Hey allemaal!
Zoals ik al elders schreef - ik ben in Six Flags geweest. Dit is het nieuwe pretpark met onder andere ‘s werelds langste, snelste en hoogste achtbaan, en spoiler alert, die was uiteraard niet open.
Hopelijk werkt dit - het internet is niet altijd even best in de woestijn waar ik dit TR schrijf - hopelijk laden de foto’s een beetje - anders zal ik meerdere keren moeten posten (net als vroeger!)
Dat ik überhaupt hier al kan zijn is een klein wonder, het park is officieel helemaal nog niet open voor publiek! Ze openen pas de 31e, maar momenteel is het park in een “rehearsal” fase om onder andere personeel in te werken.
Saoedi Arabië heeft nog niet echt een pretparkcultuur. De grootste achtbaan buiten Six Flags is een Premier Skyloop in Boulevard World, en dat is overduidelijk geen normaal pretpark. Dat is meer een soort Epcot World Showcase met hier en daar een attractie er tussen gegooid (de roll over van Snep staat hier, wij kent die nog?) en het onwennige publiek en personeel zorgen voor vreselijk trage operations. Denk aan dispatches van een trein per tien minuten of meer. Verder heeft het land talloze malls en veel van die winkelcentra hebben een klein pretparkje met dito achtbaan - niet veel soeps dus. Wel leuk voor de credithunter - een dag eerder wisten we twaalf van die mallparken te doen in Riyadh. Die pretparken hebben allemaal vreemde openingsuren: omdat het in dit land zo vreselijk heet kan zijn passen de Saoedi’s hun leven zo aan dat het land pas na de middag in leven komt en diep in de nacht door gaat. De meeste parken openen om 16:00 en sluiten tussen 12 en 2 (!) op de volgende dag. Six Flags doet dat trouwens ook, en omdat dit park volledig outdoor is, kun je rekenen op een bijzonder mooi lichtplan in de avond.
Andere dingen vooraf:
Het kan zijn dat het komt door het inwerken komt, maar meerdere keren viel onze lengte van 1.8m op voor het opmeten van de maximale lengte van 1.95 meter. Ik heb geen idee hoe strikt ze zullen zijn, maar houd hier rekening mee.
Overal zijn ride lockers voor, het park verplicht ze actief om te gebruiken, maar gelukkig zijn deze wel gratis. Ook na de rehearsals, het gaat werken zoals de Universals in Amerika. Daar heb ik ook weinig foto’s van de ridicuul lange wachtruimtes die dit park heeft - sommige wachtrijen kunnen zelfs met goede operations zeker drie uur aan wachtenden kwijt.
En uiteraard, niet alles was operationeel voor publiek. Ik heb elke attractie zien draaien, maar van de achtbanen bleven Falcons Flight, Spitfire en Sea Stallion gesloten.
Onderweg naar het park toe zul je veel zien wat er nog gebouwd wordt. De parkeerplaats van Six Flags Qiddiah is ook niet de officiële momenteel, je wordt met bussen naar het park gebracht. Het park zelf is ingedeeld als een klassiek “hub en spokes” model, waar je vanuit de inkom de vier rijken in kan.
Van rechts naar links heb je City of Thrills, Grand Exposition, Valley of Fortune, Twilight Garden, Steam Town en Discovery Springs. Elk gebied heeft als alles open is een echt interessante attractie, zelfs kinderzone Twilight Garden (en dan bedoel ik niet eens de junior coaster!)
Anyway tijd om het park te bezoeken! Wij begonnen in City of Thrills omdat Iron Rattler nog gesloten was, met een kleine family invert Adrena-Line (2189). Deze versie kun je ook vinden in Demo’s Wonder Wheel park in New York, het zijn geinige dingen. Dit exemplaar heeft echter wel de beschikking over een tweede trein, handig! Hier vind je ook Falcons Flight maar zoals ik al had verklapt - die was toe. De indrukwekkende bunny hop is overal in het park te zien en laat alles in het niets vallen, zelfs de hoogste drop toren wereldwijd! (Die ook toe was). Verder hebben we nog vliegende fietsen zoals we die ook in Walibi hebben.
Grand Exposition is een themagebied wat gebaseerd is op Chinese / Verre Oosten sferen. We vinden hier een Zamperla Gyro Swing, naar verluid de hoogste wereldwijd, maar hij was dicht vandaag. Wel open was Colossus (2190), een woodie van Great Coasters International die ook echt heel erg goed was! Extreem wild, voelt overal snel, lekker soepel, die infinity flyers zitten veel beter dan ik dacht, al kunnen mensen langer dan 1.80m mogelijk problemen hebben met de beugel tegen de schenen. Verder hebben ze daar nog de mooiste zweefmolen die ik heb gezien en een tweetal kinderattracties.
The Valley of Fortune had alleen maar gesloten attracties. We vinden hier Spitfire, die eigenlijk Pantheon wilde zijn met slechts de triple launch en 1 hele hoge inversie, lijkt me eigenlijk niet eens echt mega spectaculair ondanks dat die top hat stall de hoogste inversie ter wereld is. Er is verder nog een oldtimerbaan met jeeps, nog een kleine attractie en flying island waar ik van dacht dat die dingen nooit meer werden gebouwd. Jammer dat die niet open was, levert vast een mooi uitzicht op.
In Twilight Garden vind je wat meer voor de kinderen, onder andere de Vekoma junior coaster Twilight Express (2191). Deze heeft twee treinen voor eventueel verbeterde capaciteit, maar de tweede trein voegt bijzonder weinig toe met de huidige staat van operations. Eerlijk is eerlijk, bij die banen is dat ook helemaal niet zo makkelijk. Er zijn nog twee kleine kinderattracties en verder een topper van een darkride door ETF over de betoverde tuin waar wij met onze spuitbussen alle dieren die daar leven proberen te ontmoeten en onze eigen mooie kleuren te spuiten. Ondertussen vliegt er een boosaardige bij naar binnen om amok te schoppen in de tuin, wat leuk gedaan is met een fake car waar de bij op staat. Zeker de moeite om te doen!
Themagebied Steam Town heeft Saw Mill Falls (2192), een kloon van Poseidon, voor het grootste deel dan. Altijd leuke banen, dit exemplaar was niet zo mega nat. Het gebied heeft ook de andere topper van het park momenteel in huis: de Vekoma Tilt Coaster Iron Rattler (2193). Deze mooie gele achtbaan heeft na haar karakteristieke first drop een bijzonder snel tof parcours zoals bijvoorbeeld Fønix en Sirens Curse met misschien wel mijn favoriete inversie-element wereldwijd: een hele snelle soort van dubbele Zero G heartline Roll waar de trein als een jekko doorheen ragt. Deze baan is wederom mega soepel wat er van modern Vekomadesign gewend zijn, hier kun je bij wijze van spreken de hele dag wel in zitten! Verder hebben we nog een kleine attractie en twee Zamperla attracties: de Steel Stampede (Denolition Derby) en de Sprockenator (Nebula-Z).
Als laatste gebied is er Discovery Springs. Helaas een dichte Sea Stallion, maar de Maurer Spike Coaster heeft wel wat upgrades gehad ten opzichte van de oude exemplaren in Italië - de achtbaan heeft luchtkoeling en sprinklers om te voorkomen dat de interne accu’s van de karren te snel oververhit raken wat in Italië regelmatig gebeurt. Ook dicht, de Big Splash, deze attractie komt over twee jaar naar Bobbejaanland maar gelukkig hebben we wel tests van deze attractie kunnen zien. De splash ziet er spectaculair uit! Zoomafluma was helaas ook gesloten. Wel open was de laatste attractie daar: een tweede darkride Into the Deep die qua verhaal heel erg lijkt op de Enchanted Garden darkride, ook hier mag je met een pistool dingen in jouw kleur schieten maar zij het allemaal vissen en een groot zeemonster.
Van de 28 attracties op de parkmap waren er tijdens deze generale repetitie 18 in bedrijf, maar 7 hebben we er effectief van gedaan. De rest zijn of kinderattracties of andere standaard flatrides die we in de buurt ook wel hebben. Het was redelijk druk, maar wij mochten ook experimenteren met de fastpass die er in het park wordt geïmplementeerd. Het is een standaard systeem, laat zien dat je een fastpass hebt en je mag via die kortere wachtrij. Wachtrijen hebben over de dag heen opgelopen naar een uur voor Iron Rattler en Colossus maar dat zegt natuurlijk weinig over de momenten dat er daadwerkelijk 400 Saoedische Ryal (zo een honderd euro) moet worden voor entree tot dit park.
Het park heeft een on-Six Flagse uitstraling, waar Six Flags graag gebieden vol gooit met beton lijkt dit park op een soort World Showcase of Phantasialand. Operationeel is het duidelijk Six Flags maar dan in de goede zin van de kreet; want in tegenstelling tot in de andere pretparken in het Midden Oosten (dus ook de VAE meegerekend) kunnen ze hier wel doorwerken. Zelfs de drie treinen van Iron Rattler waren zelden aan het stacken, al doen gasten af en toe wel erg lastig maar dat is normaal in het midden Oosten. Dit is uiteindelijk hun allereerste echte pretpark!
Ik heb een fantastische toffe dag gehad, zelfs zonder de Falcon. Alleen we al zijn - hoe vaak krijg je de kans om een pretpark te bezoeken voor de officiële opening zo ver weg? Maar als ik een trip boek om terug te keren (dit bezoek is onderdeel van een layover voor een trip naar Australië) dan wil ik wel graag dat Falcon Flight open zal zijn! Iron Rattler en Colossus zijn zeker al de moeite echt hele goede coasters. Enchanted Garden is fantastisch en verder is de parkomgeving echt fantastisch.- ze hebben nagedacht over de lifestyle van de Saoedi’s en het park heeft een prachtig lichtplan voor in de nacht. Het park is tof, ziet er totaal niet uit als een Six Flags park, komt allen volgend seizoen!

(Ik heb meer foto’s, misschien komen die later nog - internetkwaliteit in de woestijn is niet denderend, wel denderend genoeg voor deze post!)