Fury in Bobbejaanland met een voorwaartse en achterwaartse spike
Ik zag vandaag op Rcdb deze foto van de nieuwe baan van Tier- und Freizeitpark Thüle en moest even puzzelen naar het ritverloop van deze baan. Dit bracht een vraagstuk in mij op.
Wanneer we spreken over de layout of parcours van een achtbaan, zijn er voor ongeveer 100 jaar twee varianten geweest. De allereerste achtbanen waren shuttle achtbanen die in een rechte lijn enigszins golvend naar beneden denderden. Later kwamen de volledig circuit achtbanen die in eerste instantie de shuttle achtbanen deed vergeten. In de jaren '70 en '80 kwam er een nieuwe opmars van shuttle achtbanen met oa. Schwarzkopf's Shuttle Loop, Arrow Dynamics' Launched Loop en natuurlijk de bekenste: de Boomerang van Vekoma.
De laatste 10 jaar hebben we de opmars gezien van een nieuw type achtbaan die hier eigenlijk tussen in valt. Deze achtbanen maken naast een volledig circuit, ook een shuttle-stuk mee. Deze trend lijkt te zijn begonnen met achtbanen zoals Revenge of the Mummy (2004) en Expedition Everest (2006), die achteruit secties hebben, waarbij de trein doormiddel van switch tracks wel op een eigen spoor terecht komen (en dus praktisch niet shuttlen). Banen als Th13teen (2010) en FireChaser Express (2014) maken ook van dit principe gebruik.
Als we een paar jaar vooruit springen, zien we de introductie van de multi-pass launch, gecombineerd met een backwards spike, in achtbanen zoals Soaring With Dragon (2016) en Star Trek: Operation Enterprise (2017). Niet lang daarna komt Gerstlauer met hun voorwaartse Spike in banen zoals Mystic (2019) en Wakala.
In de afgelopen paar jaar hebben we de mogelijkheden van switch tracks pas echt zien ontploffen, met banen FirleFranz (2023), Gold Rush (2024) en Jungle Rush (2024), waarbij meerdere ritverlopen mogelijk zijn, zowel voor- als achteruit.
Deze banen zijn niet bepaald 'volledig circuit', maar ook weer niet exact 'shuttle'. Hoe definiëren wij deze achtbanen? Wat voor een term kunnen we hier aan vast plakken?
Side note: de voorbeelden die ik geef zijn mogelijk niet de eerste in hun soort, maar het zijn de oudste waar ik zo snel even op kon komen. Dit topic is niet zozeer bedoelt om de eerste in hun soort te vinden.