de nieuwe versie aangepakt. Om dit extra duiding te geven heb ik een aantal foto's van de voornaamste wandelroute toegevoegd.
Het gebied begint nu bij een poort. Ik heb de keuze gemaakt voor een extra poort omdat deze aan een plein komt te liggen waarop verschillende gebouwen in verschillende stijlen staan. De poort hoort bij de Vliegende Hollander. Ook zorgt deze ervoor dat vanaf het plein niet meteen de hele attractie in zicht is.
De tweede stap is het oplopen van de brug richting het gebied. Vanaf dit hogere standpunt krijg je als bezoeker een silhouet te zien van de stad en de eerste blik op de toren waar de achtbaan begint. Door de brug verhoogt te leggen in een open gebied voelt de omgeving wat groter aan (het plein wordt vrij knus).
De volgende stap is de poort. Omdat je de brug weer af bent en aan alle kanten vrij gesloten zichtlijnen hebt voelt alles weer geslotener. Je kan door de poort het plein en de ingang van de attractie zien. Het idee is dat je door de geslotenheid richting dit plein getrokken wordt.
Nadat je door de poort bent gelopen kom je op het grote plein voor de ingang terecht. Om het plein op te breken is in het midden een waterput geplaatst. De manier waarop je binnenkomt zorgt ervoor dat je als gast meteen zicht hebt op twee van de belangrijkste elementen: De kluisjes en de ingang.
In de vorige screen kon je zien dat je de straat wel in kan zien, maar niet tot het einde. Door deze straat langer te houden zullen de muren je vanaf het plein vanzelf de straat in laten lopen. De straat zelf kent twee muren: De hoge facade van de attractie rechts en de wisselende gebouwen aan de linkerzijde. Deze linkerzijde kent verschillende plaatsen waar je als bezoeker via een trap dichter naar het water kan gaan of juist hoger om het uitzicht vanaf de stad te zien.
Het einde van de straat wordt gemarkeerd door een drietal bogen waar de achtbaantrack op vastzit. Deze bogen dienen zowel het doel van ondersteunen als onderbreking van zichtlijnen.
Een andere verandering tegenover de vorige versie is dat ik wilde werken met drie wachtrijen:
- Reguliere wachtrij
- Fastpass wachtrij
- Mindervaliden wachtrij
Omdat dit in de eerste versie niet zat heb ik ruimte moeten zoeken in het gebouw en gelukkig ook gevonden. Ik heb in de eerste versie gekozen voor een groot station met een plein, dit helpt me nu goed. Op het plein zit de samenkomst voor de reguliere en fastpass rij. Een grouper kan daar vervolgens mensen naar hun plek sturen. De minder valide wachtrij was iets lastiger omdat deze maar bij een station kon uitkomen en een hoogteverschil van ongeveer drie meter diende te overbruggen, maar ook dat is gelukt!
Om af te sluiten laat ik graag een eerste versie zien van de verticale lift. Deze is aan maand geleden voor het eerst getest en ik ben erg tevreden over de timing tot nu toe.
Ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden!