Afgelopen weekend heb ik Disneyland Paris bezocht en onze Tower of Terror - Mission 2 kunnen doen. Omdat het niet super druk was hebben we alle drie de liften kunnen doen. Je wil immers toch zien wat er allemaal is veranderd. Ik persoonlijk ben er niet zo heel erg fan van de nieuwe toevoegingen. Ik vond het zelfs een kleine tegenvaller. Ik zal ook vertellen waarom.

Capaciteit op zaterdag
Ten eerste draaide de Tower of Terror afgelopen weekend niet optimaal. De Fastpass machines van de Tower of Terror staan al sinds op ombouw uit, hetgeen betekent dat je altijd via de reguliere rij de attractie kunt doen. Afgelopen zaterdag (een zeer drukke dag!) werd echter alleen de benedenverdieping van de attractie gebruikt om de liften te vullen. Dit zorgde voor een zeer lage capaciteit en lange wachtrijen. Zonde!

Geen voorshows op zondag
Op zondag werden dan wel weer beide verdiepingen gebruikt, hetgeen ervoor zorgde dat de reguliere wachtrij - bij het gemis van een Fastpass rij - ontzettend goed doorliep. Wat en feest! Helaas liep de wachtrij zo snel door dat je voor je het wist bij de lift stond. Want de voorshows werden namelijk niet gebruikt. Daardoor mis je natuurlijk wel een belangrijk stuk van het verhaal. Zonde!

Voorshows ongewijzigd
Op zaterdag konden we gelukkig wel de attractie inclusief de voorshows meemaken. Daarbij was het wel een kleine teleurstelling dat de voorshow nog volledig gelijk is gebleven. Het verhaal van de Twilight Zone Tower of Terror wordt daar nog steeds afgespeeld. Op zich niets mis mee natuurlijk, want het blijft een ontzettend krachtig verhaal dat je direct doet geloven dat het hotel écht is stil blijven staan in de tijd.

Random drops
Ik heb afgelopen weekend alle drie de liften uit kunnen ervaren. Daarbij hebben we dus ook bij alle drie de liften de random drops mee kunnen maken. Ondanks dat ik de ritervaring van de Tower of Terror altijd al goed heb gevonden, brengen deze 'random drops' de thrillfactor van de attractie echt wel naar een hoger niveau. Het op en neer gaan leek langer te duren, je staat voor mijn gevoel minder lang stil bij de showscenes en zat gewoon meer vaart in. Echt heel erg tof gedaan. Het deed mij heel erg veel denken aan de Guardians of the Galaxy: Mission Break Out! attractie in Disney California Adventure en dat is een groots compliment. Want die attractie is gewoon fantastisch!

Random verhaal
Alhoewel de random drops de attractie écht naar een hoger niveau tillen, haalt het nieuwe verhaal de attractie weer naar beneden. Waar je voorheen in de voorshow een fantastische introductie kreeg op het Hollywood Tower Hotel en in de lift zelf kon ervaren wat er op die tragische avond nu precies is gebeurd, is het verhaal in de tower zelf nu ook heel erg 'random'. Een willekeurig meisje in witte kleding dat verder nergens wordt geïntroduceerd spookt nu door het hotel. De projectie is fel wit en waarmee naar mijn idee veel te 'modern' en 'strak'. Het past niet in het totaalplaatje. Bovendien spreekt ze op spookachtig wijze iets in het Frans en het Engels dat slecht is te verstaan. De perfecte opbouw van de lobby, de voorshow en uiteindelijk de rit zelf die naar en climax toe werkt is niet meer. Nu zie je gewoon drie verschillende droptorens waarin op drie verschillende manieren een meisje wordt geprojecteerd dat dwaalt door het Hollywood Tower of Hotel. Het volledige gezin dat in de voorshow in de attractie stapt is nog maar in één lift te zien. Zonde!

Tower of Terror: Mission 2
Ik heb bij deze ombouw een beetje hetzelfde gevoel als bij Space Mounatin: Mission 2. Een fantastische attractie waar Disney imaginering jaren aan heeft gewerkt en die het belachelijk hoge prijskaartje van Disney's imaginering wel waard is. Een aantal jaar naar de opening komt daar het lokale imaginering team bij kijken in opdracht van de directie van het park met de opdracht er iets nieuws van te maken. Een goedkope manier van het opnieuw in de markt zetten van een product dat al bestaat. Ideaal! Helaas blijkt de lokale imaginering afdeling niet zo goed te zijn als die aan de andere kant van de USA. De projecties zouden een perfecte toevoegen zijn aan de spookhuizen in Walibi, maar voor onze Tower of Terror vind ik dit gewoon niet goed genoeg. Zonde!

Wat ontzettend jammer dat 't voelt als een gemiste kans. Ik begrijp de ombouw naar Guardians heel goed, al was ik er zelf niet zo enthousiast over (tot ik erin zat, want het is supertof), maar dit klinkt weer als de drang iets te doen om maar weer iets te doen in een park dat nu wat attracties mist en nog wel even moet wachten op iets nieuws.

Zonde zeg! Maar wel interessant om te horen hoe snel de rij gaat als alles open is zonder fastpass.

Ik weet niet, ik ben het niet met je eens ook Frank. Ik heb zowel de oude als de nieuwe film mogen doen tijdens het RunDisney weekend, en toen waren de fastpasses overigens ook gewoon beschikbaar. Ik denk dat je gewoon een slechte dag hebt gehad voor wat betreft operations.

Maar dan je 'doorloopsnelheidverhaal': alleen de benedenverdieping, lage capaciteit, lange wachtrijen: niet goed. Oke, begrijp ik, eens. Maar dan is de doorloopsnelheid een dag later wél hoog, want beide verdiepingen worden gebruikt, geen lange wachtrij, maar dat is dan ook niet goed? Dat klinkt eerder alsof je zelf niet zo goed weet wat je wilt, dan dat Disney hier slechte operations heeft...

Ik ben het wel met je eens dat het meisje dat het volledige gezelschap vervangt een wat 'makkelijke' oplossing lijkt, maar het geheel voelt niet echt verkeerd aan. Ze past nog steeds bij het principe van 'verdwijnende mensen', al maakt dit ene meisje het ietsje spooky-er. Je hebt het idee dat er in elk geval shit niet in de haak is in dat hotel, en dat blijkt want het nieuwe programma geeft vervolgens een ontzettend toffe rit weg. De projectie op het einde maakt het dan nog weer even af. Ik vind het best prima hoor 🙂

2 jaar later

Ik heb afgelopen dagen - eindelijk - de nieuwe versie van Tower of Terror kunnen doen. Ik heb A en C kunnen doen, B heb ik niet gekregen.

Ik moet zeggen dat ik toch enorm onder de indruk was. De ritbeleving is vele male intenser, de drops en shutes zijn sterker, onvoorspelbaar en komen soms nu zo snel achter elkaar dat je een stuk meer airtime hebt.

Wat de projecties betreft, in de hal-scene zie je wel dat het meisje er bij gephotoshopt lijkt, maar in de spiegel-scene of bij de start vind ik het gewoon even goed. Hoe dat in de spiegel werkt, met dat ijs en dat ze hapert alsof ze recht uit de serie komt, vind ik erg goed gedaan.

Het viel me ook op dat er elke keer bezoekers waren die het uitriepen dat het nieuw was en ze waren dolenthousiast. Mij lijkt deze nieuwe versie dan ook geslaagd.

Waar ik Mission 2 bij Space Mountain een achteruitgang vind moet ik toch zeggen dat ik Tower of Terror 2.0 een goede vooruitgang vind. De eerste 10 jaar waren sterk, maar het mocht veranderen, meer random, en dat is nu zeker geslaagd. Hij is zoveel intenser geworden. Ik ben fan!