Michael Luxe hotels in grote steden halen een bezettingsgraad van 81-85%.. Dat is dus nog hoger (ja, logisch natuurlijk). Anderzijds zie je dat wellnessresorts inderdaad enkel in weekenden en vakanties 75% halen en daarbuiten lager scoren. Daarbuiten heb je eigenlijk redelijk weinig premium hotels in Nederland.
Beetje dieper op de cijfers in gaan is natuurlijk moeilijk. Door Corona heeft alles een flinke deuk opgelopen. In principe is dat inmiddels volledig herstelt, maar de vraag is natuurlijk waar de Efteling mee gerekend heeft. Als ze zich op post-corona cijfers gericht hebben, dan kun je inderdaad gelijk hebben dat ze uit zijn gegaan van een lagere bezettingsgraad.
Het Efteling Hotel is wel ook flink duurder dan een gewoon premium hotel. Gemiddelde prijs hoogseizoen is 404 euro.. als ik een willekeurig weekend in Augustus in de Efteling neem ben ik 670 euro kwijt voor een kamer (steeds 2 personen).
Natuurlijk biedt het EGH een product dat eigenlijk onvergelijkbaar is met enig ander luxe hotel waardoor het rustig wat meer kan vragen, maar juist dat maakt het vergelijk maken met andere hotels eigenlijk behóórlijk lastig. Ik denk dat je wel degelijk ook naar Non-Premium hotels moet kijken die een bijzondere service bieden en hoe die zich verhouden tot de markt. Binnen Nederland is daar redelijk weinig vergelijk voor. In het buitenland zit je al snel met andere cultuur en prijs-mentaliteit.
Ik zou er overigens niet van staan te kijken als de Efteling ook het water een beetje test met dit hotel en redelijk gemakkelijk een en ander kan aanpassen om de Bezettingsgraad Vs. Prijs uiteindelijk naar hun eigen tevredenheid te krijgen.
BlueSpirit Op basis van prognoses en drukte wordt een begroting gemaakt en op basis daarvan wordt o.a. personeel gepland. Kamerprijzen moeten die begroting dekken, maar als dan vervolgens blijkt dat de verhuur achterblijft en de begroting niet gehaald wordt, maar daar wél op gepland is, loop je dus al verlies. Het zou me dus niet verbazen dat in de komende jaren wordt afgeschaald in aantal personeel om meer marges over te houden.
Juist wat luxere hotels mikken bewust niet op een bezetting van 100% om het personeel niet te veel te belasten zodat de premium ervaring gewaarborgt kan worden.. Je kunt dan ook wat makkelijker met kamers schuiven (bijvoorbeeld door die schoonmaak even uit te stellen tot een andere dag, of door mensen een andere kamer te geven als ze niet tevreden zijn). Echter heeft de Efteling al ingezet op relatief weinig personeel doordat eigenlijk alles onlilne geregeld word. Een receptie is in principe niet meer nodig. Die is er wel nog - voor het geval dat - maar zal dus ongetwijfeld ook beduidend minder staff hebben dan andere hotels. Ik zie de Efteling dan vooral bezuinigen in het entertainment in het hotel. De princessen/piccolo zullen minder te zien zijn of wellicht word een karakter (of meerdere) zelfs helemaal geschrapt.
Voorlopig denk ik echter dat ze in eerste instantie gewoon een balans zullen zullen om maximale winst te halen. Dat kan zowel door goedkoper te worden als door duurder te worden, afhankelijk waar de onbalans ligt.