Thomatio Toch was het logischer geweest dit thema bij het Efteling wonder hotel in de buurt te plaatsen, zeker nu het wonder hotel ook meer richting Jules verne is gegaan.
Ik denk dat het ergens ook jammer is dat we heden ten dage "zo veel" weten van de plannen, en dat we daarom ook zo'n goed zicht hebben op wat het "net niet" is geworden. Als fans hebben we dat met iedere attractie sowieso al een beetje.
Het is nu natuurlijk heel duidelijk dat ze graag op Strookrijk wilden uitbreiden, maar dat dit plan écht gewoon volledig in de koelkast moest. Dat is heel jammer, want inderdaad, een stukje park vlak naast het Wonder Hotel, met een eigen ingang voor die hotelgasten (waardoor ze metéén in de wereld van de Efteling belanden en niet eerst nog even over de straat moeten sjokken) had heel mooi geweest. En zoals je zegt: een soort "wereldtentoonstelling" op deze nieuwe lap grond zou eigenlijk ook heel mooi en immersief kunnen zijn geweest. Maar goed: "had gekund"!
Hoewel ze in een hoekje zijn geduwd, rekende de Efteling duidelijk wél op nieuwe attracties, maar die moeten nu dus in het bestaande gebied "gepropt" worden. Ik stel me nog een beetje vragen over de uitbreidingsmogelijkheden naar de toekomst toe. Het lijkt soms alsof er juist niet op de lange baan wordt nagedacht, maar misschien is dat ook wel slim, omdat plannen altijd aangepast moeten worden. Het hele gebied Spookslot/Bob/Pandadroom was eigenlijk aan vervanging toe - nu is gekozen om dat stelselmatig te doen in plaats van in één keer, met het voordeel dat je de individuele attracties wel gewoon open kan houden. Fabula mag gewoon blijven (al is het, lijkt mij, de enige attractie waar geen enkele fan voor op de barricade zou gaan staan.). Maar goed, dat lijkt me een ander verhaal.
Ik verwachtte ook wel dat men verder deze kant ging willen uitbreiden - daar is toch alleszins ooit over gesproken in een bestemmingsplan. Maar er is ook gesproken over een uitbreiding van het sprookjesbos, en gezien de ligging van het hotel zie ik dat toch moeilijker worden (tenzij er een wonderbaarlijk plan uit de bus komt om het bos tussen Polle en het Diorama uit te breiden richting speelwei, maar goed, dat is een fantasietje...)
Er zijn nu in elk geval plannen voor de komende paar jaren, we zijn "even" zoet, maar we hopen natuurlijk nog steeds ooit te ontdekken of die extra ruimte er ooit komt...