Deze winter zal Bobbejaanland voor het eerst in haar geschiedenis open zijn in de winter onder de noemer “Bobbejaanland Wintert”. Gisteren was de eerste openingsdag en Pretpark.club was uitgenodigd om een kijkje te komen nemen. @Dennis en ikzelf reisden daarom af naar Lichtaard voor een winterdag in het plezantste land.
We komen rond 12 uur aan, halen snel onze tickets en polsbandjes voor het persmoment op en geen het park in. Daar worden we meteen begroet door de nodige kerstbomen en lampjes. Overigens is de enige beschikbare route door de passage langs het theater. Het plein met de zweefmolen en attracties voor de allerkleinsten is al afgesloten voor de ontwikkeling van het net aangekondigde Nickelodeon gebied.

We lopen ons rondje tegen de klok in en komen ter hoogte van Terra Magma een bandenglijbaan tegen. Best een hoog ding en het heuveltje onderweg geeft een goede hups mee. Dat deze gesponsord is door Oreo is niet te missen, maar dat betekend wel ook dat de banden eruit zien alsof je op een Oreo gaat zitten en dat is dan stiekem wel weer grappig.

Ik bleek in de middag geen foto gemaakt te hebben, maar in de avond zag het er met de lampjes toch leuker uit 😉
In het midden van de vijver vind je drijvend op pontons een gezellig chalet waar je een hapje en een drankje kunt krijgen én een heuse schaatsbaan. Erg tof hoe de schaatsbaan hier midden op de vijver gepositioneerd is. Je bereikt dit drijvende eiland middels een pontonbrug vanuit zowel Glacier Bay (Mystery Bay) en Snow Valley (Adventure Vallery). Dat zorgt er dus ook meteen voor dat beide parkdelen op dit moment met elkaar verbonden zijn en niet niet de halve vijver rond hoeft om van de ene naar de andere kant te gaan.

Wij steken op dit moment de vijver echter nog niet over maar lopen terug naar Glacier Bay om ons rondje tegen de klok in te vervolgen. Een goed moment om even te vermelden dan beide boomstammetjes deze winter gesloten zullen zijn alsook familie achtbaan Oki Doki. Die eerste twee kan ik me goed voorstellen aangezien die bij koude temperaturen weinig populair zullen zijn. Maar Oki Doki is eigenlijk wel jammer. Ik kan me voorstellen dat dit inmiddels wat oudere model misschien wat minder goed tegen de kou kan, maar het is vandaag een graad of 10 en dan moet zo’n achtbaan toch prima zijn rondjes kunnen rijden zou ik denken.
Aangekomen bij Kinderland besluiten we ook hier binnen even een kijkje te nemen. Tot onze verbazing zien we hier echter geen enkele vorm van winter decoratie terug. Dat valt ons dan ook een beetje tegen. Juist op een typische winterdag is dit een plek waar mensen naar binnen kunnen om even op te warmen, dan wil je toch eigenlijk dat de winter beleving wel door gaat.
Nu we toch in deze hoek van het park zijn pakken we een ritje Dreamcatcher mee om daarna een plekje uit te gaan zoeken om de Winter Parade te gaan bekijken. In deze parade komen alle figuren voorbij die we later bij de verschillende entertainment acts gaan zien. Dit onder begeleiding van “Bobbejaanland Wintert” een leuk liedje dat Bobbejaanland heeft laten maken bij deze winter openstelling. Zet hem vooral even aan terwijl je wat foto’s van de parade bekijkt 😉

In afwachting van alle entertainment die op weg gaat naar hun plekjes in het park brengen we nog een bezoekje aan Land of Fire & Ice (Land of Legends). Hier hebben ze rondom het grote standbeeld op het centrale pleintje een spiegelpaleis geplaatst onder de noemer IJspaleis. Stiekem een best pittig doolhof en een leuk klein extraatje in het aanbod. Nadat we ontsnapt zijn uit het IJspaleis doen we ook nog een ritje Revolution, die kan bij een bezoekje aan Bobbejaanland natuurlijk niet ontbreken. Als we daar uit komen is het inmiddels een beetje gaan regenen. We besluiten in de Saloon even een kop warme chocolademelk te drinken tot het tijd is om naar het Wintercircus te gaan.

Desperado City is omgetoverd tot Santa City incl. de borden aan de gevels

Dan is het tijd voor het Wintercircus en heel eerlijk, die had ik niet helemaal zien aankomen. In het grote theater aan de achterkant van het park is nu een heuse circuspiste te vinden. Tijdens de show komen meerdere gave acts voorbij variërend van groots en spectaculair tot klein en mooi. De spreekstalmeester zingt zijn liedjes daarnaast live onder begeleiding van een live band. De acts zelf hebben hun eigen muziek bij. Enige puntje van kritiek is wel dat de ombouw van de piste voor de grote act aan het einde best wat tijd kost en de clown het publiek dan “warm” komt houden. Nu snap ik dat deze man zijn eigen act tijdens de show ook de maximale aandacht wil kunnen geven, maar het was beter geweest om zijn act tijdens deze ombouw te doen. Dat zou ook iets logischer zijn geweest qua verhaallijn voor zover die aanwezig is. En heel eerlijk.. Ik vind de clown gewoon niet zo leuk ook 🫣

Na de show hebben we nog wat tijd voor de lampjes van de kerstboom zullen worden ontstoken dus nemen we nog even een kijkje bij de Droomers van Droodal in Snow Valley. Hier kun je lekker opwarmen bij het kampvuur, marshmallows roosteren en luisteren naar wat live muziek. Leuk trouwens ook dat de figuren hier degene zijn die het vuur brandend houden.

Dan is het tijd om de kerstboom aan te gaan steken. Hierbij wordt een kleine act opgevoerd door de elfjes van de kerstman en nog een aantal figuren waarvan ik moet bekennen dat hun exacte namen me even ontschoten zijn. Helaas ging er tijdens deze act wel wat mis, de boom ging namelijk niet aan.. De acteurs bleven echter goed in hun rol en speelde het stuk netjes uit. Niet lang daarna ging de kerstboom gelukkig alsnog aan en zag er heel mooi uit.

Het is bijna zover…

Maar dat ging toch net even niet zoals gepland

Maar het kwam allemaal goed!
Nu het begint te schemeren komen al die lampjes in de rest van het park ook pas goed tot hun recht. We besluiten dan ook nog een extra rondje park te doen waarbij we eens gaan kijken hoe alle versieringen er in het donker uit zien. Daarbij brengen we uiteraard ook even een bezoekje aan de kerstman en zijn kerstelfjes!

Het zal je inmiddels wel opgevallen zijn dat de paden er erg rustig uit zien. En dat klopt ook, vandaag was een hele rustige dag in Bobbejaanland. Goed te verklaren natuurlijk aangezien het grote publiek nu moet gaan wennen dat Bobbejaanland open is in de Winter. Daarnaast hoorden we later ook dat in België voor de kerst nog examens gemaakt moeten worden en de meeste Belgische kinderen nu aan het studeren zijn. We sluiten onze dag af met een hapje en een drankje en een praatje van de directeur van het park, Yves Peeters, in het Chalet op de vijver. Daarna is het ook voor ons tijd om het park te verlaten en huiswaarts te keren.

Wat mij betreft heeft Bobbejaanland een goede start gemaakt met deze eerste editie van hun winter openstelling. Het park zit op veel plekken al goed in de winterse aankleding en ook qua entertainment hebben ze het goed op orde. Zoals in het verslag te lezen zijn er ook punten voor verbetering maar dat zie je natuurlijk in alle parken die met een winter openstelling beginnen, dat is toch iets wat de komende jaren moet gaan groeien. Maar ga vooral eens zelf een kijkje nemen!