Disclaimer: Dit is mijn allereerste trip report ooit en er is altijd ruimte voor verbetering. Ook zijn alle foto's met oudere iPhones gemaakt dus verwacht geen spectaculaire wedstrijdwinnende plaatjes, de intentie was ook niet om er een TR mee te presenteren. Gaandeweg leer ik wat goed werkt en makkelijk leest, laat me weten wat jullie er van vinden 😉
Hong Kong Disneyland & Shanghai Disneyland 2018
Ja je leest het goed, 2018...dat is gewoon al een paar maanden terug. In begin november vorig jaar had ik zomaar een spontaan tripje naar twee Disney-parken in Azië op de planning staan. Ik zeg spontaan omdat we maar anderhalve week daarvoor alles geboekt hadden. Sommige mensen zouden daar best veel stress van kunnen krijgen door zo op de valreep alles regelen, maar deze twee jonge kerels van 19 en 20 niet! Met volle moed gingen wij er tegen aan!
Reisbureau? nooit van gehoord. Annuleringsverzekering? waar heb je het over. Vaccinaties en een visum? ja oké misschien toch effe checken...
Na onze extensieve voorbereidingen -kuch kuch- was het dan eindelijk tijd om op vrijdagavond 2 november te gaan vliegen. Schiphol, inchecken, vliegtuig al zien staan, je weet wel hoe dat gaat. Omdat we zo laat waren met boeken van de vluchten kwamen we trouwens niet het goedkoopst uit; rond de €700 pp voor drie directe vluchten via KLM (Voor diegene die benieuwd zijn)
Dan nu wat snelle foto’s van de heenreis,

Heenreis verliep enorm soepel, MTR kaartje kopen was makkelijk te doen zodat we met de Disney Line konden reizen. Het leuke aan hun ‘OV-chipkaart’, genaamd de Octopus card, was dat je er bijna overal mee kon betalen. Niet alleen voor de metro/trein maar ook bij de 7-eleven en de McDonalds. Later zagen we ook dat je in Hong Kong Disneyland met je Octopus card kon betalen bij de pressed pennies automaten, onwijs ideaal!
Hotels
In totaal verbleven we drie nachten in het Hong Kong Disney Resort. Het resort kent drie hotels en wij verbleven on-property. Onze voorkeur ging als eerste uit naar Disney’s Explorers Lodge, dit was het nieuwste hotel en sprak ons qua theming heel erg aan. Echter konden we op de eerste nacht niet dat hotel boeken ivm een hardloop evenement dat gehouden werd dat weekend. Wel konden we voor de eerste nacht nog terecht in het iet wat goedkopere Disney’s Hollywood Hotel. De overige twee nachten konden we wel gewoon naar Disney’s Explorers Lodge, en om heel eerlijk te zijn vond ik het onwijs tof om zo meerdere hotels te kunnen ontdekken.
Disney’s Hollywood Hotel was meer dan prima, in de Airport Shuttle gauw nog even online ingecheckt waardoor we na nog geen 5 minuten bij de check-in desk onze kamer al in konden. Onwijs vriendelijke castmembers en nauwelijks moeite met de taal zorgde al snel voor een goed welkom.

de tweede ochtend moesten we de switch maken: uitchecken, lopen naar de buren, inchecken, en onze koffer bij het bagagedepot achterlaten en hup het park weer in. Later op de middag konden we onze kamer in. Aangezien we drie dagen voor maar 1 Disney-park hadden ingepland en toch nieuwsgierig waren konden we ’s middags het park uit om te gaan kijken naar hoe onze kamer er uit zag.
Wauw Wauw Wauw, onwijs prachtige kamer met een nog veel mooier uitzicht op Discovery Bay. Het kostte wat extra maar ik zou het zo weer doen. Mocht je een Hong Kong Disneyland-trip aan het plannen zijn en je zit te denken om on-property te verblijven, doe jezelf een enorm groot plezier en ga voor Explorers Lodge!

Ps Achter de check-in desk hadden we een onwijs toffe Hidden Mickey gespot, kijk naar de vlinders links op de kaart 😉

Dit moet denk ik wel een van de mooiste uitzichten zijn van alle Disney Resorts.

Hong Kong Disneyland Park
Onze eerste dag was een halve dag, net aangekomen na een lange reis besloten we toch het park in te gaan. Het was tenslotte de laatste dag dat de Jungle Cruise nog open was voordat deze in onderhoud zou gaan. Door de indeling van het park met de ‘afgelegen’ uitbereidingen Grizzly Gulch, Mystic Point, en Toy Story Land, hebben we besloten die de eerste dag te vermijden om niet het hele park al in een halve dag te spoilen. Met dit strijdplan kwamen we aan bij de turnstyles en begonnen we ons Hong Kong Disneyland Park-avontuur.
Main Street USA

Onwijs toffe achtergrond met de bergen achter het kasteel, hier is alleen heel goed te zien dat het een ieniemienie kasteel is, de upgrade waar ze al mee begonnen waren wordt dus heel welkom geheten 🙂
Fantasyland

Mickey’s Philharmagic is in Hong Kong een goed geïntrigeerde voorstelling met een eigen theaterzaal, een zaal die van binnen en buiten bedoeld is voor deze show. Onwijs leuk om te zien! De wachtrij was schattig aangekleed met diverse muziekinstrumenten en theaterdoek, natuurlijk veel beter en mooier dan dat ze in andere parken de 3d film vertonen in een algemeen zaaltje. En niet te vergeten de Donald Animatronic aan het einde van de show!

Gek om te denken dat It’s a small world niet bij de opening van Hong Kong Disneyland aanwezig was, maar later werd toegevoegd.

Mickey & the Wondrous book werd in 2015 voor het eerst vertoont. De show is een ‘zusje’ van de shows ‘Mickey and the Magical Map’ in Anaheim, en ‘Mickey et le Magicien’ in Parijs. Ik wist dus een beetje wat ik moest verwachten voor de show begon; een hoofdrol met Mickey en gedurende het verhaal zouden er muzikale nummers van Disney films voorbijkomen. Nog was ik positief verrast want er kwamen een paar onverwachte acts voorbij zoals The Princess and the Frog. Wat ook tof was gedaan was het gebruik en implementatie van ondertiteling, welke taal niet gesproken werd op het podium werd als ondertiteling op een boekenkaft geprojecteerd. Dit mogen ze in Parijs ook wel eens proberen, een hele dynamische vorm van script en ondertiteling, top gedaan!
Adventureland

Volgende stop was Adventureland. We waren positief verrast door de hoeveelheid begroeiing dat toevoegde aan de sfeer, dit deed mij heel veel denken aan Animal Kingdom. Leuk om te weten dat dit de grootste Adventureland van de Disneykasteel parken is. 😉

Wederom werd er goed ingespeeld op het taalverschil en kon je bij de Jungle River Cruise kiezen welke taal je skipper sprak, gewoon in de wachtrij voorsorteren en je komt in een Engelstalige boot terecht. Waarom hebben wij in Parijs niet meer van dit soort dingen...

Tomorrowland
Naast het kasteel wordt nu ook Tomorrowland aangepakt en hebben ze vrij kort geleden hun tweede Marvel-attractie geopend; “Marvel Ant-Man and the Wasp: Nano Battle” (ze houden blijkbaar van lange attractienamen in Hong Kong). Deze interactieve darkride was vroeger Buzz Lightyear Astro Blasters en hebben ze omgebouwd. Eerder werd al Iron Man Experience geopend als uitbereiding. Deze gloednieuwe Star Tours-like simulator met goede 3d effecten bleek een onwijs soepele rit te hebben. Wij zijn nou eenmaal fan van Marvel dus dit was onwijs leuk om te kunnen doen!

Onze eerste avond eindigden we met een paar rondjes in Space Mountain die de Hyperspace Mountain overlay had gekregen. Dit was de vijfde Space Mountain die gebouwd is en daarmee ook de nieuwste, en is identiek aan die in Disneyland Anaheim. Het toffe was dat we met de afwezigheid van echte wachttijden praktisch konden blijven zitten, doe dat maar eens na in Anaheim!

Het viel op hoe vroeg het al donker werd, al voor 18.00! Maar wauw wat geeft dat een prachtige sfeer in het park. We lopen na ons ruimte avontuur langzaam weer naar Main Street USA waar we een kleine hoeveelheid mensen zien wachten op de Paint the Night Parade.

En zo zat onze eerste dag Hong Kong Disneyland er alweer op. Vrijwel alle attracties al gehad in een halve dag, we begonnen ons een beetje zorgen te maken over hoe we de overige twee hele dagen zouden invullen. Echter hebben we ons netjes aan het strijdplan gehouden en dat betekend dat we niks maar dan ook niks hebben gezien of meegekregen van het spektakel waarvoor we eigenlijk hier heen zijn gekomen…
Volgende dagen: De rest ontdekken.
Grizzly Gulch
Oke ik geef toe, Big Grizzly Mountain Runaway Mine Cars is nogal een bijzonder lange naam, maar dat neemt echt niks weg van hoe tof deze achtbaan in elkaar zit. De rit kan je zien als een theatrale act met een opbouw, probleem, en het ‘oplossen’ van dat probleem. Leuke characters in de vorm van grizzly beren voegen nog best veel toe. Twee lifthills, een lancering, en halverwege de rit van richting veranderen zorgen ervoor dat ik een diepe waardering heb gekregen voor deze nieuwe spin op een Big Thunder Mountain.

Dat we door Grizzly Gulch liepen voelde we voor het eerst de aanwezigheid van het befaamde Mystic Manor, maar voordat we Mystic Point gingen ontdekken moesten we nog eerst iets anders van de lijst afstrepen:
Toy Story Land

Ja we kennen het, copy-paste. Leuk om zo in de zon te doen en met nauwelijks wachttijden, maar voor de rest…niet anders als in Parijs 😉

Mystic Point
Door de poorten van Mystic Point verschijnt dan toch echt het huis van Lord Henry Mystic. Mystic Manor zou je wel eens dé reden kunnen noemen om naar Hong Kong Disneyland te gaan.

Mystic Manor gaat over Lord Henry Mystic en zijn schattige sidekick Albert. Samen reizen zij de wereld rond op zoek naar mysterieuze artefacten, en stellen ze tentoon in hun Manor. Als tour kom je in de attractie door de verschillende exposities, alleen met een magische twist doordat een nieuwe vondst, een magische muziekdoos, vervloekt blijkt te zijn.

De sets, karretjes, en special effects zijn geweldig om te kunnen meemaken. Alles werkt prachtig en moeiteloos samen. En door het gebruik van vier verschillende routes in de attractie krijg je elke keer als je weer opnieuw instapt een verfrist gevoel. Het verhaal komt als ultieme theatrale climax samen tot één geheel in de laatste twee scenes, de gehele ruimte veranderd (Een volledige muur klapt eruit om extra gecontroleerde chaos toe te voegen). Middenin de finale wordt je naadloos naar een andere scene gereden waar alle magie weer samen wordt gebracht, en het verhaal bijeen komt. Je weet dit is het einde van de attractie, we hebben een magisch avontuur beleefd en wauw ik ben geïnspireerd, heb me flink vermaakt en mij volledig ondergedompeld in een magische wereld waar alles mogelijk lijkt. Mystic Manor is dan ook de beste Disney darkride die WDI in de afgelopen jaren heeft gemaakt.
tot slot
Mocht je ooit twijfelen om te gaan denk dan goed aan schattige Albert en wat voor een waanzinnige attractie die heeft. Ik weet al zeker dat ik nog een keer naar Hong Kong Disneyland wil en dat komt voornamelijk door Mystic Manor en de sfeer in het park. Het voelt knus, schattig, en gezellig aan. Geen kale paden of schreeuwerige Amerikaanse dingen die je elders misschien wel tegenkomt. Wanneer je in begin November reist kom je heel weinig mensen tegen in het park en dit zorgt nou eenmaal voor rust.
Nooit hadden we kunnen bedenken dat we drie dagen lang hebben kunnen genieten van dit kleine resort. Maar door de verschillende unieke attracties die Hong Kong nu heeft, gingen die drie dagen nog best snel. De hotels switch was een leuke toevoeging, en het heerlijke weer en de gastvrijheid van de Castmembers hebben voor een onvergetelijke reis gezorgd.
Als afsluiter pakten we nog een laatste rit in Big Grizzly Mountain en genoten van het bijzondere uitzicht tijdens de rit.

We besloten maar vroeg te gaan slapen want de volgende ochtend stond er vroeg een vliegtuig naar Shanghai op ons te wachten, en kort na het opstijgen konden we voor voorlopig de laatste keer nog even zwaaien naar dit bijzondere Disney Resort.

Nou was Shanghai Disneyland een compleet andere ervaring dan Hong Kong waar veel over te zeggen valt, maar dat is een verhaaltje voor een andere keer 😉