Dit is een mooi kaartje, en dan staat Pinokkio's/Applaus er nog niet eens op. Volgens mij loopt dat nog best redelijk, al is het maar op halve capaciteit (de bovenverdieping wordt niet gebruikt, evenals het podium). Van Brasserie 7 is algemeen bekend dat het nog steeds niet draait als gehoopt. Het lijkt me logisch dat de nieuwe attractie een flinke impuls gaat geven aan deze twee restaurants. Maar hier nóg een restaurant lijkt me overdreven. Applaus zit er drie meter vandaan.
Pretparkfreak7 Is het oranje pad bruikbaar als extra route van en naar de rest van het park of is dat eigenlijk altijd een omweg?
Dat pad is altijd bruikbaar.
Pretparkfreak7 Ik denk niet dat je voor het investeringsbedrag een grote hypermoderne achtbaan mét uitgebreid thema én een hotel kan krijgen. Dan zie ik liever een extra attractie zoals een hooghmoed die ook een minder thrillbehoeftig publiek aanspreekt.
Eens. Het Efteling Grand Hotel kostte 75 miljoen euro. Het Loonsche Land kostte in 2017 30 miljoen euro en zou omgerekend voor inflatie tegenwoordig eerder 45 miljoen kosten. Zelfs de relatief kleine uitbreiding van Bosrijk kostte in 2015 al 18 miljoen euro. Dus het is heel simpel: er gaat geen nieuw hotel bij Missie Luminar komen. Daar is het budget niet naar.
En daarnaast is er eigenlijk ook geen ruimte voor. Het LEM is een leuke lap grond, maar met een flinke showbuilding en 1000+ meter aan track die met redelijke snelheid genomen gaat worden heb je dat terrein zo volgebouwd.
En tot slot zijn de bezettingscijfers van de Efteling-accomodaties sinds de opening van het Grand Hotel ook niet meer dusdanig hoog dat meteen weer een hotel een logische stap is.
Het lijkt me realistisch om bij Missie Luminar een souvenirwinkel bij de uitgang en nog een los take-away horecapuntje te verwachten. En ik gok dat men volgend jaar nog bekend maakt dat er een flatride naast komt. Maar een groots restaurant en hotel lijken me uitgesloten.