Helemaal eens met @Onkruid! Max & Moritz als verhaallijn vind ik echt wel een leuk verhaal en ik snap ook wel dat het einde niet helemaal geschikt is voor de tere kinderzieltjes anno 2020. Dus een kleine verbuiging vind ik prima. Maar Max & Moritz heeft zeven kleine verhalen te vertellen die samen een groot verhaal vormen. Als ik dan zie hoeveel ruimte er is gecreëerd met de bomenkap en hoe weinig inspiratievol et terrein is ingezet dan vind ik dat echt wel heel erg jammer voor de Efteling.
Zou je dit met een emmertje oppakken en bijvoorbeeld in Toverland, Hellendoorn of Duinrell neerzetten qua kleurgebruik en alles eromheen dan zet zo een park een prestatie van wereldformaat neer. Wat ik ermee wil zeggen is dat de attractie meer dan prima is. Maar niet voor de Efteling en zeker niet voor die locatie. In de Themetalk donateursgroep zaten we even te fantaseren hoe tof het zou zijn geweest als Max & Moritz twee verschillende rides waren geweest tegen een bergachtig landschap aan. Een waterride zals Chiapas, met een grote muur tegen de Pandadroom loods aan en waar vervolgens ook een mine train doorheen had gegaan en die veel meer door en over het landschap had gegaan zodat je meer interactie hebt met de gast die niet in de attracties zitten. Het zijn zes streken, waarom zijn al die streken niet verwerkt in het gebied?
In de wachtrij van de achtbaan waren de kippen van streek een terug te vinden, in de attractie staat de tweede streek centraal (waar de kippen worden gestolen en de hond de schuld krijgt).
In de wachtrij van de waterride staat streek drie centraal, in de attractie zelf staat streek vijf centraal. En dan tot slot een stukje horeca waar streek vier en zes centraal staan. Hoe makkelijk moet het zijn om die bakkersstreek te vertellen in een bakkerij waar je vervolgens prima broodjes kan kopen? (Aangezien er een bakkerij zichtbaar was in de making off ben ik benieuwd of dit ook de bedoeling was).
Enfin, de Efteling heeft er een volledig eigen interpretatie aan gegeven wat ik jammer vind. Ook het gebouw vind ik weinig inspiratievol. Het voelt echt aan alsof er een gevel op is geplakt ipv dat het verschillende gevels zijn geworden. En dat komt toch omdat in de praktijk alle muren dezelfde beige gloed hebben gekregen waar op de concepten daar nuances in waren aangebracht. En zelfs in de making off vinden ze zelf ook dat de gevel er niet genoeg uit komt en met behulp van licht meer naar voren moet komen. Als je het aan mij vraagt, als amateur ontwerper, dan had je daar niet alleen het licht voor nodig gehad. Maar wat ik zelf heel jammer vind is dat typisch een achtbaan is die perfect is voor interactie tussen ouders die langs de kant wachten en kind in de attractie, maar nergens maar dan ook echt nergens, is er een plek te zien dat niet bezoekende gasten de attractie kunnen zien.