Wat is er nu leuker dan de wereld verkennen en daarbij iemand op sleeptouw te nemen naar een plek die jij best goed kent, en die voor hem helemaal nieuw is?*
2 Jaar terug is Tim voor het eerst écht naar Disneyland Paris geweest. Ik had nog van een tripje aan parijs eerder 2 dagkaarten over dus het was een leuke reden om op en neer te gaan. In de buurt van het park hebben we toen een Bed & Breakfast geboekt en daarna hebben we een extreme dag Disneyland Parijs gedaan, om 9:00 begonnen en tegen 23:30 naar de B&B terug. En nu is dat voor de gemiddelde themeparker een gewone dag Disneyland Paris, maar misschien moet ik hier toch wat uitleggen . . .
Tim is geboren met een open rug, buiten het feit dat dat je een abonnement op het ziekenhuis oplevert, speciaal gemaakte schoenen en nog wat andere (on)gemakken zorgt het er ook voor dat je wat minder makkelijk loopt of lange tijden op je benen staat. Nu bied een gehandicapten-pas wel een uitkomst voor deze Penguin maar toch, het blijft allemaal best vermoeiend, dus daar moet je wel rekening mee houden in je planning. Dus, toen Orlando toch steeds vaker om de hoek kwam kijken moesten we wel opletten hoe we dat gingen doen qua planning!
Binnen een week door 6 parken en een waterpark rennen was géén optie 😉 🙂 😛 😃
Maar toch begon het idee steeds meer te kriebelen. Na veel reports gelezen te hebben, de Disney Food Blog te hebben uitgekeken en daarna nog vaak te hebben getwijfeld werden voor februari 2019 de vluchten geboekt en via AirBNB werd een appartementje gevonden. En nee, het is niet zo mooi als het gemiddelde Disney Hotel, maar zo enorm veel goedkoper dat we niet veel anders konden dan deze keuze maken. Zeker als je 14-15 dagen die richting uit wil gaan. Een (voor Amerikaanse begrippen) compacte auto was ook zo gevonden en toen begon het aftellen naar het vertrek. En vanaf september aftellen naar februari is best lang kan ik je vertellen.
In deze serie TR's neem ik je mee op onze avonturen in Orlando, veel leesplezier!
Uitzicht vanuit ons appartementje, erg jaren 70 maar een fijne plek om te zitten . . . zeker voor nog geen 50 dollar per nacht!
4 Februari 2019 - Walt Disney World - Hollywood Studios
18.972 stappen / 15,08 kilometer
Gisteren zijn we aangekomen na een prettige vlucht met de Dreamliner van ArkeFly. Het mag budget zijn maar ik blijf het een fijne maatschappij vinden. Het in-flight menu was prima en er werd veel meer drinken uitgedeeld dan bij vorige vluchten. Zowel heen als terug zat de vlucht bommetje-vol, heen vlogen we overdag en konden we dus mooi naar buiten kijken. Bovenstaande foto is bij Groenland, en ja, daar was het flink besneeuwd, gelukkig werd het daarna langzaam aan warmer en toen we landde in Orlando was het tegen de 24 graden. Door een storing aan het systeem bij de Douane hebben we er slechts 1,5 uur over gedaan voor we het Land of the Free in mochten, maar daarna verliep alles soepeltjes. Die avond zijn we wakker gebleven tot 23:00 . . . de volgende dag stonden de Hollywood Studios op de planning.
Vanwege het feit dat ik deze vakantie best weinig foto's heb gemaakt in de parken maak ik soms gebruik van foto's van mijn trip uit 2016 om alles te illustreren
We hebben een wekker gezet om 7:30 maar uiteindelijk worden we ongeveer een uur voor de wekker uit wakker. Hallo jetlag! Maar eerlijk is eerlijk, ergens werkt die jetlag nu wel in ons voordeel. We kunnen nu zonder te rennen toch een beetje op tijd in de Hollywood Studios zijn. Ik check mijn tas voor de 28e keer en daarna lopen we naar de auto. Tickets mee, portemonee bij me, jas mee, trui mee . . . erg warm is het vanmorgen nog niet maar het zonnetje doet ook tegen 8:45 al goed zijn best. Op naar de Hollywood Studios.
Na de tassencontrole staan we bij de entree. We houden onze magic bands voor de scanner, leveren onze vingerafdruk in bij ome Disney en mogen doorlopen het park in. Het ziet er gelukkig niet enorm druk uit maar toch lopen we voor de zekerheid eerst even langs de Guest Services om daar te kijken wat de mogelijkheden zijn voor Tim, in Nederland hadden we een doktersverklaring geregeld, de gehandicapten kaart was mee en verder in het Engels nog wat uitleg over Spina Bifida maar in Disney hadden we géén van allen nodig.
Best grappig eigenlijk, je doet alle voorbereiding voor weinig. Karen die ons helpt bij de Guest Services vraagt kort wat er aan de hand is en waarom we denken een mindervalide-kaart nodig te hebben. En na 3 vraagje is het wel duidelijk voor Karen dat het voor Tim lastig is om lang in een wachtrij te hangen of bij parades 1,5 uur op zijn benen te moeten staan, dus er wordt een fototje gemaakt van Tim zodat bij de attracties kan worden gecontroleerd dat niet stiekem iemand anders stiekem met Tim's magic band bij een attractie aankomt en daarna kunnen we het park in.
Het systeem voor mindervaliden is best eerlijk, wanneer je je bij een attractie meldt dan wordt je magic band (of entreekaartje) gescand en op dat moment kan je virtueel in de rij staan voor die ride. Staat er een rij van 60 minuten dan kan je na 60 minuten terugkomen en mag je via de fastpass rij naar binnen. De Disability Access Service is ook zichtbaar in de My Disney Experience app. Goed uitgevonden en ik denk dat dit een veel eerlijker systeem is dan de Green Card in Disneyland Paris waar je als mindervalide altijd via de uitgang naar binnen kan en eigenlijk bijna niet hoeft te wachten.
Het plannen kan beginnen, naja, eigenlijk is dat al begonnen. Omdat we niet in een Walt Disney World hotel zaten konden we pas 30 dagen van tevoren fastpassen boeken en dat betekende in de Hollywood Studios dat bijvoorbeeld Slinky Dog niet meer beschikbaar was. Dus we hebben enkele andere boekingen gemaakt voor rides die we misschien wel net zo tof vinden. We besluiten eerst even langs te lopen bij Slinky Dog om te kijken of het handig is om een Penguin-Pas (Disability Access Service) boeking te doen. Met een rij van 60 minuten blijkt dat géén overbodige luxe. Ook hadden we in de voorgaande dagen al gezien dat deze attractie best storingsgevoelig was. Anyhoe, Tim's magic band werd gescand en de terugkomtijd werd toegevoegd aan ons lijstje met reserveringen.
Dit lijstje liet ook zien dat we ons nu bij de Tower of Terror moesten melden. Tijd dus om een stukje te lopen 🙂
Het is intussen heerlijk weer geworden in het park en de truien verdwijnen de tas in. Wanneer we bij de Tower of Terror aankomen staat er 110 minuten wachtrij op het bord, we scannen onze magic bands en mogen doorlopen de fastpass wachtrij in, met de waarschuwing van de castmember dat de fastpass op het moment ook niet echt fast is vanwege een storing in een deel van de attractie. We besluiten toch door te lopen de tuin in. Niet veel later staan we stil, maar door de vele muurtjes en borders is het wachten prima uit te houden, en bovendien doen ze er alles aan om de vaart erin te houden.
En ergens is de wachtrij van dit hotel al een feestje, er zijn veel leuke details te zien zoals de oude hotelbordjes, de overwoekerde rij is prachtig en het is handig omdat al die bomen je wat beschutting bieden van die fel brandende zon. Op sommige plekken lijkt het net of je aan het urban exploren bent. Na ongeveer 30 minuten lopen we de bibliotheek in en na de bekende voorshow staan we in de boiler room. Helaas betekent de verstoring in één van de liftschachten dat er in de andere schacht vooral capaciteit wordt gedraaid. Geen enorme show van de castmember, nee, kort de uitleg, en we zijn weg!
Ik had Tim vooraf niet verteld hoe anders deze Tower was en de verbazing was goed van zijn gezicht af te lezen toen de lift écht uit de liftschacht reden. Ik moet ook zeggen dat ik dit keer de effecten veel beter zag dan in 2016 of 2011, positieve veranderingen wat mij betreft. Wanneer we de volgende lift in rijden volgt weer een verrassing. In plaats van gelijk naar beneden vallen schiet de lift eerst omhoog. Na nog een paar momenten van gewichtloosheid mogen we weer uitstappen, dit blijft toch wel één van dé toppers in de Hollywood Studios.
Na de Tower of Terror lopen we terug naar Toy Story Land. Door het lange wachten bij de Tower of Terror is onze Penguin Pas bij Slinky Dog geldig. Onderweg terug valt het op hoe rustig het is in het park . . . behalve in Toy Story Land, daar kan je echt over de koppen lopen. Daarbij is de Pixar Boulevard, waar nu alleen een Meet & Greet zit met de Incredibles en een cookie-store echt uitgestoven. Ik vond het één van de sfeervolste stukjes studios maar daar is helaas weinig van over. Gelukkig hebben we niet heel lang de tijd om daarbij stil te staan want Slinky Dog wacht op ons.
Via de fastpass rijen (behalve die bij de Tower of Terror) kan je eigenlijk overal goed doorlopen. We hebben bij geen enkele fastpass rij langer gestaan dan 10 minuten. Nadat de grouper ons een plekje voor Slinky heeft aangewezen nemen we plaats in deze onmogelijke karretjes. In dit station ook weer echt leuke details! Buiten dat ben ik echt positief verbaasd over de ruimte in de wagentjes. Tim kan zijn benen strekken en ook ik heb nog 10-15 cm over voor mijn kieeen. Absolute luxe! Het nadeel blijft wel dat de wagentjes best hoog zijn, dus veel om je heen kijken zit er niet bij!
We rollen het station uit en voor we het weten wordt de trein gelanceerd om daarna 15 meter de lucht in te schieten. De baan heeft nog best flink wat snelheid. en na de tweede lancering zitten er ook nog wat goede bochten in. Een echte familiebaan zoals we ze van Disney kennen met nog aardig wat snelheid!
We wisselen onze tweede fastpass in en doen nog een ritje Toy Story Mania, de scores zijn niet om over naar huis te schrijven dus dat doen we ook maar niet. Het is wel mooi om te zien dat ook deze attractie beschikt over een los in- en uitstap station voor mindervaliden waardoor je geen trappen hoeft te klimmen en net iets meer tijd hebt om te gaan zitten.
We lopen door naar mijn favoriete gebied in de Disney Hollywood Studios!
En ja, dat is het gebied rond Muppet Vision. Ik vind de details echt geweldig en laat Tim dan ook graag zien waarom dit gebied zo speciaal is. Het helpt dan ook nog dat er hier een attractie staat waar het eigenlijk nooit druk is, zeker met de bouw van Star Wars Galaxy's Edge is deze hoek van het park een niemendalletje geworden. En dan helpt het ook nog niet mee dat restaurants zoals de PizzeRio eigenlijk altijd dicht zitten, tenzij het heel erg druk is in Disney's Hollywood Studios.
Muppet Vision is een 3D (4D?) film die misschien wel erg in de jaren '90 is blijven hangen. Alle karakters komen langs en door de special effects blijft het toch een leuke attractie om te doen. Bovendien geeft het je even 15 minuten rust en dat is na een ochtend flink door sjokken ook niet verkeerd. Toch twijfel ik voor hoe lang Miss Piggy haar solo nog blijft doen en Sam Eagle zijn grande finale heeft . . .
Terwijl Tim even geniet van een Royal Flush kijk ik nog even rond in het gebied. Ook toen ik in 2016 in de Disney Hollywood Studios was had ik al het gevoel dat het de laatste keer zou zijn dat ik kon genieten van die foute this is not a door humor. Maar ook in 2019 ligt de attractie er nog, maar voor hoe lang? De Muppets liggen volledig ingebouwd tussen Star Wars Galaxy's Edge en Star Tours. Ergens heb ik nog steeds het gevoel dat Disney deze attractie gaat slopen en dat er een stuk Star Wars voor terug komt.
Het helpt ook niet dat de nieuwe The Muppets serie in 2016 na 1 seizoen alweer van de TV is gehaald, naar verluid vanwege slechte kijkcijfers. Ik zou het jammer vinden, maar echt verbazen zou het me niet als deze attractie in 2020 dicht gaat.
Intussen is het echt wel tijd om wat te eten, helaas zijn alle restaurants volgeboekt of staat er een wachtrij van minimaal 45 minuten dus uiteindelijk belanden we bij Backlot Express voor een typische park-burger waarna we doorgaan met Star Tours. Het mag intussen duidelijk zijn uit andere reacties hier op het forum dat ik geen enorme fan ben van alles dat met Star Wars te maken heeft . . .
Maar Tim wil graag Star Tours doen dus we sluiten aan in de rij. Bij deze attractie fluctueerde de wachtrij aanzienlijk maar rond lunchtijd konden we binnen 10 minuten in onze Star Cruiser gaan zitten voor een ritje richting Endor. Of een andere planeet uit het universum. Waar Tim soms nog wel eens last heeft van abrupte bewegingen valt het bij Star Tours reuze mee. Ik denk dat ik meer last had van deze attractie dan hij. Dus daarna toch maar weer even rustig aan doen en dat kan bij Indiana Jones.
Rock 'n Rollercoaster heeft een storing dus die fastpass kunnen we nu toch niet gebruiken. Een goed excuus na 5(!) bezoeken Disney's Hollywood Studios om eindelijk eens Indy te gaan bekijken. Ja, misschien moet ik me schamen want ik had nog niet eerder die show gezien, ik ben niet een enorme show bezoeker. Bovendien had ik in Disneyland Parijs een beetje slechte ervaringen met een making off stunt show . . .
Maar wat had ik het verkeerd ingeschat. Al voor de show start worden Tim en ik vermaakt met verschillende gasten die naar voren worden geroepen. En daarna begint de show gelijk met veel effecten en goed op elkaar aansluitende stunts. Daarna wordt de show ook niet meer saai, er zitten geen lange dode momenten in terwijl er toch redelijk wat klaar moet worden gezet. Nee, deze wint het op kilometers afstand van Monteurs Action . . .
. . . 7282 kilometer om precies te zijn. 😉
Na de show is Rock 'n Rollercoaster weer open en we besluiten om opnieuw het hele park door te lopen. Ik weet het, je zou theoretisch gezien je fastpassen heel efficient moeten kunnen boeken maar toen ons boekings-window open ging was er al redelijk wat weg, buiten dat loop je je door die reserveringen gewoon helemaal lens. Het is niet anders denk ik.
Ook nu hadden we de Rock fastpass wel echt weer nodig. 70 minuten stond er op het bord voor de Standby rij maar met onze fastpassen schieten we zo naar binnen. En waar deze Rock 'n Rollercoaster het echt wint qua verhaal en afwerking blijft mijn voorkeur toch liggen bij zijn broertje in Parijs. De lichtshow is toch wel iets vetter dan wat blacklight borden. Even goed had ik wel het gevoel dat deze Rock een flink stukje harder reed dan de versie in Parijs. Het blijft een vette attractie . . .
Intussen hebben we eigenlijk alle belangrijke attracties in het park wel gehad en blijven de verschillende shows over. Alle shows hebben eigenlijk géén wachtrij dus dat wordt de komende uren gewoon genieten van stukjes theater. Bij The Little Mermaid wordt er weer prachtig zuiver gezongen en daarna steken we de centrale hub over om te gaan kijken bij Frozen.
En is Frozen niet een guilty pleasure van iedereen. In een mega groot theater wordt iedereen aangemoedigd door 4 acteurs om mee te zitgen met de grootste Frozen classics. De schuine grappen zijn ook niet van de lucht, soms een beetje vals en het moet bij de verliezers van de Super Bowl toch wel een beetje pijn hebben gedaan. Maar wij vonden het erg leuk, en bovendien heel erg relaxed. Goede stoelen en heerlijk gelachen om alles dat er om ons heen gebeurde!
Intussen is het donker geworden in het park en beginnen Tim zijn benen wel een beetje de geest te geven. We hebben er intussen ook ruim 14.000 stappen op zitten en voor iemand die loopt als een Penguin is dat een uitdaging. Omdat dit pas dag 1 van de vakantie besluiten we dat het mooi is geweest. Over ruim een uur begint de vuurwerkshow bij het Chinese Theatre dus we zoeken een tafeltje op en gaan lekker zitten . . . maar toch . . . het kriebelt bij mij wel om nog even door het park heen te lopen bij kunstlicht.
Tim besluit lekker te blijven zitten, ik breng hem nog even een Frapuchino en verdwijn daarna het park in.
In 2016 was het Star Wars vuurwerk in de Disney's Hollywood Studios echt geweldig dus we besluiten om te wachten voor het vuurwerk en niet voor Fantasmic. Misschien kunnen we op een andere dag Fantasmic nog kijken maar ik krijg het niet erg warm van die show, en Tim kan er ook niet wakker van liggen dus dat was opgelost. Via de Hollywood Boulevard lopen al veel mensen naar buiten wat betekent dat we vanaf ons tafeltje waarschijnlijk het vuurwerk wel prima kunnen zien.
Een park bij avond blijft mooi, zeker dit park. De hoek bij Rock is zo enorm sfeervol. Het is me niet gelukt om een goede foto te maken van de Tower of Terror maar je moet toch altijd redenen houden om terug te keren naar Walt Disney World, als is de uitbreidingsdrift in Orlando denk al wel reden genoeg!
Ik loop nog even terug naar Toy Story Land en het valt me dan pas op hoe donker dit gebied is. Je moet zeker met de kleine kinderen die nog steeds overal rondrennen goed opletten waar je je voeten neerzet. Maar het blijft een enorm sfeervol gebied en ik hou echt van de details die er overal in verwerkt zijn. Deze uitbreiding is echt top uitgevoerd en ik vind het mooi om te zien dat Disney niet voor het standaard pakket aan Toy Story attracties is gegaan!
Na nog even rondgekeken te hebben is het tijd om terug te gaan naar de hub om daar het vuurwerk te zien. En eerlijk, de show viel me toch een beetje tegen, in mijn herrinnering van 2016 zat er veel groot vuurwerk in de show, en nog steeds werd er veel leuk gedaan met projecties, rook en verlichting, maar de echte grote knallen bleven uit en dat was jammer. Eén voordeel, disney had nog 12 dagen om deze valse start goed te maken en bij het verlaten van de Disney's Hollywood Studios konden we in de linker hoek al zien dat dat wel goed zou komen. Op het bankje bij het water voor de Studios keken we nog even naar de knallen in de verte aloverns we de auto weer op zochten. het is een prachtige dag Disney geweest en er zouden er nog veel volgen.
Ik ga proberen de volgende TR's binnen afzienbare tijd op te leveren, maar zeker met een beperkte hoeveelheid foto's vind ik het lastig om overal een TR van te maken. Het kan dus zijn dat we een park als Magic Kingdom overslaan of maar beperkt belichten omdat er niet genoeg visuele ondersteuning is.
Dank voor het lezen!