Een achtbaan die alle wereldrecorden (behalve meeste inversies) breekt, én ook nog eens in een niet al te gemakkelijke hoek ligt lijkt me automatisch een heilige graal te zijn.
Voor de rest zijn er eigenlijk best veel "Legendarische" achtbanen. De banen die je vaak op foto's en dergelijke tegen komt. Velen daarvan zullen voor ons inmiddels wat minder legendarisch zijn, maar toch denk ik dan aan banen als Kumba (Vooral vanwege de iconische innerlocking corkscrew), Hades360, X2, Flying Dinosaur, Velociraptor, Mr. Freeze, TTD, The Rollercoaster at the New York Hotel, The Big One (Blackpool), Boulder Dash, The Voyage, Millenium Force, Superman (SFNE) maar ook een baan als Giant Dipper in Belmont Park.. Veel van die banen zijn natuurlijk al vrij oud, maar juist daarom hebben ze hun legendarische status.. Maar om dezelfde reden zijn het dan ook geen heilige gralen (meer).
Anno nu staat Amerika redelijk stil en zijn Europa en China de nieuwe Legendarische banen aan het zetten (FLY, Zadra, Shambhala - Duelling Dragons, Starry Sky Ripper, noem maar op). Maar toch blijft amerika groot met de Fotogenieke banen. Enerzijds omdat de Media redelijk weinig van China op pakt, anderzijds omdat Europa meer in zet op totaalbeleving en daardoor minder kleurrijke, fotogenieke banen heeft.
Ik denk dat buiten onze hobby-community er genoeg mensen zullen zijn die TTD kennen (misschien niet bij naam, maar wel van foto's), maar nog nooit van Falcons Flight gehoord hebben. Uiteindelijk bepaald die media toch wel het beeld heel erg.. voor zowel het GP, als voor ons.