Twee jaar geleden begon ik met het schrijven van deze special. Grotendeels af bleef hij op de plank liggen voor een finishing touch en met de aankondiging van de ombouw naar Area 51, leek mij dit het moment om de special af te maken en te plaatsen.

Ik wilde al een tijdje in de geschiedenis van de Bermuda Triangle-attractie duiken. De attractie fascineert mij. Het verhaal, het Bermudadriehoek mysterie, de attractie. Van het begin af aan wilde ik een special over de attractie schrijven en mijn bevindingen uiteraard delen. Wat ik niet wist is dat ik zover in de geschiedenis zou komen en hoeveel informatie ik nog zou vinden. Dus mensen, enjoy!

Geschiedenis van Movie Park Germany

Movie Park Germany heeft zelf al een opmerkelijke geschiedenis. Van sprookjespark naar attractiepark, van filmstudio naar filmpretpark. Begin jaren '90 besloten de eigenaren van het 'Neue Traumland' hun park in de verkoop te zetten. In 1992 kocht een Duitse filmproducent het park en toverde het om in "Bavaria Filmpark Bottrop". Dit park bestond niet uit grote attracties, maar voornamelijk uit exposities en shows. Helaas werd park niet erg populair en moest in 1993 de deuren alweer sluiten. In 1994 kocht Warner Brothers het park op en besteedde twee jaar aan de verbouwing van het park tot Warner Bros. Movie World Germany.

Bron afbeelding: OnRide.de - http://onride.de/viewtopic.php?t=14696

In 1996 opende het park met attracties zoals de Lethal Weapon Pursuit, Looney Tunes Adventure, Gremlins Invasion en de Bermuda Dreieck. Deze attractie viel in Warner Bros. Movie World op (of juist niet) doordat de attractie geen uitgesproken thema van een film van Warner Brothers had.

De Legende

Bermuda is een eiland in de Atlantische oceaan, zo'n 1.700 kilometer ten noordoosten van Miami. Het eiland vormt samen met Puerto Rico en Miami de Bermudadriehoek, een berucht stuk van de Atlantische oceaan waar in de 20e eeuw meerdere boten en vliegtuigen mysterieus zijn verdwenen. Een van de meest opvallende verhalen is dat van Flight 19, waarbij 5 gevechtsvliegtuigen van de Amerikaanse luchtmacht verdwenen in de driehoek. Een van de reddingsvliegtuigen die zijn ingezet om Flight 19 te vinden verdween eveneens in de triangel.

Bron afbeelding: Wikipedia.org - https://nl.wikipedia.org/wiki/Bermudadriehoek

De wetenschap heeft tot heden nog geen verklaring gevonden voor de vele verdwijningen in de Bermudadriehoek die alles zou verklaren. Fictieauteurs hebben daar in tegen allerlei bovennatuurlijke verklaringen genoemd voor de verdwijningen, uiteenlopend van paranormale activiteiten tot buitenaards leven. De attractie speelt in op deze laatste mogelijkheid.

De oorsprong van de attractie

Voor de oorsprong van de attractie moeten wij naar Australië. Surfer's Paradise om precies te zijn (nabij Gold Coast, het Orlando van Australië). Hier is namelijk Sea World te vinden. Een themapark met attracties en shows, die voornamelijk gebaseerd zijn op het maritieme leven rondom Australië. In 1988 opende hier Lassiter's Lost Mine. Bij deze attractie nam men plaats in grote boten (geschikt voor 16 personen) en daalde af in de goudmijn die zich langzaam maar zeker vulde met water. De attractie was een combinatie van een splash en dark-ride. Het station bevond zich buiten, waarna men door middel van twee splashes het dark-ride gebouw in- en uitging.
De attractie kostte 3 miljoen Australische dollars en was meteen technologisch een van de meest geavanceerde attracties van Australië. Zelfs medewerkers van Disney waren onder de indruk van de attractie en verklaarden dat bij Disney zo'n attractie al snel vele miljoenen meer zou hebben gekost.

Bronnen vertellen dat de attractie in-huis door Sea World zelf gemaakt is. Het lijkt erop dat dit ook geld voor het ritsysteem. In 1978 ontwikkelde Sea World ook al zelf hun eigen Log Flume attractie "Viking's Revenge Flume Ride", waardoor het niet ondenkbaar is dat ook het ritsysteem van Lassiter's Lost Mine door Sea World en/of lokale uitvoerders gebouwd is.

In 1993 sloot Lassiter's Lost Mine. Er is maar weinig beeldmateriaal van Lassiter's Lost Mine te vinden, maar in deze Sea World promotievideo uit 1990 zijn enkele scènes van de attractie te zien:

Bekijk vanaf 2:21 voor Lassiter's Lost Mine.

In 1994 opende de nieuwe attractie van Sea World: Bermuda Triangle. De attractie hergebruikte het ritsysteem en gebouw waar eerder Lassiter's Lost Mine in te vinden was. De Bermuda Triangle werd al snel een populaire attractie in Sea World. In deze promotievideo uit 1994 wordt de Bermuda Triangle geintroduceerd:

Vanaf 4:43 komt de Bermuda Triangle aan bod.

Voor het verhaal rondom de attractie keek Sea World naar de legende rondom de Bermuda Driehoek, maar haalde ook inspiratie uit de Mexicaans-Italiaanse film 'The Bermuda Triangle'. De film werd echter zo losjes als leidraad gebruikt, dat er geen rechten van intellectueel eigendom werden gebruikt voor de attractie. Toch zal je, als je de trailer bekijkt, bepaalde dingen uit de attractie herkennen:

Trailer 'The Bermuda Triangle' (1978)

De decoratie van de Bermuda Triangle werd ontworpen door de Sanderson Group. De ombouw van de goudmijn tot het vulkaaneiland kostte maar liefst 10 miljoen Australische dollars. Op 18 oktober 2010 sloot de attractie voor anderhalve maand voor groot onderhoud. Tijdens dit onderhoud is door het bestuur van Sea World besloten om de attractie definitief te sluiten, waardoor de attractie op 17 oktober van dat jaar haar laatste rondjes heeft gedraaid. De sloop begon in augustus van 2012, waarna in december 2013 de Storm Coaster opende op dezelfde locatie.

Bermuda Dreieck in Bottrop

De in 1996 geopende Bermuda Dreieck is een replica van de attractie in Sea World. Door een relatief ingewikkelde constructie is de attractie in Bottrop terecht gekomen. In 1989 leidde Sea World een initiatief om drie pretparken rond Gold Coast te verenigen in één bedrijf: Sea World, Wet'n'Wild Water World en een nieuw te bouwen pretpark: Warner Bros. Movie World. Bij de fusie waren naast Sea World twee grote bedrijven betrokken: AOL Time Warner (ofwel Warner Brothers) en Village Roadshow Limited. Village Roadshow produceerde reeds films in Australië en had een productiecontract met Time Warner. Village Roadshow Limited verkreeg de rechten van Warner tot het bouwen van een compleet Warner Bros. Movie World. Sea World fuseerde in Village Road Show Theme Parks.

In 1991 opende Warner Bros. Movie World Gold Coast (gelegen naast het bestaande Wet'n'Wild Water World en de eveneens in 1991 geopende Village Roadshow Studios). Tijdens de ontwikkeling van dit park begon Time Warner zich te focussen op een tweede park, waardoor het besloot om in 1994 het Bavaria Filmpark Bottrop over te nemen. In twee jaar tijd werd het filmpark omgebouwd tot Warner Bros. Movie World Germany. In de ontwikkeling van het Australische park heeft Time Warner designs overgenomen en toegepast in Duitsland. Zo kreeg het park een nagenoeg zelfde opbouw: Ingangsplein met fontein, flauwe bocht in de Main Street, Police Academy Stunt Show aan het eind ervan, rechtsaf voor Looney Tunes Land, linksaf voor o.a. het Western gedeelte. Het Duitse park maakte geen deel uit van de Australische Village Roadshow keten. Er is niet duidelijk te vinden hoe het Duitse park gerund werd, maar het lijkt erop dat bij opening van het park Warner Bros. Movie World Germany een losstaande dochteronderneming was van AOL Time Warner.

Na de populariteit van de Bermuda Triangle in Sea World heeft Time Warner besloten om het unieke design van de attractie van Village Roadshow Theme Parks over te nemen en een replica neer te zetten in Bottrop (welliswaar onder de Duitse naam "Bermuda Dreieck"). Dit is hoogstwaarschijnlijk gedaan om een grote attractie te kunnen plaatsen, zonder de bijbehorende ontwikkelingskosten te hebben. Vrijwel alle attracties die in Bottrop zijn geplaatst bij de opening van het park waren replica's van attracties in Australië (zoals Gremlins Invasion en Looney Tunes Adventure). Op deze manier kon er in Movie World een hoogwaardige attractie toegevoegd worden aan het aanbod.

Het ritsysteem van de Bermuda Dreieck werd dit keer met zekerheid gemaakt door Intamin AG. Het is niet bekend of Intamin AG hierbij het ontwerp vanuit Sea World enkel heeft hergeproduceerd of dat er aanpassingen zijn gedaan. De decoratie van de Bermuda Dreieck werd grotendeels door Warner Bros. Movie World zelf en door lokale productiebedrijven geproduceerd, de animatronics werden door Garner Holt geproduceerd.

In 1999 kocht Six Flags Inc. enkele parken in Europa op, waaronder Warner Bros. Movie World Bottrop. Six Flags, die al de rechten had voor het gebruik van intellectueel eigendom van DC's Comics en de Looney Tunes, sloot een lecentie met Warner Bros. om het park in zijn staat te behouden. Toen Six Flags haar Europeese parken 5 jaar later alweer verkocht, deed de nieuwe eigenaar Star Parks dit niet en bouwde het complete park om naar Movie Park Germany. Althans, compleet: de Bermuda Dreieck kon door het ontbreken van intellectueel eigendom blijven bestaan zoals hij was. Pas in 2019 vind er een ingrijpende verandering plaats.

Het verhaal van de attractie (met foto reportage)

Veel mensen die pas in een later stadium met de Bermuda Triangle in aanraking kwamen, weten eigenlijk niet zo goed waar het verhaal nou precies om draait. De versie in Bottrop is in het Duits en niet iedereen beheert die taal even goed. Daarnaast is op veel punten het geluid relatief slecht waardoor er soms uberhaupt weinig te verstaan is. Tel daarbij op dat ook nog de voorshow zo goed als overgeslagen wordt en je hebt een verhaal van onsamenhangende gebeurtenissen. Hieronder een beschrijving van het gehele verhaal. Ik had hem in spoiler tags kunnen zetten, maar ga er vanuit dat ik maar voor weinig mensen het verhaal kan spoilen.

Als je aan komt lopen, liggen er meestal al een aantal 'Research Probes' klaar.

De kustwacht is al een geruime tijd op zoek naar de verloren schepen en vliegtuigen in de Bermuda Triangle. Ze zijn alleen enorm onderbezet en vragen daarom jou om mee te gaan op een missie. Er wordt contact gemaakt met mission control, waar twee officieren van de marine je de details van deze gevaarlijke missie vertellen. Uiteraard worden er verschillende voorbeelden, zoals Flight 19, aangehaald van mysterieuze verdwijningen. Sinds kort is er iets anders in de triangel gebeurd: een vulkaan die zich onder het zeeoppervlak bevond is plots boven het zeeniveau uitgekomen. Deze vulkaan produceert zo veel warmte dat er verwacht wordt dat deze het aardmagnetisme beïnvloed en daarmee wel eens de oorzaak van de vreemde verdwijningen kan zijn. De verleidelijke officer Clark onderbreekt de speculaties van het tweetal en legt uit dat je in de boten naar de Bermuda Triangle gaat varen, op zoek naar de oorzaak van het mysterie. De boten zijn uitgerust met een high-tech communicatie systeem waarmee ze mee kunnen kijken wat er gebeurd. De boten staan klaar...

De voorshow met links officer Clark.

De tocht naar de vulkaan.

Na een klein stukje varen lijkt het er plots op dat de controle over de boten is verloren. Ze worden naar de mysterieuze vulkaan geleid. Via een grot wordt je de vulkaan in geleid en wordt de boot omhoog getakeld. Boven in de vulkaan volgt een drop naar beneden, naar de binnenkant van het vulkaaneiland. Hier kom je al snel oog in oog te staan met mysterieuze wezens. Aliens. Deze aliens blijken al geruime tijd in de Bermuda actief te zijn, want allerlei verloren vliegtuigen en raketten zijn in de grot te vinden. Het lijkt erop dat de aliens deze aan het ontmantelen zijn.

Deze alien begroet je bij binnenkomst.

Eén van de zojuist teruggevonden vliegtuigen.

De verloren beschouwde raket wordt ontmanteld door de aliens.

Officer Clark legt over de radio uit dat de vulkaan op uitbarsten staat. Alle vliegtuigen worden ontmanteld om ze te redden van de ondergang. Wanneer er gevraagd wordt hoe het kan dat Officer Clark zo veel van deze aliens weet, onthuld ze dat ze eigenlijk ook een alien is. Wanneer ze geconfronteerd wordt met deze uitspraak, horen we van de andere twee officieren dat ze is verdwenen.

In de volgende hal zien we wat de aliens allemaal nog meer hebben, namelijk menselijke lichamen op sterk water. Sommige ervan hebben hele oude kleding aan van het oude Egypte tot de middeleeuwen. Deze aliens zijn al geruime tijd bezig met het verzamelen van mensen. Wanneer de boot verder komt, komen we onder andere officer Clark nog een keer tegen, maar nu op een videoscherm van de aliens, wat bevestigd dat Officer Clark een van hen is.

De ontvoerde mensen op sterk water.

De aliens proberen zelf ook te onstnappen. Ze hoeven alleen niet altijd te vliegen, ze kunnen ook gewoon verdwijnen, zoals dit ruimteschip.

Hoe verder we komen, hoe meer we zien van de ondergang van het vulkaaneiland. Water en lava begint aan alle kanten de grotten in te stromen. De aliens leiden ons zo snel mogelijk naar buiten. Na een kort stuk achteruit, waarbij de waterspiegel wel heel snel stijgt, wordt de boot weer een van de bergen in geleid. Boven aan de berg zien we de vulkaan in vuur en vlam staan, vlak voordat de boten weer naar buiten plonsen. Nu weet je het geheim van de Bermuda Triangle!

En de eindsplash!

Bekijk de gehele onride van de Australische versie, inclusief voorshow:

Video gemaakt in 2006 door Mr_Rollercoaster

De staat in 2018 en verder

In de 23 jaar dat de attractie nu bestaat is er helaas best wel wat glans verloren gegaan. De voorshow werd in de loop der jaren geschrapt en ook bepaalde special effects, zoals de brandende berg moesten het veld ruimen.
Een veel besproken punt door fans zijn de vulkanen. Deze zijn, naar Australisch voorbeeld, gemaakt van materialen die in het Australische klimaat prima blijven bestaan. In het west Europese klimaat van Bottrop blijkt dit helaas anders te zijn. De vulkanen hebben veel te leiden en zijn moeilijk te onderhouden. Daarnaast heeft de attractie te maken met een verouderd besturingssysteem. Ik heb van horen zeggen dat de computers waarmee de animatronics worden aangestuurd nog op een DOS computer draaien. Dit maakt het allemaal erg moeilijk om te onderhouden, maar ook updaten is een enorme taak.

In de laatste jaren kwam de voorshow weer terug. In de ruimte boven de draaischijf verscheen een televisie waarop de beelden van de voorshow weer te zien zijn. Echter wordt je voor het betreden van die ruimte vaak tegengehouden om in kleine groepen door te lopen. Als je eenmaal door mag lopen, liep je vaak meteen door naar de boten, waardoor velen geen aandacht aan de voorshow besteden.

Ik hoorde steeds meer geruchten dat de Bermuda Dreieck het veld moest gaan ruimen, doordat het ritsysteem langzamerhand op zou zijn, met name de boten. Ik was bang dat dit stukje nostalgie voor mij het verwijderd zou worden. In de winter voorafgaand aan het seizoen van 2019 maakte Movie Park Germany echter bekend dat ze dit jaar de Bermuda Triangle zouden gaan renoveren en veranderen in een nieuw thema: Area 51. Mijn verwachting hiervan is dat het verhaal van de attractie wordt geüpgrade, maar dat de binnenkant van de attractie grotendeels gelijk blijft. Als ik de teaser mag geloven, dan blijven de aliens uit Bermuda Dreieck bestaan:

Bron: Movie Park Germany

We gaan het zien dit jaar. Ik heb in ieder geval heel veel plezier beleefd aan het schrijven van deze special. Ik hoop dat jullie met veel plezier en misschien wel met nostalgie deze special hebben gelezen. Bedankt voor jullie aandacht. :C

Bronnen:
Geschiedenis van Movie Park Germany:

De Legende:

De Oorsprong van de Attractie:

Wat een toffe special om te lezen! Kunnen we verzoekjes doen voor een nieuwe special? 😉

• Erik heeft hierop gereageerd.

Kevinnnet Ik kan niks garanderen, maar ga je gang. Ik vond het erg leuk om deze special te maken, dus wellicht komt er nog een special. 🙂

Leuk om eens wat achtergrond informatie over deze ride te lezen! Ookal is de attractie in de keren dat ik hem heb gedaan altijd sterk verouderd geweest (heb hem pas enkele jaren geleden voor het eerst gedaan). Heb ik het altijd een bijzonder boeiende ride gevonden. Weet nog goed hoe ik met mijn mond vol tanden zat de eerste keer niet wetende dat er zo'n grote show building achter zat. Goed nieuws dat ze er nu eindelijk wat aan gaan doen, ben benieuwd! 😁

Erik Misschien Temple of the Night Hawk / Hollywood Tour. Daar zit ook een interessante historie achter

• Erik heeft hierop gereageerd.

Wat een fijne attractie was dit in zijn glorie jaren. Een geniale spanningsopbouw en mysterieus sfeertje van opstapstation tot splash.

De hele boel die op het laatst instort en onder water komt te staan om daarna omhoog getakeld worden in de vulkaan vol met rook, terwijl je geen hand voor ogen zag. Met als climax dat hoe hoger je kwam hoe warmer en benauwder het werd in de vulkaan.

Eigenlijk een veel betere ride dan de Vliegende Hollander, zeker gezien het bouwjaar. Ik vind dat je die vergelijking best mag maken.

Wat mis ik de Warner Bros tijd in dit park. Ik hoop dat de renovatie een beetje van de oude glorie terug kan brengen, maar de laatste keer sprongen de tranen me figuurlijk toch wel in de ogen bij het zien van de staat waarin de attractie zich bevond.

Mooie special hoor, fijn om te lezen. Ik vind deze ride ondanks zijn leeftijd nog steeds één van de toppers van het park, dus het is fijn dat ie wat liefde heeft gekregen. Ik geloof dat ik na Star trek ook best wel de verwachtingen hoog mag zetten.

Bedankt voor alle reacties. Erg fijn om deze blijk van waardering te krijgen.

@Marco Dat ligt eraan. Als ik het vergelijk met Excalibur, dan leg ik mijn verwachting helaas juist wat lager...
        Kevinnnet Doel je dan meer op Space Center? Ik heb helaas die baan nooit als Space Center mogen doen, dus ik heb er wat minder affiniteit mee, maar ik zal eens kijken. Als ik genoeg info kan vinden, dan zal ik wellicht nog wel een special schrijven.

Erik Misschien een geluk bij ongeluk, maar ik heb deze attractie niet meer gedaan sinds het Never ending story was. De laatste 2 nieuwe toevoegingen die ik gedaan heb waren Star trek en Van Helsing.

Leuk om deze blog te lezen, ik ben erg blij dat deze mooie attractie wordt opgeknapt, het jammere is dat we pas in de zomer weten hoe die is.

tof! ik mis toch het oude wbmw wel.. die voorshows.. never ending story.. het park is een hoop van zn glorie verloren.. ze hebben wel.nog steeds 1 van de beste halloween events van de regio!

Erik Of een combi samen met de Hollywoord Tour en Fantissima

Deze komende week komt de Backstage Special van Bermuda online. We zien hier dus alle ins/out van de komende verbouwing. Nadat die online staat ben ik bereid om al jullie ingewikkelde vragen te beantwoorden 😉

Mooi stuk.
          Het slechte geluid in de Bermuda dreieck is wel een dingetje. Het geluid staat schreeuwend hard en lijkt continu te oversturen.

Chimeara Dat heeft vooral te maken met de techniek uit Australië en dat alle kabels in beton zijn gegoten. Ze gaan dit helemaal aanpassen in Area 51!

7 dagen later

Eindelijk eens tijd gehad om de special helemaal te lezen, tof gedaan @Erik !
            nooit geweten dat WBMW een halve kopie was van een Australisch park eigenlijk.
            Ben benieuwd hoe hij er straks na de opknapbeurt uitziet!

Erik Leuke toevoeging! De gelijkenissen zijn echt overduidelijk, grappig om te zien.