Sjengske Ik wacht wel op de echte reviews als het open is want de komende reviews van pre- pre- pre- exclusive media openings zijn altijd een drie werf hoera.
Nou vooruit, ik zal mijn review schrijven over afgelopen zondag. Die is iets minder positief 😉 .
Wij mochten zondag met de Disneyland Pass previews als 1 van de eerste de nieuwe delen van Disney Adventure World (wij korten het nu al af naar DAW) ontdekken. En het was orgisatorisch 1 groot fiasco.
We hadden tijdsloten voor 18:45 en 19:00, dus de wat latere tijdsloten. Omdat we op social media al zagen dat alles 1 grote bende werd over de dag heen, besloten we op tijd naar Studio's te lopen. Een vriendelijke Castmember zei dat we onze tijdsloten moesten respecteren (logisch), maar dat we gezien de drukte al om 18:15 mochten aansluiten in de rij voor de controles en polsbandjes.
We besloten eerst nog wat "oude" attracties in Studio's mee te pakken, en iets voor 18:00 stonden we toch al bij dezelfde Castmember als die middag daarvoor. Ze zag er zichtbaar overspannen uit en wees ons waar de rij begon voor de controles en polsbandjes: deze was inmiddels opgelopen tot het plein voor World of Disney. We besloten toch al om 18:00 in de rij te gaan staan, en om 18:15 kwamen we bij de eerste controle en na nog 2 controles, kregen we onze polsbandjes en vouchers voor 1 ritje Frozen Ever After per persoon. De rij liep, ondanks de lengte, dus toch snel door en op dit moment was ik volledig in mijn nopjes: eindelijk gingen we na 8(!) jaar de grote vernieuweingen ontdekken!
De rij voor de controle bij de poort naast Tower of Terror was bij ons ook verwaarloosbaar en iets voor 18:20 huppelden we over een gloednieuw pad richting de Rapunzel theekopjes. Onderweg zagen we megalange rijen voor alles: de shops, de kraampjes, de horeca. De chaos begon! Het hielp niet mee dat de Rapunzel theekopjes kapot waren, waardoor we besloten richting World of Frozen te lopen.
Wat hier gebeurde, is eigenlijk met geen woorden te omschrijven. 2 extreem lange wachtrijen stonden ramvol met mensen die het gebied van World of Frozen in wilden lopen. De rijen begonnen nét niet bij de poort bij Tower of Terror, en de bij Castmembers die de rijen moesten overzien zag je de levenslust uit hun ogen verdwijnen toen ze zagen dat de rijen alleen maar verder op liepen. De rijen liepen totaal niet door. Wij liepen langs de rijen en hoorden diverse groepjes klagen dat ze al meer dan 2 uur aan het wachten waren om het gebied binnen te komen.
Eenmaal in het gebied bleek waarom: Frozen Ever After was al urenlang kapot. Het gebied was 1 grote chaos: de rijen voor alles puilden uit. De rij om het winkeltje in te gaan was volgens de Castmember meer dan 1,5 uur. De rijen voor Frozen Ever After (Single Riders, Premier Access en de Standby queue) liepen tot ver na de fontein ondanks dat de entree al een hele lange tijd dicht was. Niemand wou dat éne ritje Frozen Ever After missen, want ze hadden er een voucher voor. Wij besloten ook maar aan te schuiven terwijl ons gezelschap ging eten. Na een kleine 10 minuten ging de entree open en konden we vrij snel ons eerste ritje Frozen Ever After maken.
Ik ben dol op Frozen. Ik ben zelf al 10 jaar Elsa met Carnaval en Frozen 1 en 2 heb ik tientallen keren gezien. Ik had de darkride in Tokyo gedaan en ik wist dat dit niet zo goed was als die hemelse darkride daar, maar toch was ik erg benieuwd naar wat wij in Parijs hadden gekregen. De wachtrij is prachtig, maar chaotisch. Het station is erg mooi, maar met de 2 aparte instapstations krijg je gegarandeerd dat men enkel het voorste station gaat gebruiken en ze 10x per uur in 3 talen door de microfoon moeten schreeuwen dat er 2 rijen zijn, omdat men de achterste rij niet gebruikt. Dit had na al die jaren ervaring toch beter gekund?
Toen we eenmaal in het bootje zaten, besefte ik mij dat dit duidelijk een Intamin ritsysteem moest zijn. Er zat een beugel in het bootje (wat ik toen nog vreemd vond) en de 4 zitplekken waren goed individueel afgescheden zodat men hier een Single Riders line kon toevoegen (in tegenstelling tot Pirates en It's a Small World, waar men sneller bij elkaar op schoot komt te zitten door een oneerlijke verdeling van het bankje door de bezoekers). We vertrokken naar de 2 extra operators na het station (vreemde keuze?) en toen... stonden we een tijdje stil.
We bleken een kleine storing te hebben, maar na 5 minuten verder ging onze rit verder. De scénes zijn werkelijk prachtig. Het gebruik van projecties en de moderne animatronics (eindelijk in Europa!) is ontzettend sterk gedaan en op de laatste scéne na, stoorde ik mij niet aan de Franse gesprekken omdat de meeste geluidsfragmenten Engelstalige liedjes zijn. De kleine drop achteruit bij Elsa is een leuke verrassing, maar de grote drop met airtime heuvel bij Marshmellow was toch wel de grootste verrassing! We hadden bij de wissel bij Marshmellow ook een kleine storing. (deze wissel deed mij iets té toevallig aan Chiapas denken 😉 ) Als kers op de taart is de finale ook erg sterk en voor je het weet, is het ritje voorbij. Het ritje blijkt 6 minuten te zijn, maar het voelt alsnog veel te kort. Wat een topdarkride en het is op afstand mijn nummer 1 darkride in Europa (sorry Fata Morgana en Phantom Manor!)
De storingen gaven toch een zure nasmaak na ons eerste ritje. Tot overmaat van ramp werkte het Photopass systeem bij ons niet en was onze foto verloren gegaan terwijl wij zagen hoe Windows en het Kodaksysteem opnieuw aan het opstarten waren. Het voelde zo niet-Disney aan om het eerste ritje met zo'n kater te eindigen!
Hierna gingen we de rest van Adventure Way en Adventure Bay ontdekken. De brug was al afgesloten voor de voorbereidingen van Cascade of Lights, dus we liepen terug via de World of Frozen themagebied-wachtrij. Deze rij was inmiddels flink gekrompen en we hadden met ons gezelschap afgesproken bij de Rapunzel theekopjes. Deze deden het weer en zagen er prachtig uit in het donker. Op het bord stond 10 minuten wachten, maar in praktijk was dat eerder een kwartier. De 2 verschillende soundtracks wisselden elkaar af en waren in een ontzettend sterke uitvoering gekozen. Ook hier wint Japan natuurlijk dik: de Rapunzel darkride daar heeft 1 van de mooiste darkridescénes op aarde en hier voelde het toch meer als een "AliExpress-versie" van die ervaring. Voor een infill is het wel een erg sterke ervaring en wij zullen hier nog genoeg ritjes in gaan maken!
We besloten hierna toch maar te gaan kijken naar de nieuwe merchandise. Bij bijna alle kraampjes stonden nog steeds megarijen, dus we besloten enkel naar binnen te gluren. De merchandise van Parijs is in mijn ogen al jaren extreem goed, en bij de nieuwe merchandise is er geen uitzondering op deze regel. Wat we hebben gezien, was top! We besloten met ons hele groepje World of Frozen weer in te lopen, en zagen onderweg de kleine show van Rapunzel en Flyn en Minnies Marching Band voorbij komen. Leuke acts, maar niks nieuws als je het Music Festival vorig jaar hebt bezocht in het kasteelpark.
Eenmaal in Word of Frozen gingen we daar naar de grote shop, waar de rij ongeveer gehalveerd was. Frozen Ever After kwam weer nét uit storing en het wachttijdenbord gaf "75" aan. In overleg met ons gezelschap kregen wij hun vouchers zodat wij een tweede rondje konden maken. We doken nog even de shop in en hier viel de merchandise dan wel tegen: er was weinig kleding en de trolanimatronics die je kon kopen, waren nog niet te koop. Er was wel een hele gave pratende Olaf "shoulderanimatronic". Ik besloot voor de goedkopere shoulderpluche, een magneet en een hele leuke Olaf haarband te gaan en na 20 minuten wachten bij de kassa's, stonden we eindelijk buiten de winkel met onze nieuwe merchandise op zak.
Tijd voor ons tweede ritje Frozen Ever After! We leverden de vouchers in van ons gezelschap en zonder een storing meegemaakt te hebben, zaten we vrij snel in het bootje. Tijdens de rit maakten we bij Marshmelllow wel een flinke storing mee. Er stonden meerdere bootjes te wachten voor de wissel en daardoor stonden wij stil bij het kristallengedeelte van de scéne met Elsa. Daardoor zagen we deze scéne gereset worden voor het volgende bootje, waardoor de magie van deze scéne ineens volledig weg was. Na een kleine 10 minuten vast gestaan te hebben konden we door, en aan het einde konden we ook eindelijk een foto scoren op onze Photopass. Zo was onze avond toch nog dik geslaagd!
We liepen de uitgang uit en inmiddels was de ingang gesloten. We vroegen aan de Castmembers waarom, want er stond een megagrote menigte op het plein die de darkride nog niet had gedaan en serieus gefrustreerd was (wat ik begreep gezien alle storingen en chaos eromheen). "We willen dat iedereen Cascade of Lights kan kijken en daarom is de wachtrij eerder gesloten" kregen wij als antwoord, en vol verontwaardiging liepen we weg. De Franse middelvinger strikes again! Laat de mensen zelf kiezen of ze de show willen overslaan voor hun beloofde ritje Frozen Ever After. Na al die storingen was dat toch het laatste wat je kon doen?!
We besloten nog wat te willen gaan eten, want we moesten wat tijd dooien voor Cascade of Lights begon. We liepen het restaurant in World of Frozen in, maar die rij was zo extreem lang, dat we besloten hier niet in te gaan staan (de helft van de bestelzuilen werden niet gebruikt). We liepen wat kraampjes af, maar overal stonden lange rijen. Uiteindelijk gingen we maar met een knorrende maag klaar staan voor Cascade of Lights.
Cascade of Lights was dé highlight van de avond. Wat een geweldige show! Disneyland Paris en Dronisos laten zien wat de nieuwe generatie drones kunnen. Ik stond met open mond te kijken naar hoe snel en accuraat ze vlogen. Het vuurwerk was prima, de projecties waren best mooi (in een leuke stijl op opspuitend water) en de finale met de "eenddrones" die netjes invoegden onder de brug, was misschien nog wel het meest grappige van de show. Als ik moet kiezen tussen Tales of Magic zonder drones, of Cascade of Lights, wint die laatste show het stiekem wel. Tales of Magic mét drones blijft superieur, maar Disneyland Paris zou zichzelf niet zijn als ze per 1 april de drones in die show niet zouden wegbezuinigen.
Al met al is het nieuwe gebied geweldig! Studio's is na 24 jaar eindelijk een volwaardig pretpark geworden. Frozen Ever After is op dit moment in mijn ogen de beste darkride van Europa en ik kan niet wachten tot we de Lion King Splash Mountain mogen gaan ontdekken. Dat themagebied maakt Adventure Bay wel af, want nu voelt het een beetje hetzelfde als wanneer je tussen 2007 en 2010 in Toverland naar buiten moest lopen voor een ritje Troy. Frozen ligt nu nét te ver weg van de rest. Toch ga ik mijzelf prima vermaken in de nieuwe gebieden en ik hoop dat de Up zweefmolen snel af is. Dan is de dynamiek op Adventure Way namelijk helemaal compleet!