Gisterenavond was Pretpark.club uitgenodigd door Toverland om eens een kijkje te komen nemen op hun Halloween Nights evenement. @John en ondergetekende namen de honneurs waar en bezochten een nogal regenachtig Toverland.
Tegen half 7 betreden we het park, precies op tijd voor de Parade. Deze parade begint met een kleine show waarbij de kluis geopend word en de duistere magie word losgelaten over Toverland onder het mom van “Discover your own fear”. Uit deze kluis komen vervolgens alle heksen, zeelieden, clowns, monsters, etc die deze avond de scare zones en spookhuizen zullen gaan bevolken. Vervolgens lopen zij twee rondjes door Port Laguna om daarna hun posities in het park in te gaan nemen. Een erg toffe manier om de Halloween avond te starten en de figuren te introduceren, ook is meteen te zien dat de grime van hoge kwaliteit is en er spectaculair goed uit ziet!
Daar komen de heksen aan
Het is druk bij de Parade
John en ik zijn beide direct na ons werk naar Toverland gereden dus we besluiten om eerst even wat te gaan eten. Ondanks de drukte, want damn zo druk zag ik Toverland nooit eerder, besluiten we te gaan proberen of The Flaming Feather nog een tafeltje vrij heeft. We blijken overigens geluk te hebben want er is nog een tafeltje vrij, waarschijnlijk hebben veel mensen eerder gegeten om na de Parade direct aan de Halloween avond te kunnen beginnen. John probeert hier trouwens ook de speciale Halloween burger uit die helemaal zwart is! Het broodje, de patty, de uien, alles is zwart met uitzondering van de sla maar zelfs daarvan gebruikte ze donkere blaadjes. De uitgebreide review hiervan laat ik aan John over maar ik heb hem niet horen klagen in ieder geval. De meneer aan het tafeltje naast ons vroeg nog wel wat er met de burger gebeurt was en of het broodje nog wel in orde was 😂
Morgana’s Frozen Souls ziet er lekker onheilspellend uit met al die mist
Ziet er goed uit hoor
Na het eten is het tijd voor een rondje scare zones, we beginnen met Morgana’s Frozen Souls. Morgana zelf zit hier op haar bevroren troon en word bewaakt door een wachter terwijl haar Frozen Souls door het gebied dolen in hun lange gewaden. Tof detail is dat het om de zoveel tijd ook begint te sneeuwen in dit gebied.
Morgana en haar wachter
Sneeuw, brrrrr
Daarna komen we door de Magische Vallei waar Katara Plaza is omgetoverd tot Fiesta de Los Muertos. Hier draait relatief gezellige muziek waarop de figuren ook regelmatig een dansje doen. Maar denk maar niet dat je veilig bent want het kan zomaar gebeuren dat ze vanuit hun dans ineens voor je neus springen! De figuren in dit gebied zien er trouwens écht heel goed uit zowel qua grime als kostuums.
hola!
We vervolgen onze weg door het park en komen door het Wunderwald waar voor de gelegenheid de conferentiezaal is omgebouwd tot het Fear the Woods spookhuis. Aangezien hier een flinke wachtrij staat en ik sowieso niet van de spookhuizen ben skippen we deze en vervolgen onze weg. Daarbij komen we ook nog langs Villa Fiasco die dan weer omgebouwd is tot spookhuis The Dollhouse. Erg cool hoe hier een van de “poppen” als een marionet buiten staat om mensen in de wachtrij en voorbijgangers te laten schrikken. Via het Land van Toos lopen we weer naar buiten en passeren het doolhof dat omgebouwd is tot een letterlijke scare maze genaamd Trapped.
The Dollhouse
We slaan linksaf en lopen Ithaka in voor DesTroy, hier lopen de Trojaanse soldaten met hun speren rond terwijl er op Troy een flinke lichtshow te zien is. Hier zien we trouwens ook een toffe interactie tussen een kind met een Halloween Toverstaf en een van de soldaten. Je kunt voor €4,95 namelijk een Halloween Toverstaf kopen die de monsters verjaagd, enorm slim van Toverland want ik heb heel wat kindjes en minder kleine kindjes met zo’n staf zien lopen! Maargoed terug naar de situatie. De soldaat kwam aangelopen en een meisje steekt haar Toverstaf naar hem uit terwijl hij op een meter of 2 afstand staat. Hij stopt, richt zijn speer nog even maar laat dan duidelijk merken verslagen te zijn en druipt af. Het meisje vind het vervolgens natuurlijk helemaal fantastisch dat ze de soldaat verslagen heeft en heeft zo een leuke eerste kennismaking met het Halloween feest, super tof! Ook hier weer een dikke pluim voor de grime en kostuums trouwens maar dat geldt eigenlijk voor alle Scare Zones.
Het paard zelf ziet er ook vet uit met verlichting en rook
Net buiten het Wunderwald vinden we het Cirque gebied, hier maken een flinke hoeveelheid enge clowns de dienst uit. Eentje heeft er zelfs een kettingzaag bij, maar dat is ook meteen de enige die je in heel Toverland zult tegen komen. Ook staat hier een heuse circus tent waar je een kijkje binnenin kan nemen, als je durft…
Als laatste komen we door het Shadows of the Sea gebied dat zich bevind binnen de lus die Djengu River maakt. Dit gebied heeft overigens wel een groot minpunt vind ik zelf. Het is er te donker om de acteurs goed te kunnen bekijken. Tijdens de Parade hebben we kunnen zien dat de acteurs in dit gebied prachtige kostuums en grime met applicaties en alles hebben. Maar in het gebied is het helaas zo donker dat je dat amper kunt zien en dat is simpelweg zonde van het harde werk dat hierin gestoken word.
Inmiddels is het rond half 9 en eigenlijk zijn we toch wel benieuwd naar de nieuwe walkthrough attractie The Witches Forest die letterlijk door het bos naast het park loopt. De wachtrij betreed je via een pad dat zich bevind tussen het stationsgebouw van Fenix en de grote vijver. De wachtrij bedraagt momenteel een uur volgens de bordjes die zijn opgehangen maar we zijn nieuwsgierig genoeg om toch aan te sluiten. Deze wachtrij brengt ons tot ver buiten het huidige park en tegen de tijd dat we aan onze boswandeling beginnen zijn we voorbij de vijver die aan de rand van Avalon ligt. We betreden het bos na iets meer dan een uur wachten, maar tijdens het wachten in de rij zien we ook al waarom dit is. Geen polonaises in het bos, maar kleine groepjes met grote ruimte ertussen zodat je zeker niet weet wat er komen gaat. Wat je onderweg precies allemaal gaat tegen komen ga ik natuurlijk niet verraden. Wat ik wel ga verraden is dat ik het een erg toffe wandeling vond met toffe scene’s en scares. We hebben goed kunnen lachen om de twee 13(?) jarige jongens voor ons in het groepje die in de wachtrij nog heel stoer waren maar toen het eenmaal begon een heel stuk minder. Het enige minpunt vond ik het laatste stukje van de wandeling, dat was wat saai maar zeker geen reden om het over te slaan!
De ingang van The Witches Forest
Na onze boswandeling gaan we richting het Wunderwald om even wat te drinken en op te warmen want inmiddels lopen we al de nodige tijd buiten en is het nog geen moment droog geweest. Onderweg komen we nog een keer door de scare zone van Morgana en Fiesta de Los Muertos, ze blijven tof. Nadat we in het Wunderwald even gezeten hebben is het al weer tijd om richting Port Laguna te gaan voor de eindshow. Uiteraard lopen we nog even een keer door het toffe DesTroy gebied.
Dan is het tijd voor de eindshow waarbij de duistere magie terug opgesloten word in de kluis middels de spreuk “Discover your own magic”. Dit word opgevolgd door een kleine vuurwerk show die op zich erg tof is, maar als je de prachtige vuurwerk show van de zomeravonden gewent bent toch een beetje tegen valt. Daarna is het helaas weer tijd om naar huis te gaan. Wie wil kan op het plein voor de ingang van het park nog een keer op de foto met de acteurs maar hiervoor zul je dan wel even in de rij moeten. Wij slaan dit over en gaan snel richting de auto, op naar huis!
Finale!
Maar na dat wachten kun je wel op de foto met hele groepen karakters in een keer
Voor mij was het de allereerste keer Toverland tijdens een Halloween evenement en ik moet zeggen dat ze het goed voor elkaar hebben, ik zou ook iedereen willen aanraden hier een kijkje te gaan nemen. Zoals gezegd was het echt druk in het park en dat is verdient, zeker gezien de hoge kwaliteit van het evenement dat hier word neergezet. Alle scare zones en hun acteurs zagen er goed uit en de sfeer werd goed gezet door de vele rookmachines die bij de scare zones aanwezig waren. Je merkt ook duidelijk dat het Halloween hier een stuk minder heftig word gevierd dan in bijvoorbeeld Walibi. Wat mij betreft een goede zaak omdat Toverland zich op die manier heel duidelijk focust op de families met kinderen tot een jaar of 14. Deze doelgroep is dan ook in grote getalen aanwezig, ik heb amper tieners van boven de 16 of young adults in het park gezien. Als het goed is komen er van John zijn kant trouwens nog wat betere foto’s vanuit de scare zones. Toverland, bedankt voor de gastvrijheid!