Afgelopen zaterdag (9 augustus 2025) heb ik gebruik gemaakt van een rondleiding door dit in aanbouw zijnde attractiepark.
Als je dit zelf ook wilt kan je hiervoor reserveren via de website van het Ufo Restaurant. Dit vond ik al wat vreemd aangezien je bij deze reservering zelfs dieetwensen kan opgeven. Hierdoor lijkt het net alsof je voor een tafel in het Ufo Restaurant reserveert terwijl dit een reservering is voor een rondleiding door het attractiepark.
De rondleiding begon met een korte babbel in het ufo restaurant waar onder andere verteld werd dat Hennie van der Most inmiddels een koper had gevonden voor dit attractiepark. Hier werd gelijk achteraan verteld dat deze koop alleen door zou gaan wanneer de gemeente Rotterdam de zekerheid zou geven dat de erfpacht van het terrein na 2030 verlengd zou gaan worden.
Door alle toezeggingen en het iedere keer uitstellen van de openingsdatum begrijp ik dat de gemeente Rotterdam inmiddels helemaal klaar is met Hennie van der Most. Persoonlijk vind ik wel dat als er inderdaad een serieuze koper gevonden is dat de gemeente Rotterdam deze nieuwe koper ook nog enkele jaren de tijd zou moeten geven om zichzelf te bewijzen.
Verder werd er tijdens de babbel in het ufo restaurant verteld dat de attracties die rondom de schoorstenen van de oude afvalverbrander zouden komen ook al klaar stonden om naar het attractiepark te worden gebracht. Er werd ook nog verteld dat het ons zou verbazen hoeveel er al af was maar aangezien ik de hele soap rondom dit in aanbouw zijnde attractiepark nu al een tijdje volg viel het mij vooral op wat er allemaal nog moet gebeuren.
Toen de rondleiding van start ging liepen we (met een groep van ongeveer 20 mensen) vanuit het ufo restaurant langs de park entree de ingang van het grote gebouw in waar korte tijd Spider City geopend is geweest.
Allereerst moesten we daar een hoge trap beklimmen aangezien de roltrappen die daarnaast zaten nog niet werkten. Het viel mij gelijk al op dat deze rondleiding absoluut niet rolstoeltoegankelijk is en dit niet gecommuniceerd was bij het aanschaffen van de tickets voor deze rondleiding.
Eenmaal bovenaan de trap gekomen kwamen we uit bij Spider City. Dit is een indoor klimbos waar (voornamelijk) kinderen met speciale handschoenen tegen de muren op kunnen klimmen en doordat ze met een harnas gezekerd zijn van de ene naar de andere muur kunnen springen/zweven/vliegen. We kregen even de tijd om rond te kijken en wat foto's te maken om vervolgens door te gaan naar de evenementen kelder.
Aan de evenementenkelder zelf heb ik persoonlijk weinig aan te merken. Eigenlijk alles wat hier staat ziet er echt verrassend goed afgewerkt uit. Hier vind je onder andere een bowlingbaan, een clow in the dark mini golf, en een clow in the dark lasergame. Het is misschien een leuke toevoeging aan een attractiepark en op een regenachtige dag kan ik me voorstellen dat veel mensen zullen uitwijken naar deze evenementenkelder. Persoonlijk kreeg ik hier vooral een 'Preston Palace' vibe van (jammer alleen dat het zwembad van Preston Palace hier dan wel weer ontbreekt). Ik zou hier in ieder geval zeker niet speciaal voor naar een attractiepark gaan.
Toen we de evenementenkelder achter ons hadden gelaten gingen we door naar de attracties buiten op het speeldek. Hier vind je onder andere het reuzenrad (afkomstig uit Walibi Belgium), het schommelschip (afkomstig uit Walibi Holland), Een achtbaan (Wildcat Schwartzkopf), botsauto's, en een schaatsbaan (hier werd bij verteld dat Hennie van der Most afgelopen week had verzonnen dat dit een Rolschaatsbaan ging worden).
De attracties op het speeldek vond ik er verassend goed uitzien alleen denk ik dat er voor iedere doelgroep maar 2 tot 3 echt leuke attracties zijn en je hierdoor dus niet echt een dag vullend uitje kan hebben in dit attractiepark.
De rondleiding op het speeldek ging erg vluchtig en er was maar nauwelijks tijd om even stil te staan of snel een foto te maken. De groep was eigenlijk ook net te groot waardoor je moeite moest doen om een foto te maken zonder dat je andere mensen uit de groep in beeld had op de foto.
Toen we eenmaal het speeldek achter ons hadden gelaten ging we opnieuw naar binnen en kwamen we uit bij de escaperoom, het spookhuis, het poppentheater (afkomstig uit het Land van Ooit) en een schiettent. Dit alles zag er ook weer keurig afgewerkt uit maar ook dit zijn naar mijn mening geen echte attracties waarvoor ik naar een attractiepark zal gaan. We mochten wel even door het spookhuis lopen (dit was de enige attractie die aan stond) maar we liepen zo dicht achter elkaar aan dat het bijna een polonaise leek.
Daarna kregen we nog de indoor camping te zien waar slechts 1 huisje als demo was ingericht. Hier mochten we even vluchtig binnenkijken en dit ene huisje zag er naar mijn mening weer keurig netjes uit. Helaas moet hier alleen nog erg veel gebeuren om ook alle andere huisjes in te richten.
Toen we eenmaal iets verder liepen werd er door de gids gewaarschuwd dat je verderop naar beneden kon vallen en hier was inderdaad een flinke hoogte die niet was afgezet wat ik echt niet vind kunnen als je daar rondleidingen geeft. Hier werd nog bij verteld dat hier de grootste glijbaan ooit had moeten komen maar dit ging toch niet door vanwege de veiligheid en vervolgens zou hier een enorme waterval komen maar ook dit plan was alweer geschrapt. Nu zou er op deze plek een grote indoor speeltuin over meerdere etages moeten komen.
Hierna zijn we nog een ruimte in gelopen waar een podium en tribune voor een theater gebouwd werd en zijn we door een grote evenementenzaal gelopen. Vervolgens hebben we ook nog een bezoek gebracht aan de tekentafel van Hennie van der Most waar ook een maquette van het attractiepark staat. Hier kregen we nog de gelegenheid om heel vluchtig een bericht te schrijven wat Hennie van der Most dan later zou kunnen lezen.
Hierna zat de rondleiding er alweer op en liepen we terug naar het Ufo restaurant waar je de mogelijkheid had om een petje, een t-shirt of nog iets te drinken te kopen.
Achteraf vind ik dat de groep die werd rondgeleid net iets te groot was en dat de rondleiding zelf iets te snel ging. Hier hadden ze naar mijn mening anderhalf uur voor moeten uittrekken in plaats van maar 1uurtje zodat er net iets langer bij alles stil gestaan had kunnen worden. Ook de paden waar je werd rondgeleid waren soms wat rommelig waardoor je af en toe moest uitkijken waar je liep.
Verder vind ik het jammer dat we tijdens de rondleiding niet echt in de buurt van de achtbaan zijn geweest en twijfel ik of de disc'o-attractie nog steeds op het speeldek staat. Het waren net even teveel dingen om goed in me op te nemen in de korte tijd die er op dat moment was.
Er zijn ook nog steeds veel (voornamelijk kleinere) attracties die wel op de bouwtekening en op de plattegrond staan maar (nog) niet in het park staan. Tip: Via de WayBack machine kan je zien hoe de website van Attractiepark Rotterdam er in het verleden heeft uitgezien.
Hier vind je nog een aantal foto's die ik tijdens de rondleiding heb kunnen maken https://postimg.cc/gallery/5LgQ7vc