Laat het ons eens hebben over Douliu. Douliu is een stad met zowat 110.000 inwoners, ergens centraal in Taiwan. Het zou me enigszins verbazen als je er ooit van gehoord hebt. En geloof me: je mist er niks aan. Want als je even naar onderstaande foto kijkt…
… dan besef je dat Douliu een grijze stad is waar niemand vrolijk van wordt. Onze kamer in het Metro Hotel is prima (er is zelfs zo’n blits Japans toilet voorzien) maar voor het mooie uitzicht moeten we hier niet verblijven. Bovendien is er in Douliu nauwelijks wat te beleven voor toeristen. Sterker nog: we worden hier aangestaard als twee losgebroken dieren uit de zoo. Ik hoor het je al denken… Waarom spendeer ik m’n kostbare vakantiedagen aan zo’n kille plaats als Douliu, terwijl Taiwan barst van de boeiende bestemmingen? De reden is Janfusun Fancyworld, een pretpark dat zowat twaalf kilometer buiten de stad ligt. Om er te geraken, spoorden we naar het treinstation van Douliu. Vervolgens stapten we op de zogenaamde Taisi Bus, die in een kleine veertig minuten naar de hoofdingang van het park rijdt.
Ik ontdekte tijdens de afgelopen dagen dat Taiwan geen duur land is en dat wordt vandaag nogmaals bevestigd. De busrit vanuit Douliu kost 50 Taiwanese dollars (anderhalve euro) en we krijgen onverwacht een foreigner discount aan de kassa van Janfusun Fancyworld. Die korting maakt ons toegangskaartje 200 dollar goedkoper, waardoor we omgerekend 21 euro per persoon betalen. Dat lijkt me geen slechte deal voor een pretpark dat twee rollercoasters van B&M in de aanbieding heeft. Het is zelfs een waanzinnig goeie deal wanneer je bedenkt dat die B&M’s speciaal voor ons opgestart zullen worden. Want tja, veel andere bezoekers zijn er voorlopig niet te zien…
Yep, dat ben ik hierboven. Dat is Glenn die voor ’t eerst in zijn leven alleen in een achtbaantrein van B&M zit. Ik kan nu grapjes maken als ‘achtbaanritje met al mijn vrienden’, maar dat is te voorspelbaar. Laat ons dus vooral overgaan naar de orde van de dag: hoe was die rit op Diving Machine G5 eigenlijk? Het antwoord is: tof, maar een beetje voorspelbaar. Dive Coasters van B&M zijn tegenwoordig allesbehalve uniek, waardoor de kick van zo’n verticale afdaling toch een beetje minder intens lijkt dan vroeger. Toch blijven het in mijn ogen prima baantjes die kort, maar to the point zijn. Diving Machine G5 (vernoemd naar de g-krachten die hij genereert) is bovendien prachtig op een tropisch begroeide bergklif gebouwd, wat een extra punt oplevert. Oplettende kijkers zullen de lay-out trouwens herkennen. Dit is immers een gespiegelde versie van Alton Towers‘ Oblivion, weliswaar met een kortere tunnel en een vrolijker kleurenschema.
Janfusun Fancyworld is zo’n hip pretpark dat tegen een bergwand gebouwd is. Het levert oogstrelende panorama’s op, maar zulke hoogteverschillen kunnen wel dodelijk zijn voor je kuiten. Gelukkig heeft men inspiratie opgedaan bij de collega’s van Ocean Park om de verplaatsingen draaglijker te maken. Net zoals dat beroemde park in Hong Kong, heeft men ook hier namelijk een collectie roltrappen. En om de pret in het woord pretpark te benadrukken, kan je eveneens met een parallel aangelegde glijbaan naar beneden. Leuk!
Nam ik zonet de trap naar Plopsaland of Plopsa Coo? Het lijkt wel zo, want ik beland hier beneden plots in de wereld van Vicky The Viking. De characters van deze animatieserie passen uiteraard perfect in de schattige-figuurtjes-gekte van Taiwan, maar het blijft bizar om exact Vicky/Wickie hier te zien. Het Vikingmannetje leent z’n naam aan het centrale gedeelte van Janfusun Fancyworld, dat tevens een aanzienlijk waterpretpark bevat. Dat waterpark is in deze periode van het jaar gesloten – wie zou er in godsnaam willen zwemmen bij temperaturen van 31°C hè – maar ziet er best kleurrijk en gezellig uit.
De zone van Vicky The Viking bevat leuke façades en een hele resem plastic figuurtjes. Toch is het goed merkbaar dat het hele gebied eigenlijk relatief vlug in elkaar getimmerd werd. En tijdens de ombouw naar het Vicky-thema werd helaas niet fel op details gelet. Zo heet het parktreintje nog steeds The Texan Train, het nabijgelegen restaurant is van een piratenthema voorzien en spiegeldoolhof Mirror Mirror lijkt binnenin op een discotheek uit de jaren negentig. Cool, maar ik zie de link met Vikings niet helemaal.
Ik vertelde je in het verslag van E-DA World dat Taiwanezen een voorliefde hebben voor alles dat er cute en kawaii uit ziet. Janfusun Fancyworld bevestigt dit gegeven met glans, want ook dit park barst van de schattige figuurtjes. De mascottes lijken zo uit een tekenfilm geplukt…
… en bij dit restaurant voel je jezelf wellicht een onmens wanneer je het rundsvlees bestelt.
Hebben al die figuurtjes onderling een band? Neen, niet noodzakelijk. Tussen alle schattigheid door zie ik namelijk ook een totaal misplaatste dinosaurier. En die tentoongestelde haai lijkt wel verdacht hard op het exemplaar in Universal Studios, Europa-Park en Movie Park Germany. Het kan natuurlijk ook aan mij liggen.
Janfusun Fancyworld heeft een gebied rond Vicky The Viking, een piratenrestaurant en een overload aan snoezige characters. Dus psssst… Studio 100, als jullie ooit een Taiwanees Plopsaland willen openen, is dit wellicht de meest ideale plek. Bovendien kan je het zogenaamde Janfusun Kiddie Land dan meteen tot een soort Plopsa Indoor omtoveren. Deze overdekte themazone ligt aan de rand van het park en bevat speeltoestellen, een fun house en de grijpmachines die in Taiwan verplichte kost lijken. Wanneer het spannender mag, kan je hier ook de 5D Adventure Cinema bezoeken. Je neemt plaats op een beweegbare bank, je zet een virtual reality-bril op je neus en vervolgens speelt zich een voorspelbaar verhaal af. We bezoeken een eiland vol dino’s, de dinosauriërs vallen aan en de planeet is plots om zeep. Simpel maar doeltreffend.
Dino’s doen het goed in pretparkland, maar ze leveren zelden een achtbaan-credit op. De superschattige KuKu Coaster doet dat gelukkig wel. Dit is een aangedreven achtbaan van Zamperla. Het station bevindt zich in de hal van Kiddie Land, maar de rest van de bochtige lay-out staat in de buitenlucht. Hoewel het geen waanzinnige thrill is, kan ik alvast aanraden om jezelf schrap te zetten tijdens de rit. Ergens halverwege boort de trein van KuKu Coaster zich namelijk door een brute bocht die me net geen blauwe plekken bezorgt. Een kinderachtbaan met een venijnig kantje, dus.
Hoewel het nog maar onze tweede pretparkdag in Taiwan is, merk ik reeds typerende dingen op. Ze hebben niet alleen overal lieve figuurtjes, maar er schijnt hier ook een soort nationale adoratie voor reuzenraden te bestaan. Men bouwt ze liefst zo hoog mogelijk en de kleuren moeten opvallen. Helaas zijn ook de vuile ruitjes een constante. Zowel in E-DA World als in Janfusun hangt er een doffe waas voor de ramen. Het uitzicht is bijgevolg beperkt, maar het blijft best indrukwekkend om zo’n negentig meter hoge kolos te doen. Bovendien geeft dit Happy Ferris Wheel meteen een leuk voorproefje van onze volgende attractie.
Die volgende attractie is een floorless achtbaan van Bolliger & Mabillard. Het ding zou best een fris laagje verf kunnen gebruiken, maar z’n prachtige ligging maakt veel goed. Helaas lijkt niemand zeker te weten wat de naam van deze ride is. De Roller Coaster Database en Discovery Channel hebben het over Insane Speed, het parkplan zegt Crazy Coaster en op de toegangspoort staat Floorless Coaster. Die naam is natuurlijk slechts bijzaak, want het is vooral de ritervaring die ertoe doet. En die is, zoals we dat van deze bouwer gewend zijn, uitstekend. Ondanks het feit dat dit niet ’s werelds soepelste B&M blijkt, is het een erg genietbaar ding. De eerste afdaling is sterk, de baan bevat vier leuke inversies en het bochtenwerk is intens. In combinatie met de hitte laat Floorless Coaster me zelfs sterretjes zien. Thema is er niet – tenzij je een dienstweg en dor gras als decoratie beschouwt, natuurlijk – maar dat heeft deze baan niet nodig. Tof ding!
Ik heb al heel wat uitgestorven pretparken gezien, maar nergens was het zo leeg als hier. Het lijkt misschien alsof ik de meeste foto’s in een gesloten park maakte, maar niets is minder waar. Enerzijds is deze opkomst niet bevorderlijk voor de gezelligheid, anderzijds heb ik m’n pretparkbezoekjes liever te rustig dan te druk. De kalmte is zelfs sfeerbevorderend tijdens ons bezoekje aan Horror Train. Deze duistere walk-through haalde inspiratie in de wachtrij van Platform 13 (Walibi Holland) en lijkt ook enkele scènes van Derren Brown’s Ghost Train (Thorpe Park) te recupereren. Het resultaat is een geslaagde maze met verrassend sterk thema, al hadden enkele griezelige acteurs het geheel pas echt compleet gemaakt.
Een bezoekje aan de Horror Train wordt leuker dankzij de kalmte, maar een theatershow bijwonen is helaas vrij ongemakkelijk wanneer er hooguit twintig andere bezoekers op de tribune zitten. Dat merken we in het Rainbow Theater, waar we om twee uur ’s middags de plaatselijke variétéshow bijwonen. Mag ik bij deze een virtueel complimentje zenden aan de acteurs die hier aan het werk zijn? Ondanks het feit dat ze vandaag voor een bijna lege zaal optreden, straalt hun show namelijk pure vrolijkheid uit. Deze Oost-Europese crew combineert dans, muziek en knappe acrobatie tot een leuk geheel.
Nadat de performers ons uitgezwaaid hebben, zwaaien wij op onze beurt Janfusun Fancyworld uit. Het is nog vroeg, maar met deze drukte is zo’n middelgroot pretpark nu eenmaal geen dagvullende activiteit. De B&M’s zijn heerlijk, maar na een derde rondje heb ik het wel gehad. En of ik per se nog eens in die KuKu Coaster wil? Neen bedankt. Toch heb ik me hier best geamuseerd. Het park ligt middenin een schitterend landschap, het personeel is poeslief, de aankleding mag gezien worden en het onderhoud lijkt op de meeste plekken prima. Toegegeven: er zijn wat leegtes in het attractieaanbod. Ik mis bijvoorbeeld een spannende familieachtbaan, een waterattractie en ook een dark ride heeft men voorlopig nog niet. De kassa-opbrengst van vandaag zal wellicht niet voldoende zijn om zo’n nieuwigheid te financieren, maar er zullen wellicht ook drukkere dagen zijn. Ik hoop het alleszins, want Janfusun verdient dat echt.
Wanneer we Douliu verlaten, schakelt onze reis een versnelling hoger. We worden morgenavond in Taipei verwacht en we moeten nog heel wat kilometers afleggen om daar te geraken. Gelukkig kunnen we de afstand in tweeën splitsen, want ergens halfweg ligt een themapark dat niet op onze agenda mocht ontbreken. In de schaduw van grootstad Taichung vinden we namelijk Lihpao Land, een vrijetijdsresort dat wereldberoemd werd dankzij één achtbaan. We bezoeken morgen thuishaven van de enige echte Gravity Max. Da’s best spannend.
Wordt vervolgd.