De eerste keer naar de VS zou ik nooit voor alleen pretparken gaan. Je wil toch een klein beetje een indruk van het land zelf krijgen. Daarnaast heb je geen rijbewijs, wat eigenlijk voor de VS wel erg makkelijk is, dus ik zou zelf voor een groepsreis gaan. Hoef je je niet druk te maken over het vervoer en kom je toch op plekken die je anders een stuk moeilijker had kunnen bereiken. Daarnaast is California naar mijn mening een stuk moeilijker zonder auto dan Orlando.
Ik weet niet of die 12/15 dagen inclusief reizen zijn, maar hou er rekening mee dat je zo 3 dagen kwijt kunt zijn van die dagen voor het reizen. Als dat zo is dan is 9 dagen voor 6 pretparken in Orlando naar mijn mening iets aan de krappe kant om alles goed te kunnen bekijken. Zeker de eerste keer. Verder heeft Disney op dit moment wat grote bouwputten op dit moment. Dan is 2 parken in 15 dagen toch wat relaxter al hoop ik dat je daar dan wel minimaal 3 dagen voor krijgt. En Disneyland is natuurlijk het originele Disney park. In Californië heb je ook een Universal park met een Harry Potter gedeelte. Als er ergens een rustdag is, zou je dat misschien kunnen overwegen.
Qua drukte zal het weinig uitmaken denk ik. Of de keuze te overhaast is? Geen idee, de reizen zijn al gepland door mensen die daar waarschijnlijk genoeg verstand van hebben dus je hoeft eigenlijk alleen maar te beslissen of dat voldoet aan je verwachtingen.
Waar in de VS je net in een periode tussen vakanties en feestdagen zit, is dat in Europa net wat minder, dus ik zou voor die periode qua drukte misschien wat sneller voor de VS kiezen al is het in alle genoemde parken zowel in Europa als de VS nooit echt uitgestorven meer. Conclusie ik zou voor Californië kiezen.