Eftelflags Eftelflags Even een flinke schop. Ik heb eindelijk de kans gehad om met een achtbaanontwerper even kort te praten over dit onderwerp en kon dus eigenlijk direct aan een leverancier vragen hoe dit nu zit. Nou; het is toch inderdaad iets ingewikkelder dan simpel zand vullen. Allereerst heeft elke leverancier hier allemaal zo zijn manieren voor, deels te maken met hoe de fabricage van de track is. Hoe holler de buizen, hoe harder geluid versterkt kan worden. Soms werkt het spuiten van een laagje met lijm al prima, soms werkt het vullen beter etc. etc. Maatwerk dus. Daarnaast is het vaak geen zand, maar een mengsel wat eerder lijkt op zand vermengt met gravel. Enkel zand werkt niet, omdat er in het mengsel juist ruimte moet ontstaan om de geluidsgolven op te vangen. Als je namelijk gewoon en track afvult met zand dan verplaats je de geluiden naar een ander deel van de constructie en heeft het kosten/baten weinig nut. Het meest effectief is het om de track zelf (waar de wielen zitten) te vullen met zand. Omdat je het geluid juist weer 'breken' bij de veroorzaker. Het komt zelden voor dat hele achtbanen volledig worden gevuld met zand, maar het is wel eens gedaan. Het heeft enkel niet zo heel veel effect en het is dus velen malen effectiever om het probleem op een iets andere manier op te lossen. Andere wielen, bepaalde delen vullen etc. Maar inmiddels zijn de productieprocessen zodanig verbeterd dat in de fabricage al rekening kan worden gehouden met geluidsversterking dmv. holle buizen. Kom dus even terug op iets van lang geleden, maar was de vraag nog niet vergeten. Staat nog steeds op wensenlijstje te doen voor TPS 🙂 Zit volgens mij meer in dan we denken. @Niek (de Sandman!) @Michael @Hjalmar
Vriend_van_de_club Eftelflags Tof! Ik kijk uit naar het interview. Ik ben wel benieuwd wat B&M nu werkelijk doet aan trilling en/of geluidsreductie. Hopelijk krijg je iemand van B&M zelf voor de camera.
FlyingTimo Bij de staalfabriek vab B&M spuiten ze de backbonedelen (wat eigenlijk allemaal vlakke stukken zijn) vaak al in met idd een soort van vervuilde behanglijm. Als ik het goed heb hebben ze dit ook bij de Baron gedaan en die is voor een B&M best stil.
Michael Eftelflags absoluut, maar de kennis van @Vriend_van_de_club is voor mij van dusdanig waardevol niveau dat ik dat wel als waarheid durf aan te nemen zonder een extra bevestiging 😉
Glenneke Twee weken geleden had ik de eer om Monster uit te testen en ze hebben excellent werk geleverd daar in Gröna Lund. De transformatie van het hele Biergarten/botsauto-gedeelte is ongelooflijk geslaagd. Vroeger was dit een parkgedeelte waar ik nauwelijks kwam (tenzij voor een hapje of drankje in de Biergarten), maar tegenwoordig is het hele gebied opengetrokken en voelt het veel minder donker aan. De ingang van Monster ligt bovendien bijna aan de straatzijde, dus er is veel passage in het gemoderniseerde gedeelte. Het komt de bezoekersflow van Gröna Lund ten goede: de toppers van het park liggen niet meer allemaal in hetzelfde hoekje van het domein. Over de rit zelf ben ik positief, al moet Monster duidelijk onderdoen voor banen als Nemesis en Black Mamba. De first drop is fantastisch en er werden een aantal sterke near-misses geïntegreerd, maar Monster lijdt onder het feit dat hij constant hoog boven de paden zweeft. Daardoor is het bochtenwerk niet buitengewoon intens en dat doen vele andere B&M inverts een stuk beter. Een extra tunnel zou de baan wellicht nog een trapje hoger in m'n ranking getild hebben, al besef ik dat de ruimte daarvoor wellicht te beperkt was. Een ander minpunt(je) is de keuze voor drie gelijkaardig aanvoelende inversies. Overigens wel complimenten voor het ruime ondergrondse station, want dat heeft Gröna Lund werkelijk prachtig aangepakt! En nog een paar foto's, gewoon omdat Monster zo'n fotogenieke baan is 🙂 Een uitgebreid verslag over Gröna Lund volgt binnenkort 🙂
Eftelflags Glenneke Ben het met je eens, maar ben iets positiever. Maar dat komt misschien ook vanwege de verhalen die ik vandaag heb gehoord van de projectleider en eigenaar van het park. Dus beetje bevooroordeeld. Uit deze achtbaan is echt het maximale gehaald en dat merk je ook wel. Toch helemaal eens over die intensiteit. Vooral het tweede gedeelte voelt een beetje als die Kvasten maar dan met een inversie. Dat heeft absoluut te maken met de hoogte. Toch vind ik dat iets minder erg en zie ik het als een perfecte aanvulling in het park. Deze baan is uniek ontworpen en ook gelijk gebouwd voor de toekomst. Naast het station ligt ook een dubbele etage met personeelslockers. Een nieuwe wereld onder de grond. Ook de oplossingen die ze moesten aandragen bij B&M om deze baan überhaupt te kunnen maken. Ongekend engineerwerk. Overigens, je kunt nog zeggen dat het tweede gedeelte wat saai is maar dat je lekker over het park vliegt. Helaas merk je daar altijd weinig van in een B&M inverted.