Mathijsdehaas-2002 Anders krijg je weer waarschijnlijk 3 kleine net-niet gebiedjes. Avalon in Toverland vind ik een goed voorbeeld van een perfect, compleet themagebied en die beslaat al 7 hectare of nog meer.
Juist deze kleine gebieden met een, hooguit twee attracties en daarbij wat gethematiseerde horeca, retail, entertainment etc. is wat voor mij De Efteling zo mooi maakt en wat onderscheidend is. Geen mega gebied , maar het hele park als een doolgebied waar men diverse sferen meekrijgt, alsof het losse pagina’s uit een sprookjesboek zijn.
Japio Bovendien heeft die hoek van het park grote nood aan een gebied als het Sprookjesbos of Laaf. Gewoon rondlopen en hier en daar een kleine ervaring.
Zeker niet, wat mij betreft is het Sprookjesbos een van de beste attracties van het park (of gebied, hoe je het ook wil noemen) het Lavenlaar is hier nog een leuke toevoeging op, maar na deze gebieden is er echt niet nog zo’n gebied nodig, hooguit worden het Sprookjesbos en Lavenlaar nog wat uitgebreid. Kleinere kijkelementen zijn wel zeker mogelijk op strookrijk bv. Kabinet der vermisten, Pendulus Magicus, Holle Bolle Gijs etc.
En als er toch een loopgebied komt zie ik op strookrijk eerder zoiets komen net als in Europapark bij de Zauberschlucht, de attracties centraal, met een mooi aangelegd wandelpad wat om/door/over/onder de attracties doorgaat waaraan hier en daar kleine scénes, net zoals die in de Zauberschlucht geen complete bouwwerken, te zien zijn.