Liseberg zet de eerste stap naar een pretpark zonder wachtrijen
In het voorjaar opent Liseberg een nieuwe rit in het Konijnenland: Wonderland. Voor de nieuwe rit hoeven bezoekers niet in een fysieke wachtrij te staan en te wachten. In plaats daarvan lanceert Liseberg een virtuele coole oplossing, een van de eerste in zijn soort ter wereld.
Wanneer Liseberg in april wordt geopend, is het de première van de nieuwe rit in Wonderland - een rit die je meeneemt naar de wereld van ondergrondse Liseberg-konijnen. De attractie, een "dark ride" met een konijnenthema (een overdekte attractie), is de grootste en duurste attractie voor kinderfamilies in de geschiedenis van Liseberg.
Grote belangstelling gaat echter vaak gepaard met lange wachtrijen, een uitdaging die alle pretparken in de wereld delen. Liseberg lanceert nu een eigen oplossing voor de nieuwe attractie - een virtuele wachtrij.
Bezoekers melden zich aan in de Lisebergsapp en krijgen een tijd voor wanneer het tijd is om te gaan. In de tussentijd kunnen de kinderen spelen in de speeltuin of andere dingen doen in het pretpark, in plaats van vast te zitten in een fysieke wachtrij op het terrein. Net voor het tijdstip van de rit komt er een herinnering in de app dat het snel tijd is voor de groep om door de ingang van Wonderland te gaan.
Lange rijen zijn lang een hot issue geweest voor onze gasten en voor ons is het een van de grootste uitdagingen voor pretparken. Er zijn verschillende technische oplossingen voor dit probleem - bijvoorbeeld Express-Pass, die Liseberg sinds 2010 heeft - maar dit is de eerste keer dat we een echte virtuele wachtrij testen, zegt Johan Ottosson , hoofd van digitale gastreis Liseberg
De oplossing, ontwikkeld door Liseberg samen met het webagentschap Creuna in Göteborg, is op maat gemaakt voor het themapark en is een van de eerste in zijn soort ter wereld. Eind vorig jaar lanceerde Disney bijvoorbeeld een vergelijkbare oplossing als de nieuwe Star Wars: Rise of the Resistance- attractie in Disney Hollywood Studios in Florida, VS.
- De virtuele rij wordt dit jaar gelanceerd voor de nieuwe attractie Wonderland. Als de oplossing goed werkt, ziet Liseberg goede mogelijkheden om de oplossing voor meer attracties te implementeren.
Dit jaar zal dit de Liseberg-ervaring verbeteren voor enkele van onze belangrijkste gasten: de gezinnen met kinderen. De oplossing is een voorbeeld van ons werk om het digitale op een natuurlijke manier te integreren in de Liseberg-ervaring, zegt Andreas Andersen , CEO van Liseberg. Het is een ingewikkeld systeem dat we testen, waarvoor waarschijnlijk enige aanloop nodig is, maar we geloven dat dit soort problemen in de toekomst met digitale middelen zal worden opgelost.
- De virtuele wachtrij kost, net als Express-Pass, geen extra kosten, maar de gast moet wel een ritpas of losse tickets voor Wonderland hebben gekocht. Er zullen ook analoge opties zijn voor degenen die de Liseberg-app niet gebruiken.
Over de virtuele wachtrij
Een virtuele wachtrij is een wachtrij die voorkomt dat de bezoeker in een fysieke wachtrij staat, maar in plaats daarvan iets anders kan doen in afwachting van zijn beurt. Je kunt in de rij staan bij Wonderland vanaf de opening van het park.
In de Lisebergsapp registreert de gast dat hij zichzelf en zijn gezelschap in de rij wil zetten in het Wonderland (max. 6 personen tegelijk / gebruikers) en vervolgens de eerste vrije ruimte in de wachtrij en een wachtrijnummer krijgen. Tijdig voor de tijd van de gast krijgen ze een herinnering in de app dat het tijd is om naar de ingang van Wonderland te gaan. Een scherm toont het wachtrijnummer van de gast en vervolgens scant de gast zijn QR-code in de app en kan hij naar Wonderland gaan.
De Liseberg-app is gratis te downloaden en beschikbaar voor iOS- en Android-telefoons. Als de gast geen telefoon heeft, zijn er nog verschillende alternatieven om naar Wonderland te gaan:
- Een ouder kan zijn kinderen in de rij zetten, de QR-code tonen bij de ingang en de kinderen zelf laten gaan.
- De bezoeker kan een analoge wachtrij krijgen met de eerste vacature in de wachtrij, door het personeel bij de ingang van Wonderland.
- Er komt ook een standby-wachtrij die lege ruimtes in de virtuele wachtrij opvult.