Nu wel allemaal thuiszitten zie ik dat veel vrienden weer gezellig aan 't lezen zijn. Het kan ontspannend zijn of juist hartstikke puntje van je stoel. Ik lees vooral als ik op reis ben en ben dus uitgerekend nu niet altijd in leesmodus, maar om te voorkomen dat ik twaalf uur per dag naar een schermpje staar, pak ik er ook af en toe een boek bij.
Daarom een boekentopic! Wat lees je momenteel? Wat las je onlangs en kun je ons allemaal af of aanraden? Probeer spoilers te voorkomen, maar deel hier je boekreviews en vragen!
Ik las vandaag zelf de laatste pagina's van Pure Land van onderzoeksjournaliste Annette McGivney.
Het boek vertelt het waargebeurde verhaal van de moord op de Japanse toeriste Tomomi Hanamure, die in 2006 op klaarlichte dag wordt neergestoken in de Grand Canyon vlakbij een populaire waterval. De dader - dit is geen geheim - is een lokale tiener uit een van de armste indianenreservaten van de VS. De auteur weeft de traumatische jeugd van de dader, het slachtoffer en uiteindelijk ook haar eigen trauma's tot een onderzoek naar zowel de achtergronden van de moord als een onderzoek naar het verwerken van jeugdtrauma. Het boek maakt geen excuses voor de moord maar zoekt wel antwoorden en tegen de tijd dat je bij de details van de moord komt ken je alle betrokkenen gevoelsmatig zo goed dat het echt heel heftig is.
Het boek is geen "whodunit" maar een "whydunit" en dat bleek razend interessant. Er is geen Nederlandse vertaling beschikbaar, maar als je Engels prima is en je bent ook maar een klein beetje geinteresseerd in Japanse cultuur, Indianencultuur en hun problematiek in hedendaags Amerika, het verwerken van trauma of gewoon een heftige moordzaak... lees dit boek.