Yochem Het gaat niet persé om de stijl, maar kwaliteit en beleving.
Maar je hele voorbeeld met die twee schilderijen gaat om stijl. Wat je met je voorbeeld zegt is als de Efteling een prachtig brutalistische bouwwerk neer zou zetten, dat niet zou passen. En vervolgens stel je daar de vraag bij of het ontwerpteam meer naar het klassieke, romantische bouwen neigt of meer naar het brutalisme. Het is alleen helemaal niet nodig om die vraag te stellen, want iedereen kan het antwoord zelf in het park zien.
Maar dat blijkt dus niet te zijn wat je met de vergelijking tussen de schilderijen bedoelde. Het gaat om de kwaliteit. En daarin slaat je vergelijking als een tang op een varken. Als jíj iets niet mooi vindt, betekent dat namelijk niet meteen dat het van slechte kwaliteit is. Stijl en smaak zijn subjectief. Kwaliteit is dat niet.
Yochem En ja, ik ben kritisch op dit team en dat mag best
Kritisch zijn mag. Het is alleen wel belangrijk dat je weet waar je over praat voordat je inhoudelijke kritiek levert op het werk van anderen. Ik ga een raketgeleerde ook niet eventjes vertellen hoe 'ie z'n werk moet dan als ik z'n raket lelijk vind. Je mag het werk van het ontwerpteam van de Efteling dus absoluut niet mooi vinden. Maar ik zou me als ik jou was wel even afvragen of je gekwalificeerd bent om het te gaan beoordelen op kwaliteit.