Mijn advies is juist om niet te beginnen met Taron. De ochtendspits naar Taron is altijd het drukste en sta je er in de ochtend altijd het langste te wachten. Rond een uur of 1 a 2 zakt deze meestal wat in, om daarna weer wat op te lopen. Je kan tevens heel goed zien hoe druk het in de wachtrij is vanaf de loopbrug langs Chiapas. Door over de meandering te kijken kan je wel een inschatting maken hoe druk het is. Ook kan je zien hoe druk de SRL is vanaf hier, die meestal wel goed doorloopt. Echter is dit soms veradelijk, want als de SRL vanaf de brug rustig zijn, kan het ook zijn dat ze de poort voor SRL dicht houden. Dit kan je dan zien bij de daadwerkelijke ingang en vaak zie je er ook nog een grote groep mensen wachten totdat ze de poort van SRL weer tijdelijk open gooien om hem daarna weer te sluiten omdat ie te vol is gelopen.
Ik zou beginnen met Fantasy. Tegenwoordig is Winja's niet meer zo druk als dat het ooit was, maar vooral in de ochtend is het hier zeker nog niet zo druk.
Qua plaats in Taron maakt het eigenlijk helemaal niks uit. Taron is 1 van de banen die op iedere positie gewoon goed is. Ze verschillen wel iets tussen voor en achter, maar niet heel noemswaardig. Houd er ook rekening mee dat je plaatsen toegewezen krijgt tenzij je speciaal voor front seat wacht. Maar de frontseat rij vind ik meeste keren te lang. Black Mamba daarintegen vind ik echt het beste op de achterste rijen
Qua eten zijn er verschillende opties. Maar houd er wel rekening mee dat alle opties in het park zelf niet meer te gebruiken zijn na sluitingstijd. Dus ook een Rutmor niet.
-Rutmor is een Γ la carte restaurant, en het wil nog wel eens lang duren voordat je hier je eten krijgt. Mocht het druk zijn zou ik dit niet aanraden omdat dit simpelweg van je parktijd af gaat.
-In het park zijn verschillende standjes met bradwurst/currywurst. Deze zijn te vinden in China, Fantasy en hoofdplein van Berlijn in de hoek tegenover 4D theater. Degene bij Berlijn heeft een uitgebreider assortiment qua curry sauzen (Curry gewoon, Curry BBQ en curry Mango).
-Africa snack is zelf ook wel een goede. De Jambalaya (rijst met kip) schijnt erg goed te smaken. Als ik zelf avondeten wil pakken in het park, pak ik vaak hier een gyros menu waarbij je gyros, friet met tzatziki en ui/zauerkraut kan krijgen. Prima gerecht en niet al te duur. Grootste nadeel is wel dat je hier niet echt goed kan zitten.
-Boven de bratwurstkraam van berlijn heb je een ander zelfbedienrestaurant 'unter den linden'. Deze kan je betreden via het terras gelegen naast uitkijkplek op Talocan, of naast de ingang van Wintergarten (Hoofdtheater in Berlijn) via een trap omhoog. De meeste gerechten zijn hier niet denderend, maar de pasta's zijn wel erg goed. dit restaurant sluit meestal wel erg vroeg (rond 16:00). Maar het is wel een van de beste plekken om te zitten voor zowel binnen als buiten op het terras. En je hoeft tevens niks te kopen bij het restaurant zelf om er te kunnen zitten.
-Er zijn opties om te eten bij de hotel restaurants. Echter houden ze de plekken in deze restaurants vaak hele avond gereserveerd voor hotelgasten. Het is daarom aangeraden om ruim van te voren te reserveren (lees: aantal dagen) als je besluit hier te eten. Ik heb er zelf geen ervaring mee dus weet niet of dit de moeite waard is.
Mocht je besluiten om bij een hotelrestaurant te eten, houd er dan rekening mee dat je langs de weg terug moet lopen naar parkeerplaats. Als je bijv. bij ling bao blijft eten, is het praktischer om op china te parkeren. Houd er wel rekening mee dat je bij China parkeerplaats 5 euro contant gereed moet hebben bij het inrijden.
Als je niet bij een hotelrestaurant gaat eten, vind ik zelf de Mystery parkeerplaats fijner. Deze parkeerplaats gaat net wat soepeler met auto wegzetten, en uitstroom met wegrijden loopt ook net wat soepeler dan bij China.
Je kan inprincipe wel kiezen door bij het toerijden links aan te houden voor mystery en rechts aan te houden voor China. als het druk is zijn het 2 stroken die ieder naar een andere parkeerplaats gaat. Als het rustig is doen ze het vaak gegroepeerd verdelen, en dan maakt het ook niet veel uit. Toch kan je hierbij dan toch redelijk brutaal zijn en alsnog richting mystery rijden terwijl ze andere kant op gebaren. Ze houden je niet tegen ofzo. Sowieso is Mystery een betere parkeerplaats om te parkeren als je nog langs de berlijn-kassa moet voor je gratis kaartje via Efteling of EP abo. Dit is toch net iets korter lopen vanaf Mystery dan vanaf China.
Ik hoorde iemand hier ook iets zeggen over de app, maar deze zou ik niet gebruiken als ik jou was. Om de wachttijden te kunnen kijken heb je zowel bluetooth als gps nodig dat aardig wat batterij vreet. Kan je beter kijken via looopings.nl/wachten/phantasialand . Deze haalt de data uit de app en heeft ongeveer een vertraging van 5 min.