Voor iedereen wat wils uiteraard. Zo veel mensen, zoveel smaken. Ik zou het persoonlijk erg verstikkend vinden als voor mij bepaald wordt wanneer ik naar het park moet, en welk park dat dan is in Orlando. Juist de vrijheid van Orlando maakt het zo'n geweldige bestemming. Vandaag zin in Magic Kingdom? We gaan naar Magic Kingdom. Tegen de avond het daar zat? Stap in de monorail of huurauto voor een avondje Epcot. Geen huurauto? met Disney/Universal transport en met Uber/Lyft ben je in 3 klikken overal.
Remy Ik reageer dan ook op meer mensen dan alleen de topic starter. 🙂
Marco Weet natuurlijk niet precies de reis die je gedaan hebt en 3000 euro is zeker niet veel geld daarvoor. Maar je betaald natuurlijk altijd voor de service. Uitgaande van 800 euro voor retour vliegtickets, 1050 euro voor 14 nachten hotel (75 euro per persoon per nacht, 2 personen per kamer), treinreis Shanghai - Beijing 75 euro, entree parken ongeveer 5/6 dagen voor 400 euro, dan kom ik op 2325 euro totaal in een hele grove berekening. En vaak zijn dingen nog wel goedkoper te vinden, zeker in bepaalde periodes, kwa vluchten en hotels in die regio. 🙂
En zoals Michael ook zegt, voor mij is de halve pret het uitzoeken en het precies plannen zoals ik graag wil. Dat zijn geen 'cookie cutter' reizen die organisatie's in de meeste gevallen aanbieden. 🙂
Gratis tips voor iedereen die zelf zijn ideale reis uitzoekt:
-Vluchten -> Skyscanner voor uitzoeken, boeken het liefste bij de maatschappij zelf of vertrouwde 3de partijen zoals Expedia, Booking, budgettair, enzovoort.
-Pretpark routes uitzoeken -> www.coast2coaster.com, voor de pretparken. Afstanden tussen plaatsen met Google Maps uitplannen. Opslaan van locatie's die je wilt bezoeken met sterretjes. Erg makkelijke overzichten krijg je dan van hotels, parken en (toeristische) locatie's die je wilt bezoeken.
-Hotels -> de twee grote (Expedia en Booking) zijn meestal mijn go-to sites. Soms pak in Trivago erbij, en het laatste jaar zoek in ook vaak hotels via Google Maps als de locatie erg van belang is op een route. Met de reviews kan je de slechte hotels er goed uitfilteren. Soms in een speurtocht kom ik wel eens een uniek hotel tegen die geweldig zijn. Zo afgelopen jaar overnacht in Truffle Pigs Bistro & Lodge in YoHo National park in Canada na een tip op een reisforum, en Lake Hotel in Yellowstone National park.
-Pretpark tickets -> Voor Orlando/LA ga naar attractiontickets.ie (of de Nederlandse site, maar die prijzen zijn vaak minder goed). Voor landen in Azië is Klook echt geweldig. In westerste landen kan je eigenlijk altijd wel tickets kopen via de website van het park zelf. In de wat meer afgelegen landen/bestemmingen kan je ook ouderwets aan de poort tickets kopen, maar zelfs in Azië komt dat nog maar weinig voor.
Huurauto's -> Dit is de categorie waar je wellicht het meest moet vergelijken en opletten wat je boekt. In de USA is DriveUSA.de een topper, zeker als je te maken hebt met under-age driving fees. Verder altijd de voorkeur voor boeken bij de verhuurmaatschappijen direct, al via wat externe partijen heb ik ook al goede ervaringen zoals Expedia, Booking, Holiday Cars en zelfs een keer via Ryanair. Let op drop-off fees en check welke verzekeringen wel of niet inclusief zijn. Boek altijd annuleerbaar, dan kan je herboeken mocht de prijs dalen. En fluctueren doen die prijzen zeker.
-E-sims voor data -> Holafly is altijd goed, betrouwbaar en redelijk geprijsd.
Taxi's -> In de USA en de meeste westerste landen is Uber/Lyft natuurlijk bekend. In Zuid-Oost Azië is Grab de go-to app. Andere landen hebben vaak ook hun eigen apps die vrij makkelijk te vinden zijn online.
Luister tips, ik heb begin vorig jaar een podcast opgenomen over het plannen van een pretpark reis naar Azië. Ook aflevering 27 en 28 hebben tips over reizen in de USA, al gaan die meer over de parken zelf.