Ik lag een beetje achter met de podcasts maar kwam er deze week eindelijk aan toe om de nieuwe Looopings podcast over Wildlands Emmen te luisteren. In deze aflevering word Erik van Engelen, interim-directeur Wildlands, geïnterviewd over het rendabel maken van de verlieslijdende dierentuin en welke veranderingen daarvoor zijn doorgevoerd en wat het dierenpark nog te wachten staat. De aflevering is overigens hier te luisteren op Spotify:
https://open.spotify.com/episode/5txXaoGJN9QiJ1yImDwFai
Hoewel het natuurlijk geweldig is dat Wildlands financieel gezien steeds gezonder word en de verwachting zelfs is dat in 2021 zwarte cijfers genoteerd zullen worden vraag ik me af of het huidige beleid de gastbeleving wel ten goede komt. Als je goed luistert naar de gemaakte veranderingen en wat nog op de planning staat word er namelijk vrij veel gesneden in de dingen die Wildlands juist onderscheidend maakte van andere dierenparken. Ikzelf bezocht het park in 2018 en 2019 en hoewel ik me bij beide bezoeken mezelf erg goed vermaakt heb was het bij dat tweede bezoek wel duidelijk merkbaar dat er nogal wat bezuinigingen doorgevoerd zijn. Ook de originele visie voor Wildlands om er een echte expeditie en iets avontuurlijks van te maken moet het veld ruimen.
Zo was Wildlands oorspronkelijk opgedeeld in 3 echt losse gebieden. Alle drie deze gebieden bestonden uit een soort van lus en hadden een echte in- en uitgang waardoor je echt op expeditie ging in een bepaald gebied van de wereld. Dit zorgde ervoor dat het thematisch allemaal heel mooi bij elkaar paste. Bij ons tweede bezoek in 2019 was men al bezig met het maken van de eerste doorsteek van het ene gebied naar het andere. Dit doet het hele idee van de aparte gebieden met hun mooie grote ingangen teniet en maakt daarbij de routing daarmee juist ook wat onduidelijker in mijn ogen omdat je ineens van de "lus" gaat afwijken. Wel beter is het plaatsen van meer informatie borden bij de verblijven van de dieren, deze ontbraken in het begin om meer het idee van een expeditie te geven maar hier is men om begrijpelijke redenen op terug gekomen.
Ook qua personeel is er flink bezuinigd. Zo waren in 2018 bijna alle kleine standjes met eten, drinken en lekkernijen bemant waar in 2019 al deze stands gesloten waren en alleen de grote foodcourts in de Serenga en Jungola geopend waren. Die van de Nortica was op dat moment onbereikbaar i.v.m. de bouwwerkzaamheden. Positief is overigens ook dat deze laatstgenoemde verbeterd zal gaan worden, die was ook inderdaad het minste sfeervolle stukje van het park.
Een andere personeelsbezuiniging is dat elk gebied een eigen figuur had rond lopen om wat extra levendigheid aan het park toe te voegen. Kinderen konden bij deze figuren ook stempeltjes halen voor het zien van bepaalde diersoorten. Op de Serenga was dit een vrolijke meneer die de hele dag "tra la la, tweedle dee dee dee" zong op z'n bakfiets, in de Nortica een onderzoeker en in de Jungola heb je Jungle Jim (volgens mij is die met zijn show wel gebleven).
Iets wat niet eens zozeer een bezuiniging is maar wel afbreuk doet aan de beleving is het niet langer vertellen van het verhaal van de Serenga bij de safari in de vrachtwagens. Natuurlijk was dit niet heel spectaculair maar het voegde wel wat extra toe en verklaarde ook waarom je een stukje door het water heen crost met deze wagens. Als je het interview luistert lijkt het haast een persoonlijke keuze van de interim-directeur te zijn welke je doet vermoeden dat in zijn ogen een dierentuin vooral dieren in verblijven moet zijn en de rest allemaal maar bijzaken zijn.
Ook word in het interview het restaurant bij de ingang van het park Travellers' Taste aangehaald. Toen ik het park samen met Yolande bezocht vonden we het juist heerlijk dat we hier na een dag dierentuin lekker op het terras konden gaan zitten en a la carte konden eten. Eindelijk eens een park dat naast de diverse foodcourts ook een ecth restaurant aan bied! Maar helaas, dit gaat dus ook veranderen. In de toekomst gaat dit een zelfbedieningsrestaurant worden want dat vind meneer de interim directeur beter passen.
Kort samengevat voelt het alsof deze meneer vooral wil bezuinigen en wat dat voor de gastbeleving betekend maakt eigenlijk niet zo gek veel uit, want we zijn gewoon een dierentuin en verder niks bijzonders. Iets wat ik, zoals te lezen, eeuwig zonde vind. Ik denk namelijk dat als men Wildlands net even wat meer tijd had gegeven het best wel goed gekomen was. Men heeft vooral heel veel slechte recenties gekregen in het begin maar ik vraag mij af waar die vandaan gekomen zijn. Want in de opmerking dat er te weinig diersoorten zijn en dat deze slecht te zien zouden zijn kan ik mij namelijk totaal niet vinden. Ik vind het eerder prijzenswaardig dat men juist voor wat minder diersoorten gegaan is en deze optimaal de ruimte gegeven heeft. Nu is men druk bezig om een grote volière te bouwen waar dan weer 30 verschillende vogeltjes in gestopt kunnen worden waarvan ik de namen toch niet onthouden kan... Daarnaast hebben wij tijdens onze beide bezoeken alle dieren prima kunnen zien.
Ik ben het dus niet helemaal eens met de koers die men voor Wildlands uitgezet heeft, hoe denken jullie daar over?