Deze week heb ik door een mazzeltje de mogelijkheid om Phantasialand te bezoeken. Nu verwacht ik niet dat het al te druk is omdat de Nederlandse herfstvakantie periode erop zit.

Ik heb wel enkele vragen waar ik graag jullie hulp bij nodig heb als diehard Phantasialand bezoekers.πŸ˜‰

1. Ik wil rond 10.00-10.30 uur aankomen in PHL. Welke parkeerplaats moet ik proberen aan te houden? Volgens mij heb je geen invloed op welke parkeerplaats je mag parkeren?
  2. Waar kan ik het beste beginnen en wanneer kan ik het beste Taron doen? Daar wil ik toch wel wat ritjes in doenπŸ˜…
  3. Wat is de beste plek in Taron?
  4. Wat zijn de goede horeca plekken in Phantasialand om een hapje te eten? Het standaard pretparkvoer krijg je overal wel...
  5. Is Crazy Bats alleen te bezoeken met bezoeken met de VR brillen of kun je hem nog zonder de VR bril doen?

Nog andere tips zijn natuurlijk welkom. 😊

Qua eten, er zit een leuk restaurantje verstopt in Klugheim, een Taverne echt super lekker eten en als je echt geld wil besteden ga dan naar de hotels! Matamba heeft echt super lekker eten en het Chinese hotel ook.

Qua parkeren maakt het niet zo veel uit, wel de keuze van de kassa, je kan als je vroeg bent (9 uur) al via de Berlin ingang (hoofd ingang) al wat belangrijke attracties doen zoals Maus au Chocolat.

Advies over Taron laat ik aan iemand anders over, heb hem wel bereden maar het is mijn baan niet.

1. Op moment dat je om 10:00 of later aankomt zou ik zeggen dat het niet zo veel uitmaakt waar je begint. Je hebt dan niet de kans meer om een aantal attracties voor de ''echte'' opening mee te pikken of alvast naar Fantasy te lopen (wat ik meestal doe). Als het niet druk is, maar je wat later aankomt, zul je waarschijnlijk naar de parkeerplaats van Mystery worden gestuurd. De ervaring leert dat het niet minder druk wordt in de middag / avond bij Taron (op moment dat het donker wordt wordt het drukker vanwege de toffe verlichting) dus meteen in Taron stappen lijkt me geen slecht plan.

2. Zoals ik het begrijp wordt bij Crazy Bats tegenwoordig de bril overhandigd op moment dat je al in de trein zit. Ik zou gewoon vriendelijk weigeren, ze kunnen je toch niet dwingen die bril op te zetten. πŸ™‚

Paar random tips:

• Uithoek Fantasy in één keer proberen te doen. De wandeling om het Moonlake (het grote meer achterin het gebied) is beslist geen must, maar mocht de drukte tegenvallen kun je daar heerlijk je rust pakken.
  • De drukte bij Winja's schijnt enorm onvoorspelbaar, naar mijn ervaring. Als deze zakt onder de 20 min zou ik er gewoon voor gaan, en anders deze bewaren tot het laatst (maar ik kan me voorstellen dat je dan liever terugkeert richting Taron als afsluiter?)
  • Mystery Castle, de overdekte Bungee Drop, kent meerdere programma's, welke rond 2 uur gewisseld wordt. Dit staat verder nergens aangegeven maar het is leuk hier later terug te komen er verrast te worden door een iets andere rit.

Ik was tijdens de zomervakantie in Phantasialand en Taron had een wachttijd van 80 minuten. Maar door de single riders heb ik hem toch vaak kunnen doen met minder dan 15 min wachten.
Wat je daar wel moet weten is dat naast de gewone ingang is de single rider lijn maar soms is die deur dicht. Je kan dan op een soort bruggetje wachten. Op een gegeven moment doet een medewerker die deur wel open en dan laten ze weer nieuwe mensen naar binnen.

Thx voor jullie snelle antwoorden!
jullie raden me dus aan om eerder aan te komen in Phantasialand?

RUTMOR'S TAVERNE Is het restaurant wat jullie bedoelen? Kun je hier ook gezellig hapje eten/blijven zitten na sluitingstijd?

Aquaslide ik zou het buffet restaurant bij het china hotel reserveren! Die is echt TE GOED

Na sluitingstijd weet ik niet dan kan je beter de all you can eat menus nemen in de hotels en 100 procent ja, kom vroeger..

Op een rustige dag kan er meer wachtrij bij Crazy bat's en Winja fear plus force ontstaan dan Taron, dus ik zou zelfs aanraden die eerder te doen.

Wat betreft Taron; sowieso ook later op de dag doen. Als deze ingereden is, heb je een hele andere ervaring dan s'ochtends πŸ˜‰. Beste plek voor mij is front seat, het snelheidsgevoel is daar heerlijk.

Wij zijn een paar weken geleden op een dinsdag geweest. Toen had Duitsland deels al vakantie, de deelstaat waar Phantasialand ligt ook. Het was totaal niet druk, maar er was ook heel slecht weer voorspelt. Dit viel uiteindelijk wel mee gelukkig.
    Wij kwamen rond half 11 aan en werden naar de parkeerplaats bij China geleid. Op zich prima, maar met ons Efteling abonnement moesten we naar de hoofdingang dus dat was jammer.
    Wij zijn meteen doorgelopen naar chiapas, aangezien die het deed en we al vaker meegemaakt hebben dat hij storing had. Meteen dus maar gedaan nu hij open was πŸ™‚
    Daarna naar taron, daar stond de langste rij van die dag, 10 minuten. Ik blijf hem voorin het leukst vinden! En inderdaad β€˜s middags nogmaals gedaan, dan is hij nog beter!
    Crazy bats hebben wij wel met VR gedaan, ze bieden het aan iedereen aan. Maar neem aan dat je gewoon nee kan zeggen dan. Wel zonde, want met VR is hij een stuk leuker vinden wij! Enige nadeel was de bril die bij mij nogal hard op mijn neus duwde en echt pijn deed.
    Qua eten heb ik geen tips, wij hebben een hamburger op bij chiapas 😁
    Wij hebben het nog nooit zo rustig meegemaakt in Phantasialand en dat was ook wel eens fijn! Hebben alles meerdere keren kunnen doen ook.

1. parkeren na 10:00 maakt niet uit eigenlijk. Omdat het park dan al geopend is moet je toch overal aansluiten. Maar wel dit: Phantasialand heeft 2 verschillende methodes van parkeerplaats betaling, namelijk bij Mystery hebben ze automaten met slagbomen en bij China betaal je bij het binnenkomen de parkeerkosten. Dus relatief gezien als het druk wordt ben je eerder bij Mystery uit de auto dan bij China. Al is wegrijden sneller bij China. Zelf vind ik Mystery beter omdat het dichter bij Taron ligt en de parkeerplaats ligt minder heuvelig dus hoef je niet moeilijk te doen met wegrijden.
    2. Ik begin zelf altijd bij Taron, onder het nom van ''het wordt toch druk daarna'' Verder zou ik de app van Phantasialand downloaden om de wachttijden te kunnen bekijken door de dag heen. Je kunt tevens een melding zetten om je te waarschuwen als Taron onder een bepaalde wachttijd komt (voor mij meestal rond de 20 minuten).
    3. Ik vind vooraan de beste plek in het algemeen maar achterin is de baan later in de middag mede geweldig, vooral na de 2de lancering is achterin fantastisch.
    4. Ik eet niet altijd in het park. In de winter wel en dan ga ik standaard naar Rutmor's Taverne. De beste plek om te eten in een pretpark ter wereld. Het eten daar is echt fantastisch en best wel voor een goede prijs. !Tip!: als je wilt eten in het park kun je op de site de menu's downloaden van 2/3 restaurants die ze hebben om alvast een idee te krijgen, ik weet namelijk niet wat je lekker vindt πŸ˜‰. Hotels weet ik helaas niks van af. Ik heb wel gehoord dat de hamburgers boven Chiapas goed zijn. en natuurlijk zijn er dingen als wafels, Churros en mijn favoriet: flammkuchen te krijgen voor de kleine trek
    5. Denk dat als je zegt dat je niet met bril wilt doen dit toegestaan is. Aangezien kinderen onder begeleiding geen bril op mogen zal het zeker geen verplichting zijn. Maar let op sinds de opening staat hier altijd de langste wachttijd voor vanwege de lage capaciteit.

Tips:

• Download de app voor het maximale uit je dag te halen
    • Bezoek de show in Wintergarten (berlijn) hoeft niet maar als je toch eens een show wilt doen.
    • Ga zeker eens met Wintertraum
    • Doe zeker eens Black Mamba (die wordt door veel wel eens vergeten door bezoekers en meestal wachttijd is zeer laag)

Leuk weetje tussendoor over het parkeren: parkeerplaats Mystery en parkeerplaats China zijn van 2 verschillende particulieren eigenaren. De personen op de hoofdweg bij Berlin zijn wel van Phantasialand en Phantasialand is verplicht om de auto's te verdelen over de twee parkeerplaatsen.

• Joell heeft hierop gereageerd.
    • Joell vindt dit leuk.

Gatekeeper Dan klinkt het wel logisch toch vind ik het raar dat Phantasialand niet zelf de parkeerplaatsen heeft opgekocht.

• Marvin heeft hierop gereageerd.

Joell Dan klinkt het wel logisch toch vind ik het raar dat Phantasialand niet zelf de parkeerplaatsen heeft opgekocht.

De eigenaren van die parkeerplaatsen willen niet verkopen, die innen liever zelf elk jaar het parkeergeld πŸ˜‰

Ik zie trouwens veel mensen als tip geven om Taron vroeg te gaan doen. Qua wachttijd kan ik dat goed begrijpen natuurlijk, maar in de middag/avond is Taron natuurlijk wel véél beter aangezien hij dan goed warmgereden is 🀩

Marvin heeft de titel veranderd naar Tips gezocht voor een bezoek aan Phantasialand in het najaar .

Marvin Qua wachttijd kan ik dat goed begrijpen natuurlijk, maar in de middag/avond is Taron natuurlijk wel véél beter aangezien hij dan goed warmgereden is

Zeker waar maar gezien hij vaak Taron wilt gaan rijden is beginnen daar het beste. Wat je tevens kunt doen is als eerst in de winja's of Crazy Bats gaan. Gezien deze attracties lange wachttijden krijgen. Dit maakt mij wel benieuwd naar F.L.Y. gezien Flying coasters niet de hoogste capaciteit hebben en door de komst van Taron, de wachtijdden voor Maus au Chocolate sterk vermindert waren. Misschien zorgt F.L.Y. er dan voor dat wachttijden bij Taron omlaag gaan. Al hoop ik liever dat de angst om niet in F.L.Y. te gaan door de vliegpositie hoog is bij het normale publiek.

Wow, bedankt voor alle reacties πŸ™‚! Dank daarvoor.

Als ik het goed begrijp moet ik eerder dan 10.00 uur bij het park zijn. Dit gaan we proberen. Ook begrijp ik uit al jullie adviezen om eerst naar Winjas Fear/Force te gaan en naar Crazy Bats achterin het park. Daarvoor een ritje Taron meepakken. Daarna maakt het dus niet veel uit hoe je loopt? Alleen Taron dus proberen mee te pakken aan het eind van de middag en voorin en achterin dus πŸ™‚. We willen in de Taverne eten rond 17.00 uur, maar ik denk niet dat we het eten op hebben rond 18.00 uur. Het eten ziet er op de menu kaart en op foto's via Google wel erg goed uit πŸ˜„.

Het is de bedoeling dat we morgen gaan, dus mochten jullie nog tips hebben, ik hou me aanbevolen πŸ™‚

Mijn advies is juist om niet te beginnen met Taron. De ochtendspits naar Taron is altijd het drukste en sta je er in de ochtend altijd het langste te wachten. Rond een uur of 1 a 2 zakt deze meestal wat in, om daarna weer wat op te lopen. Je kan tevens heel goed zien hoe druk het in de wachtrij is vanaf de loopbrug langs Chiapas. Door over de meandering te kijken kan je wel een inschatting maken hoe druk het is. Ook kan je zien hoe druk de SRL is vanaf hier, die meestal wel goed doorloopt. Echter is dit soms veradelijk, want als de SRL vanaf de brug rustig zijn, kan het ook zijn dat ze de poort voor SRL dicht houden. Dit kan je dan zien bij de daadwerkelijke ingang en vaak zie je er ook nog een grote groep mensen wachten totdat ze de poort van SRL weer tijdelijk open gooien om hem daarna weer te sluiten omdat ie te vol is gelopen.

Ik zou beginnen met Fantasy. Tegenwoordig is Winja's niet meer zo druk als dat het ooit was, maar vooral in de ochtend is het hier zeker nog niet zo druk.

Qua plaats in Taron maakt het eigenlijk helemaal niks uit. Taron is 1 van de banen die op iedere positie gewoon goed is. Ze verschillen wel iets tussen voor en achter, maar niet heel noemswaardig. Houd er ook rekening mee dat je plaatsen toegewezen krijgt tenzij je speciaal voor front seat wacht. Maar de frontseat rij vind ik meeste keren te lang. Black Mamba daarintegen vind ik echt het beste op de achterste rijen

Qua eten zijn er verschillende opties. Maar houd er wel rekening mee dat alle opties in het park zelf niet meer te gebruiken zijn na sluitingstijd. Dus ook een Rutmor niet.
          -Rutmor is een Γ  la carte restaurant, en het wil nog wel eens lang duren voordat je hier je eten krijgt. Mocht het druk zijn zou ik dit niet aanraden omdat dit simpelweg van je parktijd af gaat.
          -In het park zijn verschillende standjes met bradwurst/currywurst. Deze zijn te vinden in China, Fantasy en hoofdplein van Berlijn in de hoek tegenover 4D theater. Degene bij Berlijn heeft een uitgebreider assortiment qua curry sauzen (Curry gewoon, Curry BBQ en curry Mango).
          -Africa snack is zelf ook wel een goede. De Jambalaya (rijst met kip) schijnt erg goed te smaken. Als ik zelf avondeten wil pakken in het park, pak ik vaak hier een gyros menu waarbij je gyros, friet met tzatziki en ui/zauerkraut kan krijgen. Prima gerecht en niet al te duur. Grootste nadeel is wel dat je hier niet echt goed kan zitten.
          -Boven de bratwurstkraam van berlijn heb je een ander zelfbedienrestaurant 'unter den linden'. Deze kan je betreden via het terras gelegen naast uitkijkplek op Talocan, of naast de ingang van Wintergarten (Hoofdtheater in Berlijn) via een trap omhoog. De meeste gerechten zijn hier niet denderend, maar de pasta's zijn wel erg goed. dit restaurant sluit meestal wel erg vroeg (rond 16:00). Maar het is wel een van de beste plekken om te zitten voor zowel binnen als buiten op het terras. En je hoeft tevens niks te kopen bij het restaurant zelf om er te kunnen zitten.
          -Er zijn opties om te eten bij de hotel restaurants. Echter houden ze de plekken in deze restaurants vaak hele avond gereserveerd voor hotelgasten. Het is daarom aangeraden om ruim van te voren te reserveren (lees: aantal dagen) als je besluit hier te eten. Ik heb er zelf geen ervaring mee dus weet niet of dit de moeite waard is.

Mocht je besluiten om bij een hotelrestaurant te eten, houd er dan rekening mee dat je langs de weg terug moet lopen naar parkeerplaats. Als je bijv. bij ling bao blijft eten, is het praktischer om op china te parkeren. Houd er wel rekening mee dat je bij China parkeerplaats 5 euro contant gereed moet hebben bij het inrijden.
          Als je niet bij een hotelrestaurant gaat eten, vind ik zelf de Mystery parkeerplaats fijner. Deze parkeerplaats gaat net wat soepeler met auto wegzetten, en uitstroom met wegrijden loopt ook net wat soepeler dan bij China.
          Je kan inprincipe wel kiezen door bij het toerijden links aan te houden voor mystery en rechts aan te houden voor China. als het druk is zijn het 2 stroken die ieder naar een andere parkeerplaats gaat. Als het rustig is doen ze het vaak gegroepeerd verdelen, en dan maakt het ook niet veel uit. Toch kan je hierbij dan toch redelijk brutaal zijn en alsnog richting mystery rijden terwijl ze andere kant op gebaren. Ze houden je niet tegen ofzo. Sowieso is Mystery een betere parkeerplaats om te parkeren als je nog langs de berlijn-kassa moet voor je gratis kaartje via Efteling of EP abo. Dit is toch net iets korter lopen vanaf Mystery dan vanaf China.

Ik hoorde iemand hier ook iets zeggen over de app, maar deze zou ik niet gebruiken als ik jou was. Om de wachttijden te kunnen kijken heb je zowel bluetooth als gps nodig dat aardig wat batterij vreet. Kan je beter kijken via looopings.nl/wachten/phantasialand . Deze haalt de data uit de app en heeft ongeveer een vertraging van 5 min.

Mennoo_ Om de wachttijden te kunnen kijken heb je zowel bluetooth als gps nodig dat aardig wat batterij vreet.

ik vind het batterij vreten van je wel interressant gezien mijn telefoon gewoonlijk aan het eind van de dag al leeg is zelfs zonder de Bluetooth.