Fabula net voor het eerst gedaan en ik snap niet waarom mensen zo positief waren.
Ik vind het geen verbetering ten opzichte van Pandadroom.
Pandadroom had exact dezelfde effecten. Er is geen enkel effect nieuw wat niet in Pandadroom zat. Behalve het gekleurde licht in de zaal denk ik.
En de 2 climax-effecten hebben juist kracht verloren: het bankje dat scheef kantelt, komt op een irrelevant klein moment - dat bankje had dan al net zo goed 10 keer eerder ook kunnen kantelen. Bij Pandadroom was het echt daadwerkerkelijk een climax.
En dan de boom in de zaal: Dat was écht de climax in de Pandadroom. Bij Fabula komt er nog een hele scène achteraan. Bovendien zakte vandaag die boom niet eens. Het effect deed het niet.
Dus qua 4d effecten zitten we nog gewoon in 2002. Alleen ambilight kwam in 2007 dus dat is het enige nieuwe.
Ook kon je een paar minuten langer van Pandadroom genieten en het had naast humor en actie ook kleine, kwetsbare, emotionele momenten.
Fabula heeft die hsp-momenten eruit gegooid en add-momenten toegevoegd en veel van die momenten zijn zelfs gewoon dubbel of driedubbel gebruikt in dezelfde film (twee of drie keer dezelfde grap met niezen of blazen). Wat overblijft is slapstick en op het einde loop je betekenisloos naar buiten. Pandadroom had ten minste nog betekenis en dat gaf het een bepaalde waarde en verwondering over de natuur, zoals in de voorshow toen.
Je hebt na Fabula weliswaar geleerd dat je moet delen met een vriend - en die boodschap kwam aan want ik zag kindjes in de wachtrij van Max&Moritz hun extra doosjes smarties uitdelen aan kindjes van andere gezinnen - maar je hebt vooral geleerd dat je een adhd-eekhoorn mag zijn.
De voorshow van Fabula had wel een beetje zijn charme, maar helaas tot de laatste halve minuut ervan. Het eindigde heel saai.
Het heeft (nog steeds, na Pandadroom) nauwelijks herhalingswaarde. Je ziet ook geen enkele YouTuber erin gaan of erover praten, afgezien van één keer toen ie net open was.