Ik zal even vanuit mijn perspectief reageren. De reden dat wij ervoor kiezen om 'tijd' niet als regel aan te houden is omdat dit de deur openzet voor zaken die in onze ogen tever van een darkride afstaan. Ik ga hiervoor even de beide onrides erbij betrekken:
Bij de Alpenexpress vlieg je door een aangeklede ruimte heen. Natuurlijk is deze helemaal in de sfeer van het gebied, maar er is geen sprake van een scene. Je passeerd hooguit attributen, maar deze zijn amper tot niet gericht op de Alpenexpress en worden door de hoge snelheid ook niet ervaren als een onderdeel dat een verhaal probeert te vertellen. Natuurlijk kan je hierin de definitie van een verhaal vertellen enorm optrekken en zeggen dat het wel zo is, maar daar ga ik niet in mee. Alpenexpress gaat op een hoge snelheid door een mooie aangeklede grot, meer is het ook gewoon niet.
De Tiroler wasserbahn daarintegen gaat de grot in en gaat actief door verschillende scenes heen. Je ziet een duidelijk verschil in de gekozen objecten, belichting en vorming van de ruimtes terwijl je door de grot vaart. Als ik als een discussie zou willen voeren of wel/niet darkride zou ik hooguit zover willen gaan om de vraag te stellen: Is de Tiroler wasserbahn een scene of meerdere? Ik denk dat gezien het verschil in gebruik van objecten, vorm en belichting je over twee scenes spreken kan. De scenes hebben een duidelijke onderlinge afscheiding door het gebruik van bruggen en muren waardoor ze ook als dusdanig beleeft kunnen worden.
Daarbij zal je bij darkrides altijd een subjectieve factor behouden, daar is niets aan te doen en is nu eenmaal de aard van de soort attractie. Je kan hooguit vragen aan het park of ze het als darkride bedoeld hebben en zelfs dan verwacht ik nog verschillende meningen achter de schermen.
Daar komt ook bij dat wanneer we kiezen om te zeggen dat Alpenexpress een semi darkride is de deur ineens wel heel erg open gezet gaat worden om allerlei attracties als (semi) dark ride aan te melden. Denk hierbij aan Rock'n Rollercoaster, Vogelrok, Space Mountain (of eigenlijk gewoon iedere indoorachtbaan).
Kortom, in mijn ogen zit er een wezelijk verschil tussen Alpenexpress en de Tiroler Wasserbahn.