Chingu Dat gevoel heb ik dus ook iedere keer gehad de laatste jaren.
Heel erg eens! Hoezeer het park nog steeds een hele grote favoriet bestemming is, kijk ik ook met veel weemoed naar het verleden soms.
Ik kom sinds 2005 vaak jaarlijks of vaker in het park en/of resort.
Zeker de laatste 5/10 jaar is er daarbij veel veranderd. De kneuterigheid van het geheel is verdwenen. Het dorp Rust is veel commerciëler geworden, bekende lieflijke hotels en Zimmer Frei zijn groter en afstandelijker geworden. Restaurants verdwenen en veel minder romantisch terug gekomen.
Maar ook het park en resort zelf zijn door de groeispurten en veel hogere bezoekersaantallen veranderd. Het is altijd druk op de paden, echt rustige momenten bestaan nog amper en er zijn dagen dat het qua wachttijden ook echt niet meer te genieten is waar je vroegah altijd het gevoel had dat het park elk piekmoment wel aan kon.
En ook in de resorts is veel veranderd, het is er drukker, de prijzen voor een aantal restaurants is absurd hoog en door personeelstekorten is niet altijd elke bar nog open.
Het blijft er fantastisch en ik heb altijd een instant vakantiegevoel. Slapen we niet in het resort zelf dan hebben we nieuwe adressen in Rust zelf gevonden, en met slim plannen, gokken op de juiste dagen qua drukte en Virtual Line weten we vaak nog veel uit de dag te halen.
Maar de geliefde kneuterigheid van het geheel en de vrijheid van gaan en staan waar je wilt is er helaas niet meer en mis ik soms nog ontzettend. En ook de betaalbaarheid van het geheel is een ding.
Ergens bij de grens van 4-5 miljoen in de jaren voor corona is er veel veranderd en verdwenen… misschien moet de Efteling maar niet richting die 7 miljoen groeien, of EP voor de spreiding eens aan 365 dagen open na gaan denken…