laprikantan Uitbreiding om een attractie lijkt mij onnozel. Je wilt juist niet meer bezoekers aantrekken, maar meer mensen met geld. Dus als er iets komt dan zal het vooral iets zijn om geld in het laatje te krijgen.
Dan is méér om geld in het laatje te krijgen ook niet persé nodig. Dan wil je eigenlijk je bestaandeaanbod dusdanig upgraden dat die gewoon meer opleveren.
Ik neem als voorbeeld even F&B (Horeca).
Uiteindelijk eten mensen misschien 2x in het park. Dat zal een lunch zijn en misschien een ontbijt en/of een diner (Ontbijt/Diner is nog relatief gemakkelijk buiten het park te doen, afhankelijk van de openingstijden en natuurlijk zal er genoeg volk zelf eten mee nemen - maar dat is een apart verhaal). Daar komen dan wellicht nog wat snacks ofzo bij. Meer keuze geven spreidt het volk weliswaar, maar verhoogd ook je overhead kosten zonder dat je daar noodzakelijk meer voor terug komt. (Als 1000 mensen in 4 restaurants lunchen hoef je minder personeel, stroom, etc. te betalen dan wanneer die 1000 mensen in 6 restaurants lunchen).
Als je per restaurant meer omzet kunt draaien zonder de kosten te verhogen (of in elk geval: Als de omzet meer stijgt dan de kosten), hou je vanzelf meer winst over.
Uitbreiden van aanbod lijkt me alleen nodig als het huidige aanbod zo propvol zit dat het onaangenaam is voor gasten (wat herhaalbezoekers kan kosten). Er zijn uiteraard nog wel een paar nuances, maar bovenstaand omschrijft een beetje de grove lijnen.
Hetzelfde geldt min of meer ook voor andere zaken die geld opbrengen. Ik zie de Efteling eerlijk gezegd niet snel met betaal-attracties komen (die hebben ze nog niet). Hooguit misschien spelletjes?? Een soort Arcade zou natuurlijk wel bij uitrijk kunnen passen, maar vind ik persoonlijk voor een themapark als dit nogal pauper, dus ik hoop het eigenlijk niet. De spelletjes in Ruigrijk hebben ze aardig weten in te passen in het thema, maar zelfs dan vind ik het aardig op het randje.