Jules maar subsidie op dure en luxe auto's is toch een beetje lastig te verkopen
En het is niet eens "subsidie" op een dure auto... je krijgt geen geld toe, je betaald minder omdat je zaken mag aftrekken, voor een zakelijke auto word nog steeds aan alle kanten heel veel betaald, door de werkgever als de werkgever, netto leveren die auto's veel en veel meer op dan een persoonlijk 2e handsje.
Als bedrijf zijnde mag je kosten aftrekken van je belastingen (tot een bepaalde hoogte) dit gaat af van je budget voor milieuvriendelijke maatregelen (denk aan je panden verbeteren, verlichting etc, etc).
Bijtelling is erg gunstig, en daar word nu heel moeilijk over gedaan "want de staat loopt miljoenen bijtelling mis"
Echter zitten daar een hoop haken en ogen aan.
Sowieso geld de bijtelling van 4% tot auto's van 50K, een Tesla 3 zit gemiddeld rond de 58K, over die 8K word 22% afgedragen, dus de dure Tesla X/S of andere dure E-auto's vallen op het moment al buiten de boot.
Daarnaast rekent nu iedereen dat over die 50K er een bijtelling was van 22%, dus de overheid mist een hoop geld.
Echter vrijwel niemand die een Tesla3 rijd had bijna 60K aan een auto uitgegeven, maar doordat de restwaarde vrij hoog worden geschat, t onderhoud lager is, 'tanken' goedkoper is en je een deel milieuaftrek krijgt zie je dat deze auto's voor bedrijven netto net zo duur zijn als een auto van 35K.
Over een Tesla van 58K tel je een 1820 euro per jaar bij, een auto van +/- 35K tel je per jaar 2835 euro bij, een auto van 58K (22%) zou je 4663 bijtellen. Ja, nog steeds voordelig, maar het daadwerkelijke verschil is veel en veel kleiner.
Mark Uiteindelijk hebben we gewoon teveel boeren op te weinig land met te intensieve landbouw en veeteelt.
Dit.
Onze boeren zijn "per eenheid" ontzettend efficiënt, maar dat compenseert niet dat we gewoonweg heel veel boeren in ons kleine landje.
En ergens snap ik de boeren wel dat ze boos zijn, het overheid beleid is jaren lang in deze richting gedaan, grote efficiënte boerderijen was jarenlang het doel.
Maar alle wegverkeer is verantwoordelijk voor grofweg 6% van de stikstof uitstoot, maar dit is alle verkeer, in de bebouwde kom, op 80 wegen en niet alleen verkeer wat 130 rijd.
Volgens een "stikstofhoogleraar" zou dit 0,3% schelen. Volgens allerhande andere onderzoekers is het niet te zeggen aangezien de onderzoeken waar eea op gebaseerd is erg oud zijn (auto's stoten sinds die tijd al veel minder uit), en niet op deze situaties te vergelijken zijn waardoor die waarde niet zou kloppen en het effect nog verder achter de comma zit.
Nederland heeft iets van 53.000 boeren, en totaal zijn die verantwoordelijk voor 46% van het probleem, nu is dit vrij simplistisch, want het is dus niet zo dat elke boer stikstof uitstoot/produceert op die manier, maar laten we het toch maar evenredig verdelen.
Koop je er dus 300 strategisch uit op van de 53K dan haal je een zelfde besparing.