Van de titel Magicaluna gingen in eerste instantie mijn nekharen overeind staan. Die klinkt inderdaad wel erg generiek en doet mij qua stijl inderdaad ook eerder denken aan Toverland. Het wordt een beetje makkelijk na Symbolica, Aquanura, Ilumia Fantasia, Magicaluna . . . Nu ik het een paar keer heb zien staan, denk ik, tja tegelijkertijd doet het wel precies wat het moet doen: Je snapt meteen dat er een soort magie/goochel-achtig element in zit en het bekt makkelijk voor internationale gasten.
Los van de titel ben ik over het concept wél heel enthousiast. Ik hoop al jaren dat de Efteling met hun shows meer een 'Cirque du Soleil'-richting zou kiezen; hoge kwaliteit acts, in een fantasievolle setting met dito kostuums en muziek, waarin er geen expliciet verhaal verteld wordt, maar middels impressionistische scènes het verhaal wel overkomt. Ik vond Caro dan ook al een hele sterke zet en (hoewel minder CdS) ook het poppentheater en de Man met de Toverlantaarn.
Ik ben ook enthousiast over het uitgangspunt van de show. Herkenbaar menselijk ontwikkelingspunt met voldoende ruimte voor creatieve vrijheid. Prima als Paul van Loon hier naderhand nog een zesdelige serie over schrijft en er 12 seizoenen Magicaluna voor Videoland+ geproduceerd worden, maar fijn dat je die niet nodig hebt om het concept te snappen. Graag meer van dit.
Ik hoop dat deze show een dermate succes wordt dat het (desnoods alleen tijdens het hoogseizoen) blijft in combinatie met de nieuwe Raveleijn stuntshow.