Vekoma: Nederlandse koning in de achtbaanwereld?

Ik was altijd al gecharmeerd van coasters van Nederlandse bodem, ongeacht de soepelheid (of beter: het gebrek er aan), maar in de laatste jaren is dat alleen maar meer geworden. Vekoma timmert hard aan de weg naar succes!

Bij andere achtbaanbouwers zagen we in het verleden veel vooruitgang, maar tegenwoordig heb ik het idee dat bijvoorbeeld Intamin maar weinig nieuws laat zien. Niet 'niets', want we zagen recent bijvoorbeeld een combinatie van een inverted en een sitdown met gesynchroniseerde launches. Maar verder?

B&M heeft recent eigenlijk ook weinig écht nieuws neergezet, en fungeert vooral als herhaalrecept van je plaatselijke apotheek. Het zijn hele toffe coasters die ze bouwen, maar B&M bouwt nog steeds hun standaardpakket aan coasters: 4 op een rij, lifthill en een toffe layout. Maar evolutie of revolutie? Weinig helaas.

En dat brengt ons bij Vekoma.

De eerste vernieuwing zie je al wanneer je op de website kijkt: afgelopen jaar hebben ze die helemaal vernieuwd. Maar de grootste vernieuwing vinden we in de ontwikkeling van de track. Vekoma staat bekend om hun Arrow afgeleide: de MK1200 heeft natuurlijk de ties aan de buitenzijde van de track, zoals we dat zien bij bijvoorbeeld Hellendoorn's Tornado, Walibi's X-Press, of de oude track van de Python.

Track

Waar soms zaken een stevige evolutie doormaken, zien we bij Vekoma de laatste jaren opeens enorme stappen die gezet worden. In het trackdesign (en productie) mogen we wat mij betreft zelfs van een Revolutie spreken in plaats van een Evolutie: de MK1101 wisselt het oude vierkante ontwerp in voor een basis die we bij andere fabrikanten al lang zagen. De wielsets hebben raakvlak op, onder en búíten de baan, in plaats van binnen de rails. Dit ontwerp is al weer meer dan drie jaar oud, maar opeens zien we de nieuwe banen als paddestoelen uit de grond schieten!

Vekoma heeft in de afgelopen jaren een nieuw productieproces ingezet, waardoor de fabrikant een veel hogere kwaliteit kan afleveren. Vekoma zegt er zelf het volgende over:

This new Track building method is based on very accurately setting and placing ties with jigs being measured and adjusted by means of 3D laser measuring instruments currently applied to all types of tracks. Special attention for the 3D line of running rails by adjusting jig and continuous 3D rolling process for rail pipes are also part of the improved methods.

Kort gezegd: nieuwe meetmethodieken met behulp van lasertechnologie en nieuwe buigmachines leiden tot soepele en kwalitatief hoogwaardige tracks.

De eerste coaster die we zagen met deze nieuwe track was Formula 1 in het Poolse Energylandia:

We kennen de track echter ook al van eerdere coasters, denk bijvoorbeeld aan alle family-boomerangs die al op een nieuwe trackvorm staan en bijvoorbeeld de motorbikes. De ontwikkeling van deze track voor de grote coasters echter is denk ik de beste stap die ze bij Vekoma kunnen maken.

Trein

Bij een nieuwe track moest namelijk een nieuwe trein ontworpen worden, en dus presenteerde Vekoma in 2015 de MK1101 trein voor Looping-, Launch-, and Mega Coasters:

In haar ontwerpen past Vekoma een relatief korte trein toe, met 4 of 5 coaches voor 4 man, dus 16 of 20 man in totaal. Waar Vekoma in het verleden voor een zero-car koos aan het einde van de trein (kijk bijvoorbeeld naar de oude treinen van X-Press Platform 13 in Walibi), wordt deze nu aan de voorzijde geplaatst. Wetenschappelijk onderzoek (PDF, 1.1 MB) wijst uit dat er geen voordelen uit de locatie van de zero car te halen zijn. Het lijkt er op dat Vekoma met de nieuwe generatie treinen is gegaan voor uitstraling, want wat een prachtig design! Productietechnisch lijken er ook voordelen te zijn, de eerste coach is namelijk exact hetzelfde van design als de daarop volgende coaches, wat een groot financieel voordeel is. Geen verschillende onderstellen, geen verschillende fiberglass buitenzijdes, simpelweg één ontwerp en dus een enorm kostenbesparend ontwerp. Kostenbesparing komt ook voort uit de ontwerptechnische kant, aldus Charlotte van Etten, accountmanager bij Vekoma:

Het onderstel is gebaseerd op bewezen technologie, maar dan met een minimum aan laswerk. Dat betekent minder inspectiepunten en lagere onderhoudskosten.

De nieuwe treinen beschikken ook over een nieuw beugelsysteem, waar gekozen wordt voor een soepel harnas in combinatie met een heupbeugel. In de oude treinen was eerst sprake van een OTSR (Over the shoulder restraint), die werd herzien naar een ruime OTSR met een soepel harnas. Doordat in het nieuwste design gekozen wordt voor enkel een soepel maar nauwsluitend harnas op een heupbeugel wordt de fysieke bewegingsruimte en dus het gevoel van vrijheid enorm vergroot. Dit komt de algehele beleving natuurlijk ten goede.

Layout

Nu hebben we een trein. We hebben track. Alles dat nog ontbreekt is een totaalplaatje: een layout. En warempel, laat Vekoma hier even wat schitterende designs naar buiten hebben gebracht! De eerst gepresenteerde layout was de eerder genoemde Formula 1 in Energylandia:

...maar een klein stukje verderop opende in 2017 Lech Coaster, ook bekend als de Bermuda Blitz:

Vekoma biedt in veel van haar ontwerpen een ruime hoeveelheid aan opties. Zo is de Formula 1, also known as Space Warp, ook verkrijgbaar met een lifthill. En een extra stuk track. En dat heet dan opeens de Hyper Space Warp:

En hoe ziet zo'n nieuwe trein op een nieuwe track er dan uit? Nou zo:
(ik had overigens geen idee van het bestaan van deze baan, voordat ik deze post ging typen)

Een stevige launch coaster (in opbouw ook al trouwens, in World Fairytale Land) is Vekoma's Fire Storm:

...terwijl óók het Top Gun concept gepresenteerd is, met een custom ontwerp voor de trein:

Het bedrijf heeft ongetwijfeld een succesformule in handen, want onder "soon to be announced" heeft Vekoma met het nieuwe railtype ook de Suspended Thrill Coaster soort-van-aangekondigd: een waardige opvolger van de SLC? Nieuwe track, nieuwe treinen, nieuwe beugels! Vekoma zegt zelf over "Thunderbird":

Thunderbird is a new, exciting and extremely smooth Suspended Thrill Coaster. This new suspended family coaster based design with no less than 2 inversions, 5 airtime hills and 6 exciting twists and turns makes it possible to offer inversions for young and old from 1.20 m tall and up. Combinations of high speed turns and low force inversions prepare the small riders for the real work. This ride will thrill the seasoned rollercoaster enthusiast, but is equally fun and accessible to the youngest among thrill seekers.

En waar we natuurlijk onder geen beding aan voorbij kunnen gaan: Vekoma bouwt FLY in Phantasialand. Nieuwe track, nieuwe techniek, nieuwe treinen, nieuwe beleving...

Social media

Volgens mij heeft Vekoma zelf ook door dat ze hier goud in handen hebben, want ze hebben overduidelijk ook een nieuw social media beleid. Er wordt op Vekoma's Instagram stevig geknald met artist impressions, bouwupdates, en toffe teasers:

Gebruikte bronnen zijn onder andere:
https://www.vekoma.com
https://nl.wikipedia.org/wiki/Vekoma
https://www.looopings.com
http://www.themeparkfreaks.eu

Nog niet genoeg gezien?

Wat denk jij? Heeft Vekoma goud in handen? Koning van de achtbaanwereld? Of is toch Intamin of B&M heerser in pretparkland?

(kleine disclaimer: dit topic is géén reclame, noch samenwerking met Vekoma, maar is ingezet als editorial.)

Leuk, vanavond eens de tijd nemen om het goed door te lezen.

Wat mij betreft mag dit wel meer komen over fabrikanten maar ook wellicht over elementen van een baan.

Ik denk dat je nu nog een ding echt vergeten bent, ze hebben in 2011 een nieuwe designer aangenomen welke nieuwe layouts is gaan maken. Benjamin Bloemendaal is zijn naam en hij heeft heel veel van de nieuwe layouts gemaakt die nu standaard modellen lijken te worden. Voorbeeld is bijvoorbeeld dat Shockwave layout die in Energylandia komt, oorspronkelijk door het leven ging als Tomb Quest voor een park in Turkije.

Supertopic Niek, dank je wel!

Vekoma is heel goed bezig, mogen we als Nederlander heel trots op zijn. 🙂

Hjalmar Voorbeeld is bijvoorbeeld dat Shockwave layout welke in Energylandia komt, oorspronkelijk door het leven ging als Tomb Quest voor een park in Turkije.

Hmmm, dat is iets wat ik ook nog niet wist.
      Kun je hier misschien nog meer over vertellen?

Hjalmar Benjamin Bloemendaal is zijn naam en hij heeft heel veel van de nieuwe layouts gemaakt die nu standaard modellen lijken te worden. Voorbeeld is bijvoorbeeld dat Shockwave layout die in Energylandia komt, oorspronkelijk door het leven ging als Tomb Quest voor een park in Turkije.

Tof, dat wist ik ook niet! Ik zal eens kijken of ik daar nog meer over kan vinden.

Niek Ik ga er vanuit dat je er weinig tot niets van zult vinden aangezien dit een project is van 2014 dat voor zover ik weet nooit verder is gekomen dan een concept ontwikkeling.

In 2013 en 2014 heeft Benjamin meerdere nieuwe modellen geproduceerd, waaronder Tomb Quest (Shockwave) 7-Loop coaster (45M Hoog, 1016M Lang en 102 Km/u) en daarna zijn alle andere nieuwere layouts naar voren gekomen. Trouwens Stefan Holtman doet ook veel layout werk en er zullen vast nog wel een paar zijn die dit doen.

Edit: Dit project heette Tema Istanbul en zou een middelgroot pretpark worden met drie thema gebieden met een Shockwave en een familie achtbaan van Vekoma. Project ligt nu al jaren stil en ik gok dat die ook niet meer zal komen.

Klopt, over Tomb Quest is niets te vinden. Met Benjamin Bloemendaal zijn meerdere interviews te vinden, dat is nog wel het lezen waard!

Ondertussen kwam ik ook deze afbeelding tegen, de Top Gun coaster (Fantawild, Ningbo) staat al volledig!

bron: VHCoasters op Twitter

En ook Firestorm staat volledig opgebouwd in Vinpearl Phu Quoc in Vietnam:

Ik mis toch wel een uitgebreider stukje over het verleden van Vekoma, want daar mogen we ook best trots op zijn:

• De MK1200 die wereldwijd een succes werd.
          • De Vekoma Boomerang, die in heel wat pretparken in de wereld staat door de eenvoud.
          • De SLC, ondanks dat dit niet de soepelste banen zijn, zijn er heel veel van geproduceerd. Ze zijn heerlijk intens en de lay-out is gewoonweg 1 van de beste compact lay-outs ooit. Hopelijk maken ze de soepelere variant ooit met exact dezelfde lay-out.
          • De MK700 en MK900, welke de basis vormen van de vele Junior en Mine Train achtbanen.
          • De MK1212 treinen, welke de MK1200 banen een gigantische upgrade geven!
          • De Flying Dutchmans, waarbij ze hebben laten zien dat ze te durven innoveren. Helaas heeft B&M dit concept later beter uitgewerkt.

Euhm, ik heb de post natuurlijk niet geschreven als een verhandeling van Vekoma's volledige historie. 😉 Het is een door mij (als user, niet vanuit mijn rol als teamlid van deze site) geschreven post, met als onderwerp de 'new gen' coasters van Vekoma. Als ik de bouwer en haar historie volledig had willen behandelen, was de post heel anders opgebouwd geweest.

Vekoma is natuurlijk ontzettend goed bezig, maar de koning wil ik ze nog niet noemen 🙂. Ze innoveren nu heel snel, maar laten we eerlijk zijn... Ze liepen ook mijlenver achter op de concurrenten dus dat was hard nodig.

Met hun nieuwste innovaties (heel mooi uiteengezet hierboven!) zijn ze bezig om op hetzelfde niveau te komen als (vooral) B&M , Intamin en de nieuwe Mack's en volgens mij zijn ze heel goed op weg. Met nieuwe banen zoals FLY laten ze ook echt zien nieuwe concepten aan te durven (Ok, de flying hadden ze al, net als B&M, maar deze techniek is toch weer wat indrukwekkender).

Ik denk dat het nog een kwestie van tijd is, als hun nieuwe concepten ook in Europa en USA aanslaan dan kunnen ze wel echt de koning worden 🙂.

Persoonlijk blijf ik nog het meest fan van Intamin, vanwege de intensiteit en explosiviteit (qua lanceringen) in veel van hun coasters.

Ik moet helaas de nieuwe grote achtbanen van Vekoma nog eens zelf berijden om een goed oordeel te geven of dat deze nu ook echt beter zijn. De Disney achtbanen van Vekoma zijn stuk voor stuk top-kwaliteit. Maar de standaard opties, wat betreft de nieuwe generatie achtbanen, zijn in Europa toch nog vooral junior coasters.

Op innovatiekracht, industrie breed gezien, zet ik Intamin nog altijd aan de top. Maar eigenlijk moet je ze niet ranken; Intamin, Vekoma, B&M en Mack Rides hebben ieder hun eigen individuele kwaliteiten en paradepaartjes. Wellicht open ik binnenkort maar eens een achtbaan innovaties topic om in kaart te brengen waar spannende ontwikkelingen liggen.

Leuk topic!

Als ik de verhalen mag geloven zijn de nieuwe coasters top in ieder geval. Helaas zijn ze allemaal erg ver weg gebouwd (ja, ook Polen blijft wat ‘ver weg’ voor me).
          Ik hoop dat Europese parken gauw eens gaan uitbreiden met een Vekoma. Mack en Gerstlauer hebben hier de markt redelijk in handen wat betreft middelgrote coasters en daar zou een Vekoma nieuwe generatie eens mooi tussen staan. Blijft eeuwig zonde dat de Efteling aan dat stomme oude Python design vast wilde houden. Op die locatie had een Python 2.0 van Vekoma fantastisch gestaan!

Fantastisch topic dit, leuk leesvoer. Ook ik moet de nieuwe generatie Vekoma's nog eens gaan uitproberen, maar de verhalen zijn lovend en alle nieuwe coasters zien er stuk voor stuk geweldig uit.

• Niek vindt dit leuk.

Mark Blijft eeuwig zonde dat de Efteling aan dat stomme oude Python design vast wilde houden. Op die locatie had een Python 2.0 van Vekoma fantastisch gestaan!

Dat ben ik ook helemaal met je eens. Er was zoveel meer mogelijk geweest op die locatie, met een next-gen Vekoma

Mark Blijft eeuwig zonde dat de Efteling aan dat stomme oude Python design vast wilde houden. Op die locatie had een Python 2.0 van Vekoma fantastisch gestaan!

Ik snap het wel. De nostalgische waarde van de Python en de lay-out is enorm. Ik ben juist blij dat ze de Python opnieuw hebben opgebouwd. Ik vind alleen jammer dat het airtime-momentje weg is na de tweede looping.

een maand later

En hoe ziet dat er uit als je slechts twee coaches op een launched baan zet? Nou zo:

Wauw!!!
            en holy shit, die inversie na de turnaround 😱😱😱

De Nieuwe vekoma zoals Formula one en Lech juich ik alleen toe, ook de banen in Tripsdrill vind ik echt een verademing..

Ik zei al dat een slc met restrain harnas en soepele elementen de nieuwe generatie was en ik zie ze nu de grond uit poppen...