Het moge wel duidelijk zijn dat Twan en ik een hele mooie trip aan het maken zijn! Behalve natuurlijk onze sneak preview in Six Flags Qiddiah hebben we veel meer op deze kleine wereldreis gepland: we zijn bijvoorbeeld naar Indonesië gedaan voor die twee houten muizen, naar Australië voor de pretparken aan de Gold Coast, maar van de vijf achtbanen in Nieuw Zeeland hebben we alle credits. Alle zes! We wisten te traceren waar de enige kermsiachtbaan van het land op dit moment is, we hebben in Crystal Mountain (een kistalwinkel met een soort kinderboerderij waar een achtbaan is) de achtbaan en in Rainbows End (een pretpark vergelijkbaar met Avonturenpark Hellendoorn), maar er is nog een zesde achtbaan waar bijna niemand iets van weet: Jacko’s Coaster.
Het is aan YouTuber MaloneyCoasters uit Australië te danken dat ik dit wist: vorig jaar verscheen er een video over de beste “backyard-coasters” wereldwijd en het was deze achtbaan die hem inspireerde dit te delen met de wereld. Het kunnen rijden van dit soort achtbanen is natuurlijk altijd lastig: je bent eenmaal op privéterrein van een random Nieuw-Zeelander en in eerste instantie dacht men dat we van die hoax hackers waren … ik kan mij herinneren dat zeven jaar geleden met Ivers ook iets dergelijks gebeurd was. Maar na een hoop moeite is het ons gelukt - en rijden we de 27e zeven uur lang door een prachtig groen landschap vanuit de pretparken in Auckland naar Pahiatua in het zuiden op hetzelfde eiland.
De achtbaan staat ook op zo een dergelijke locatie. Net buiten de stad heeft Jackson voor de kleinkinderen en iedere local die het leuk vindt de achtbaan gebouwd. Tevens heeft men een prachtig labyrint geplant in de tuin, wat ook te bezoeken is. De achtbaan is 412 meter lang, 10 meter hoog, maar ze staat op een hellend terrein waardoor de first drop 12 meter hoog is. Het wagentje voor 4 personen gaat 49 kilometer per uur. Jackson heeft de volledige baan zelf ontworpen en gebouwd, begonnen in 2018 en operationeel sinds 2021. Voor zover bekend is dit, met 18591 kilometer, de verst gelegen achtbaan gemeten vanuit mijn huis in Delft!
De baan is duidelijk ontworpen door een amateur, dat is goed te zien aan de vreemde banking waar dat strikt niet noodzakelijk is en plekken waar het juist ontbreekt, een first drop met een bak airtime waar je u tegen zegt, maar oncomfortabel is ze nooit. Backyard coasters hebben dat magische rauwe achtbaangevoel wat je maar weinig tegenkomt. Nergens perfect maar dat hoeft ook helemaal niet.
Wat ook opviel is dat deze baan is uitstekende technische en operationele staat is. Alles is lekker robuust en het ziet er allemaal goed uit. Jackson laat de baan uit vrije wil ieder jaar keuren. We hadden het allermooiste weer van de wereld voor mooie plaatjes, en het was zeker erg leuk hier te zijn geweest! En ja, het is vreselijk ver weg. Veel verder weg van thuis kan ik niet komen en al helemaal niet voor een achtbaan.